loodvervanger (CB50)

Hier kun je praten over je honda.
NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door NIX »

Ik vind mezelf een stuk grappiger dan jou, chagrijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door h5speedje »

het is trouwens algemeen bekend dat je van lood een beetje raar gaat praten(zie vorige berichten); dat was in de tijd dat ze benzine nog wat pingel vast moesten maken met toegevoegde loodoxide...
tegenwoordig zijn de benzines dusdanig goed + de motoren zijn zo technisch vooruit gegaan dat het niet nodig is..
Meeste honda's zijn gebouwd voor landen als thailand en zo waar je bij de pomp als het goed is benzine krijgt maar het kan ook bijgemengde terpentine zijn of water wat er bij tussen zit....slechte kwaliteit benzine dus...
Daar is onze euro 95 goud bij..

Geen loodvervanger want dat heeft totaal geen zin ; leverd ook geen vermogen op nada noppes niks..

Voor oude gietijzeren kopjes lijkt het me beter het wel te doen maar die heb je niet dus
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

bonjour
4T-MSB addict
Berichten: 659
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:50

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door bonjour »

Overigens, als je de die-hard pre 1940 motorrijder spreekt, schijnt de loodvervanger van tegenwoordig meer kwaad als goed te doen in een oud blokje.

Van de oude Amerikanen die eigenlijk nog loodvervanger nodig hebben, is het zo dat je er nog een kleine 2ton mee kunt rijden voordat de kleppen zover ingeslagen zijn dat er niet meer mee te rijden is.

Nu zal dat voor een motor wel iets minder zijn vanwege de hogere toeren gemiddeld, maar deze maat aanhoudend zou je er zeker nog gewoon 100.000km mee kun rijden voordat je de kop moet reviseren.

Je Honda'tje heeft deze troep absoluut niet nodig !
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*

Gebruikersavatar
se7ven
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1018
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:33
Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight
Locatie: regio Amersfoort

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door se7ven »

lood zorgt ook voor smering...
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Afbeelding

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door h5speedje »

se7ven schreef:lood zorgt ook voor smering...
hier even een compleet verhaal...

Sinds september 2004 is het leveren van "gelode" brandstof binnen de EU verboden. Hiervoor brachten de grote maatschappijen als opvolger de Super Met Lood Vervanger (Super MLV) op de markt.
BP en Shell zijn ze inmiddels gestopt met het leveren van een lood vervangende brandstoffen (Super MLV). Daar stroomt nu het dure V-Power, resp BP Ultimate uit de voormalige MLV pompen.
ESSO, TEXACO en AVIA leveren nog steeds Super 98 MLV. Niet meer langs de snelwegen, maar alleen bij de "dorps"-pompstations (ondermeer ESSO in Achterveld, nabij het LRCH honk "de Roskam") [ stand februari 2009 ]
Buiten Nederland is het aanbod onbekend. Zo is er België nauwelijks meer Super 98 MLV te koop. En in Duitsland alleen bij de "handelsmaatschappij" depots (welken meestal in de avond en weekend gesloten zijn)
De bezitters van oude auto's, welke nog "lood" nodig hebben, zullen dus in vele gevallen zelf een "loodadditief" (lood vervanger) aan elke tank ongelode EURO 95 benzine moeten toevoegen. Tijd om mij dus eens in deze materie te verdiepen.

Waarom lood?
De toevoeging van een kleine hoeveelheid lood aan benzine (tot september 2004 was dit 0,15 gram lood per liter) zorgt voor een smerend en beschermend laagje loodoxide op de klepzittingen.
Bij auto's met "zachte" klepzittingen, zoals alle Land-Rover 2,25 liter en de 2,6 liter 6 cilinder kop- zijklepper (F-head) motoren, voorkomt lood dan ook extra slijtage en eventuele verbranding van deze klepzittingen. Bij deze motoren sluiten de kleppen rechtstreeks op het "zacht" gietijzer van de cilinderkop (of cilinderblok bij de F-head). De klepzittingen zijn hier als het ware in uitgefreesd. Het zijn dus niet de (uitlaad-)kleppen, maar het materiaal van de cilinderkop, wat het lood "dringend" nodig heeft.
Alle na 1986 geproduceerde auto's en motoren zijn (verplicht) geschikt voor het gebruik van "lood vrije" brandstof. Modellen, bestemd voor de Amerikaanse markt (en de meeste Japannners), zelfs al vanaf 1978. Deze motoren beschikken over geharde of ingezette hardmetalen klepzittingen, waardoor een loodtoevoeging niet meer nodig is en zijn herkenbaar aan een sticker "unleaded fuel" nabij de tankdop.

Om een gietijzeren klepzitting geschikt te maken voor loodvrije brandstof (en LPG), zullen de bestaande klepzittingen moeten worden uitgefreesd en door ingekrompen hardmetalen (Stellite) moeten worden vervangen. Hiervoor moet de cilinderkop (en bij de F-head modellen zelf het gehele motorblok) gedemonteerd worden. Is geen DHZ klusje.
De vervanging van loodhoudende superbenzine door "standaard" brandstof met een milieuvriendelijkere toevoeging biedt echter niet dezelfde optimale bescherming aan de motor als het "ouderwetse"-lood.
Een kalium of mangaan verbinding legt eveneens bij verbranding een dun beschermend oxidelaagje op de klepzitting. Maar het filmlaagje blijft niet, zoals dat bij lood gebuurt, enkele duizenden kilometers op de kleppen achter.
Toen er nog "lood"-houdende benzine te koop was adviseerde men voor oudere auto's om elke derde tankbeurt voor deze (duurdere) "gelode 98 RON" te kiezen. De twee tussenliggende tankbeurten kon met de aanwezige loodaanslag gemakkelijk worden overbrugd met EURO 95 RON loodvrije brandstof. Met het verdwijnen van het "echte" lood is dit voorbij. Met de minder effectief werkende loodvervangende toevoegingen zal men ELKE tankbeurt de brandstof met loodvervanger moeten toevoegen !!.

Loodvervanger, de test.
Voor het testen van de invloed van loodvervangers (en het ontbreken van deze) op een motorblok, zijn er door Rover (!) een achttal gietijzeren BMC A-blokken (1275cc, o.a Mini, Metro/Rover 100) beschikbaar gesteld. Deze werden tijdens een periode van 70 uur blootgesteld aan de volgende test: 50 uur draaien op 3800 tpm, daarna 20 uur op 5500 tpm. Bij een dergelijke motor komt dat neer op het (non-stop) rijden van zo'n 8000 km binnen 3 dagen. Deze testen werden uitgevoerd met diverse soorten loodvrije en loodhoudende brandstoffen, alsmede dezelfde soorten loodvrije brandstoffen met een toevoeging van één der te testen "loodadditief".
De genoemde test is voorjaar 1999 uitgevoerd en gepubliceerd in mei 1999 in het engelse maandblad "Practical Classics".
Criteria: Tenminste 70% van de bescherming van gelode benzine en een toelaatbare klepspeling afname van niet meer als 0,3mm over de geteste periode. Dus het meten van de teruglopende (!) klepspeling doordat de kleppen door gebrek aan een goede "lood"-oxidelaag "dieper" in de "zachte" cilinderkop slaan.
Referentie: Als referentie dient de gemeten klepspeling afname bij zowel een "ouderwets"-gelode brandstof en bij gebruik van een loodvrije 95 RON brandstof zonder enige toevoeging.

Bij het gebruik van 95 RON (Loodvrij en zonder enige toevoeging) liep dit op tot een afname van maarliefst 1,0 mm. Dit is ruim meer als de standaard ingestelde klepspeling. Als gevolg hiervan zal, nadat de speling nul is geworden, dit tot het niet meer sluiten van de kleppen gaan leiden. Met lekkende kleppen als gevolg. De klepzitting (en vaak ook de klep) zullen met grote zekerheid gaan inbranden.
Bij "ouderwets" gelode Super 98 benzine is dit over dezelfde periode (van 8000 km) minder als 0.01mm!

De test: In totaal zijn er zo'n 20 "lood vervangende" (in Engeland op de markt zijnde en daar bij tankstations goed verkrijgbare) middelen getest. Slecht 2 voldeden ruimschoots aan de beide door de testers gestelde voorwaarde. Nadat de testcriteria enigszins verruimd werden (alleen de beschermende 70 % norm halen), voldeden nog eens 3 middelen aan de (lagere) gestelde voorwaarde.
Navraag bij zowel "Practical Classics", de FBHVC en British Motor Heritage bleek, dat er een behoorlijk verschil zat in de criteria voor "goedkeuring" bij de eerste serie geteste producten, waarbij alleen Superblend en Red Line werden goedgekeurd en bij de tweede serie tests, waarbij ook Millers, Castrol en Nitrox werden goedgekeurd. Geheel aan de gestelde criteria voldeden alleen Superblend en Red line Lead Substitute.
Pas bij de herkansing en het verlaten van de klepspeling eis, kregen ook Millers VSP Plus, Castrol Valvemaster Lead Substitute en Carplan Nitrox4star / Nitrox4lead het predikaat "goedgekeurd".
Alleen bij Superblend was de afname van de klepspeling verwaarloosbaar. Bij gebruik van de andere merken (ook de niet geteste!!) is het dus een goede zaak om de klepspeling regelmatig (bijvoorbeeld elke 5000 km!!) te controleren en eventueel na te stellen.
Zeker met de laag gecomprimeerde Land-Rover motoren kun je voor de goedkoopste soort gaan, de EURO 95 RON. Wie dicht bij de Duitse grens woont, kan daar soms nog 93 RON tanken.

De testresultaten van Superblend en Red line zijn door deze firma's (o.a op internet) openbaar gemaakt. Het merk Red Line is in Nederland goed verkrijgbaar en wordt o.a. bij vele motor zaken aangeboden. Ondermeer de "Harley wereld" beveelt dit merk aan voor zijn oudere V-modellen.

Ik weet het, deze test is alweer van 1999. Inmiddels zijn er ongetwijfeld meer "lood vervangende" middelen, welke het mogelijk het predikaat "Goedgekeurd" zouden verdienen. Alle fabrikanten beweren tenslotte over het "beste" product te beschikken. Het is alleen lastig om dit zonder een uitgebreide (en dure) test procedure te controleren. En dan speel ik liever op "safe", zonder het risico van een verbrande cilinderkop (ergens "in the middle of nowhere").

Kortom; gietijzeren klepzittingen zijn het probleem en dienen dus lood Of een vervanger in de benzine te hebben..
Dus novio, qa50, pc50k2 , c320 en c310 met gietijzeren kop volgens dit verhaal.
Ik weet dat er niet lang na de introductie van de novio deze terug moesten om de kleppen te wisselen...en dat kan met dit verhaal te maken hebben gehad..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door NIX »

En nog wat algemener, lood is toegepast vanaf de 60-er jaren. Vanaf deze jaren tot 2000 komen series auto's voor met zachte klepzittingen. Motoren van voor deze tijd kunnen dus prima zonder lood. Er schijnt ook zoiets te zijn als een soort van lood memory. Het lood dat op de zittingen is ingeslagen zou ook nog jaren voor bescherming kunnen zorgen. Maar ombouw naar loodvrij is het handigst en dan nog zou ik het alleen doen indien het nodig blijkt omdat je elke 3000km zonder klepspeling zit. Onze SS en C en CB blokjes doen het in elk geval allemaal prima op loodvrije 95.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door h5speedje »

NIX schreef:En nog wat algemener, lood is toegepast vanaf de 60-er jaren. Vanaf deze jaren tot 2000 komen series auto's voor met zachte klepzittingen. Motoren van voor deze tijd kunnen dus prima zonder lood. Er schijnt ook zoiets te zijn als een soort van lood memory. Het lood dat op de zittingen is ingeslagen zou ook nog jaren voor bescherming kunnen zorgen. Maar ombouw naar loodvrij is het handigst en dan nog zou ik het alleen doen indien het nodig blijkt omdat je elke 3000km zonder klepspeling zit. Onze SS en C en CB blokjes doen het in elk geval allemaal prima op loodvrije 95.
zowiezo zijn deze blokjes vaak al met haredere losse zittingen of ze hebben de ingegoten verbrandingskamer van gietsstaal in plaats van gietijzer dus geen probleem..

Tevens heb ik bij meerdere honda koppen een verfstip gezien bij het uitlaat kanaal en deze is groen (loodvrij euro benzine is groen)
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

cb50freak
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 aug 2010 18:09
Bezit: Honda CB50j
Locatie: Groningen

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door cb50freak »

Ok, dan doe ik er geen loodvervanger bij
bedankt voor jullie uitgebreide reacties.
Hey, careful man there's a beverage here!

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door nitelife »

Ik tank euro 95 omdat euro 85 niet bestaat.
TWD for life!

Willem2
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 dec 2009 16:32
Locatie: Zwijndrecht

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door Willem2 »

E85 wel
http://nl.wikipedia.org/wiki/E85

Iemand ervaring mee?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door nielspbr »

Vinden oa. de rubbers in het brandstofsysteem niet leuk. (het alu van het kopje ook niet zo te lezen)

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door Edo »

nielspbr schreef:Vinden oa. de rubbers in het brandstofsysteem niet leuk. (het alu van het kopje ook niet zo te lezen)
wikipedia schreef:Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvaststaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.
Dus benzineslangen vervangen voor RVS pijpleidingen!

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door koen 50 »

wou je de rubbers in je teur ook vervangen door rvs?

:P
jeuj!

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 664
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door fs1tom »

Ja, ken je die niet? RVS rubbers?
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: loodvervanger (CB50)

Bericht door koen 50 »

ja toch, niet dan?
jeuj!

Plaats reactie