Wiel opnieuw spaken

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
compromis
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2012 21:31
Bezit: honda c50
novio
honda pc 50

Wiel opnieuw spaken

Bericht door compromis »

Ik heb een Novio waarvan de velg slecht is ,de spaken en de naaf zijn als nieuw die wil ik dan ook niet vervangen ! (voorwiel)

Is er iemand die voor een schappelijke prijs een nieuwe velg in wil spaken ?
Ik wil zelf voor de velg zorgen en het oude wiel demonteren zodat ik zelf alles netjes schoon kan maken!
Liefst in de buurt van Hilversum

Ik hoor het graag wat de mogelijkheden zijn!

WietseC
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jun 2011 10:11
Bezit: Honda C50

Re: Wiel opnieuw spaken

Bericht door WietseC »

Dit is natuurlijk geen antwoord op je vraag, maar omdat je naar de mogelijkheden vraagt: Je kan het ook zelf proberen!

Er staat een mooi linkje in het FAQ onderdeel van dit forum. http://www.4takt.net/viewtopic.php?f=14&t=20710

Mocht het het zelf gaan proberen, veel succes! Het is volgens mij geen makkelijk klusje en er komt veel bij kijken als richten en de naaf in het midden van het wiel etc.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Wiel opnieuw spaken

Bericht door Eric »

Anders kan Dennis in Utrecht je zeker helpen. Hij is momenteel nog even op vakantie, dus je moet dan even wachten op een antwoord.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

compromis
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2012 21:31
Bezit: honda c50
novio
honda pc 50

Re: Wiel opnieuw spaken

Bericht door compromis »

Eric schreef:Anders kan Dennis in Utrecht je zeker helpen. Hij is momenteel nog even op vakantie, dus je moet dan even wachten op een antwoord.
Deze naam is ook al genoemd op de hondadag,ik hoop dat hij gaat reageren, dan neem ik contact met hem op !
Ik doe erg veel maar een wiel zelf spaken zie ik niet zitten !

Ieder geval bedankt voor de reacties !

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1203
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Wiel opnieuw spaken

Bericht door Dennis »

Tadaa!

Hier istie dan. Ik was met vakantie, daarom afwezig op de hondadag (helaas!)

Ik stuur je een PB.

Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''

Sjaak
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 okt 2010 16:43
Bezit: C310S
Locatie: Amersfoort

Re: Wiel opnieuw spaken

Bericht door Sjaak »

compromis schreef:
Eric schreef:Anders kan Dennis in Utrecht je zeker helpen. Hij is momenteel nog even op vakantie, dus je moet dan even wachten op een antwoord.
Deze naam is ook al genoemd op de hondadag,ik hoop dat hij gaat reageren, dan neem ik contact met hem op !
Ik doe erg veel maar een wiel zelf spaken zie ik niet zitten !

Ieder geval bedankt voor de reacties !
Is best zelf te doen met wat geduld, ik heb zelf een soort voorvork gemaakt van lange deurscharnieren van de praxis en die in de Workmate gezet, en daar het wiel van mijn C310S ingezet. Ik heb eerst de hoogteslag 0 gemaakt door grote knijpers op de vork te klemmen boven de velgrand, en daarna de zijslag nagenoeg nihil gemaakt ook dmv van knijpers. En daarna heb ik de nieuwe spaken op "toonhoogte" gespannen omdat ik geen krachtenmeter heb of wilde aanschaffen. Ik heb daar al zeg ik het zelf een handig foefje voor gebruikt, ik zit in de elektronica, en heb de toongenerator op een speaker aangesloten en dan met zachtjes tikken tegen de spaak de toonhoogte "zero beat" gespannen (net zoiets als een gitaar stemmen), en dat gaat verbluffend goed. Alleen moeders werd een beetje krankjorum van die "piep" show. :lol: Ik had een stukje gelezen van een mechanieker bij een wielerploeg en die spande ook op toonhoogte. En in de praktijk gaat het ook perfect geen enkele slinger of hoogteslag of gebroken spaak met mijn gewicht van 95 kilo :D
Echter Dennis zal het vast sneller kunnen, maar ik vond het een uitdaging dit zelf ook te kunnen. 8-)
Met een kleine hamer kun je geen grote klappen geven, met een grote hamer wel kleine klappen.

Plaats reactie