CB50 motorblokken.

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
jasper wauters
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2010 19:12
Locatie: eeklo (belgie)

CB50 motorblokken.

Bericht door jasper wauters »

Hoi allemaal, ik ben dus nieuw opt forum en zou wat basisvragen willen stellen over m'n cb50.

-Welke motoronderdelen van andere brommers passen op een cb50 motorblok?

-Een paar goede site voor mijn aankopen voor m'n cb50?

-Een paar handige weetjes van cb50?

Ik heb nog geen persoonlijke 4takt gehad, alleen een helemaal gerestaureerd camino, maar heb toch wel ervaring met 4takt.
Dus schuw geen extra, ingewikkeldere randinformatie :)
HONDA camino VL standaard 1981
projectpagina van mijn camino

HONDA CB50
te restaureren.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: CB50 motorblokken.

Bericht door Edo »

Ik heb er natuurlijk geen verstand van, maar voor zover ik weet zijn een hoop onderdelen van staande blokken uitwisselbaar (xl, cb, xr).

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: CB50 motorblokken.

Bericht door Matr »

Ebay.de is een goudmijntje. Daar kan je aan bijna alle onderdelen voor je CB voor weinig geld komen. Wel altijd van te voren even vragen naar de verzendkosten etc, want die pakken nog wel eens hoog uit. Verder, veel cc kitjes zijn vaak duurder en/of moeilijker aan te komen dan voor liggende cilinder blokjes, maar met een krap budget kan je uiteindelijk ook prima met het verkeer meekomen hoor. (kijk maar eens rond bij de topics over het opvoeren van je CB)
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

jasper wauters
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2010 19:12
Locatie: eeklo (belgie)

Re: CB50 motorblokken.

Bericht door jasper wauters »

Matr schreef:Ebay.de is een goudmijntje. Daar kan je aan bijna alle onderdelen voor je CB voor weinig geld komen. Wel altijd van te voren even vragen naar de verzendkosten etc, want die pakken nog wel eens hoog uit. Verder, veel cc kitjes zijn vaak duurder en/of moeilijker aan te komen dan voor liggende cilinder blokjes, maar met een krap budget kan je uiteindelijk ook prima met het verkeer meekomen hoor. (kijk maar eens rond bij de topics over het opvoeren van je CB)
ik heb zelf ook al wat rond geneust.
: je kan je verlatend vliegwiel ombouwen naar een vervroegend heb ik gezien op brommerforum.be
: andere nokkenas met langere openingstijden en grotere opening tot 1/4 van de klepdiameter.
: carburators kosten de dag van vandaag ook niet zoveel meer.

en ja, afstelling van je carburator en onsteking doet ook veel :)
HONDA camino VL standaard 1981
projectpagina van mijn camino

HONDA CB50
te restaureren.

jorgen_blok1
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 apr 2009 14:20
Locatie: rotterdam regio

Re: CB50 motorblokken.

Bericht door jorgen_blok1 »

jasper wauters schreef:
Matr schreef:Ebay.de is een goudmijntje. Daar kan je aan bijna alle onderdelen voor je CB voor weinig geld komen. Wel altijd van te voren even vragen naar de verzendkosten etc, want die pakken nog wel eens hoog uit. Verder, veel cc kitjes zijn vaak duurder en/of moeilijker aan te komen dan voor liggende cilinder blokjes, maar met een krap budget kan je uiteindelijk ook prima met het verkeer meekomen hoor. (kijk maar eens rond bij de topics over het opvoeren van je CB)
ik heb zelf ook al wat rond geneust.
: je kan je verlatend vliegwiel ombouwen naar een vervroegend heb ik gezien op brommerforum.be
: andere nokkenas met langere openingstijden en grotere opening tot 1/4 van de klepdiameter.
: carburators kosten de dag van vandaag ook niet zoveel meer.

en ja, afstelling van je carburator en onsteking doet ook veel :)

check eens cy50.de dacht ik, die hebben ook nog eens een forum en een pagina hoe je die dingen simpel weg 70 tot 80 kan laten rijden, wil je harder dan moet je eens gaan denken aan een xr80 of 100 blok of een 80 cilinder bij motorkit bijvoorbeeld of nrc-motors.de leertouwer heb er ook een die heb ik zelf ook maar daar ben ik nog niet zo over te spreken dees heeft een beetje teveel compressie.


opvoeren ligt niet zo moeilijk,
1, vervroegend/vastgezet vliegwiel.
2, snelle nok cb50f is wat uitgesmeerd en de xr80 is een kortere maar heftigere powerband, een beetje tweetakt achtig.
3, uitlaat ontgrenzen of bij nrc-motors.de een rvs bocht bestellen kost 55 euro(een half jaar geleden).
4, grote carburateur denk aan 16mm echte keihin!!!! omdat het afstellen best nauw komt bij de cbtjes naar mijn gevoel en omdat keihin velen malen beter is dan die immitatie meuk, ik heb het zelf ervaren (19 kan ook of 21 dat word wel wat lastig, maar in combinatie met de xr80 nok is het wel erg snel alleen heel zenuwachtig zoals vele tweetakten ook wel zijn)
5, cilinder kop laten flowen.
6, maak het je zelf simpel en koopt een xr80 blok met een 22 of 24 mm carburateur.
7, grote cilinders, grote koppen ( de spl uitvoeringen)
8, waarschijnlijk veel te duur, 4 kleps koppen enzovoorts


hier ben je wel ff zoet mee

jasper wauters
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2010 19:12
Locatie: eeklo (belgie)

Re: CB50 motorblokken.

Bericht door jasper wauters »

klinkt al duur allemaal, en zo een honde dream blok aanschaffen doe ik al helemaal niet :p
liefst cb50 blijven
maar mag ook cb80 worden :p
HONDA camino VL standaard 1981
projectpagina van mijn camino

HONDA CB50
te restaureren.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: CB50 motorblokken.

Bericht door ciebie »

gewoon 50cc blijven rijden, dat gaat ook hard genoeg hoor :wink:
onbegrensd (zoals ze in het buitenland zijn geleverd) kunnen ze de 80 al prima halen, met een beetje extra werk/investering loopt dit al op tot 90, en dat kan gewoon met 50cc

jasper wauters
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2010 19:12
Locatie: eeklo (belgie)

Re: CB50 motorblokken.

Bericht door jasper wauters »

ciebie schreef:gewoon 50cc blijven rijden, dat gaat ook hard genoeg hoor :wink:
onbegrensd (zoals ze in het buitenland zijn geleverd) kunnen ze de 80 al prima halen, met een beetje extra werk/investering loopt dit al op tot 90, en dat kan gewoon met 50cc
door wat te doen ?
vliegwiel vervroegend maken
cb50f nokkenas
uitlaat ontgrenzen.
Grotere carburator
HONDA camino VL standaard 1981
projectpagina van mijn camino

HONDA CB50
te restaureren.

Foxbeach
4T-MSB regular
Berichten: 312
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:59
Bezit: Honda Ape (shift up 124cc, Takegawa 5 disk slipper dry clutch, NSR velgen en XR100 schijfset)
Honda ST70 (TJR Nice 147cc, Kitaco OT race alu, front & rear disk brakes)
Honda ST50 Duits 50cc met leovici
Honda Giorcub (zaaalig rondsnorren in de zomer)
Locatie: Nieuwpoort - België

Re: CB50 motorblokken.

Bericht door Foxbeach »

Zoals de meeste boven sluit ik bij alle beschreven mogelijkheden aan.

Is een goeie afweging van budget versus wensen. Ik heb al veel setups geprobeerd.

Je kan veel versnellende stukken zoeken, kosten nogal (kan ik weten, heb bijna alles liggen).

Wil je gaandeweg beetje opbouwen kan je beginnen met:
- uitlaat ontgrenzen (zijn topics te vinden)
- vliegwiel kan je kiezen (vastzetten of vervroegende zoeken maar de laatste gaan snel 100+)
- nokkenas is zoals de meeste hierboven zeggen, een 80 nokje kost iets van 25-30 euro)
- carbu is met 16 mooi, je kan groter maar dan moet je het inlaatkanaal dremelen/uitfrezen

Wat wil je halen van snelheid en wat is het budget zijn 2 belangrijke vragen om meer gerichte antwoorden te krijgen.

Ikzelf ben begonnen direct met ontgrensde ori uitlaat/ 80 cilinder / snelle ori kop / sneller ori nok / 20mm carbu ... koste mooi centen maar reed echt gek, liggende cilinders konden niet mee.

Nu rij ik met een echte honda ape met 124cc setup die motorisch toch een mooie 2000 euro koste.
Honda Ape: Shift up 124 endurance
CB50J, SS50, CD50

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Re: CB50 motorblokken.

Bericht door SBloke »

ciebie schreef:gewoon 50cc blijven rijden, dat gaat ook hard genoeg hoor :wink:
onbegrensd (zoals ze in het buitenland zijn geleverd) kunnen ze de 80 al prima halen, met een beetje extra werk/investering loopt dit al op tot 90, en dat kan gewoon met 50cc
standaard 50cc
vervroegend vliegwiel
onbegrensde uitlaat (Er zit vaak een pijpje in de bocht om de boel te knijpen)
standaard nokkenas
17 mm carb (dacht ik) met bijpassend spruitstuk

Resulteerde op "mijn" XL50 in een vlotte 75 km/h. (Hoe snel hij nu is heb ik geen weet van, dat moet je NIX vragen..) Voor zover ik altijd heb geweten zijn alle onderdelen van de XL50, CB50 en CY50 blokken uitwisselbaar. Met de kanttekening dat een CB blok een toerentelleraandrijving heeft en de CY en XL blokken die niet hebben.

Wil je je standaard CB blokje sneller maken dan kan dat eenvoudig door:
Grotere cylinder (duur geintje)
Grotere carb met bijpassend spruitstuk
Snelle nokkenas (er zijn verschillende soorten, ik dacht minstens 4 types)
Vervroegend vliegwiel vinden (ook duur, ebay.de is je beste kans)
Ongeknepen uitlaat vinden of buisje uit uitlaat halen als die er in zit

Het is een beetje het standaardgebeuren.

Wil je echt iets leuks maken dan kun je naar xr80 en xr100 blokken gaan kijken. De passen met weinig werk in een CB frame (of CY of XL frame). Wel eerst even je motorrijbewijs halen en je CB op motorplaat zetten dan. En natuurlijk, monteer betere remmen.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Plaats reactie