Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Hier kun je praten over je honda.
stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door stoterstangen90 »

vaak genoeg nu?
Afbeelding

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door Ilja1974 »

Ik vind het om eerlijk te zijn eigenlijk wel zo handig om info in te winnen voordat je ergens aan begint...
Op die foto's zal natuurlijk lang niet alles te zien zijn wat wel of niet krom is.
Maar is het niet alleen een voorvork kwestie(even alleen op de foto's af gaande)?
Weet ook niet hoe de waarde van deze fietsen is in goede of in slechte staat en hoe er aan de onderdelen te komen is...
Maar zo op het eerste gezicht,is het toch een leuke project fiets voor iemand die een beetje handig is.
Groetjes Ilja

bernhard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 116
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:58
Bezit: Honda C90 OT
Honda C90 black bitch
Honda C70 tt
SS50 Schuurvondst
Locatie: Arnhem

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door bernhard »

Onderdelen zijn erg duur, zowel blokdelen als framedelen. De fiets is compleet dus dat is fijn, maar bij restaureren kom je al genoeg onverwachte zaken tegen. Als van tevoren een frame danwel vork krom is en de motor sowieso gesplitst moet worden dan begin ik er liever niet aan.

Het was voor mij; framewerk allemaal intact dan neem ik het blokje voor lief of vice versa. Allebei onzeker dan wordt het me een te risicovol project.

bernhard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 116
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:58
Bezit: Honda C90 OT
Honda C90 black bitch
Honda C70 tt
SS50 Schuurvondst
Locatie: Arnhem

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door bernhard »

Klein overzicht. Als mensen nog iets willen aanvullen graag. Misschien kunnen we wat moois samenstellen voor de FAQ.

Do’s
- carbarateur schoonmaken
- klepspeling checken
- is er een vonk
- timing checken, schuurpapiertje tussen de punten halen
- bougie vervangen
- olie en luchtfilter schoonmaken/ vervangen
- keringen in de olie zetten
- eventueel draadboom controleren

- benzine uit de tank en spoelen (let op roest vorming en vieze drap) indien roestig; kiezels erin goed schudden en daarna uitgebreid spoelen
- olie aftappen en vervangen (gebruik goedkope olie)
- eventueel wat ATF of kruip olie via het bougiegat in de cilinder
- eventueel wat olie in de kop via de klepdoppen
- vervolgens een stukje wandelen zonder bougie en controleren of de olie wordt rondgepompt (via klepdop) en of er geen gekke ratels/ geluiden etc zijn
- bougie erin en warm laten draaien
- olie aftappen en wederom nieuwe olie erin
- eerste kilometers rustig aan

Don’ts
- Proberen te starten/ kicken zonder eerst al het bovenstaande te doen/ controleren
- diesel in je blok gooien
- als het apparaat loopt meteen gaan rijden (check is de remmen en andere zaken die plezierig zijn voor je eigen veiligheid)

Honda C90-OT
- ontsteking loopt via de accu, rotte accu is niet rijden

Staande cilinders:
- olie komt laat/ moeilijk bovenin houd hier rekening mee

bonjour
4T-MSB addict
Berichten: 659
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:50

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door bonjour »

Volgens mij heb ik die fiets ook wel is tekoop zien staan op marktplaats.

1000euro is opzich wel een eerlijk bedrag hoor.

Maar vergis je niet, als er dingen tegenvallen aan het blok kan dat wel eens heel duur uitpakken, want onderdelen zijn zoals gezegt best prijzig.
Er is gelukkig nog wel redelijk aan te komen voor dit model.

Als je van dit model houd is het naar mijn idee best de gok waard, en alles dat je krom kan buigen kan ook weer terug als je het mij vraagt.

Als de eigenaar ook iets meer weet te vertellen van de historie zou dat ook mooi zijn, en dan met name of hij goed lopend weg is gezet of niet...

Maar 80% draait om de inwendige staat van het blok, je moet dus een soort garantie krijgen van de eigenaar dat het blok echt goed is, anders lekker laten staan.

Bij me CB77 kreeg ik die garantie overigens wel, motor had 10jaar ofzo stil gestaan, maar de eigenaar verzekerde mij ervan dat het blok nog goed was, en dat hij hem zo af en toe eens rond gedraait had zodat de boel niet vast ging staan. Ik ging daar gewoon vanuit, en gelukkig bleek het allemaal te kloppen, het blok en het inwendige is in een goede staat en het loopt fantastisch. Heb ik niets aan hoeven doen. Geen keerring vervangen niets, alles is perfect :)
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*

bernhard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 116
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:58
Bezit: Honda C90 OT
Honda C90 black bitch
Honda C70 tt
SS50 Schuurvondst
Locatie: Arnhem

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door bernhard »

bonjour schreef:Maar 80% draait om de inwendige staat van het blok, je moet dus een soort garantie krijgen van de eigenaar dat het blok echt goed is, anders lekker laten staan.
Deze man wist me ook te vertellen dat hij goed was weggezet, rijdend geen benzine in de tank, kickstarter wilde alleen niet meer terugveren na het aantrappen. Daar ter plekke bleek dit allemaal niet zo te zijn...

bernhard
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 116
Lid geworden op: 28 jan 2007 03:58
Bezit: Honda C90 OT
Honda C90 black bitch
Honda C70 tt
SS50 Schuurvondst
Locatie: Arnhem

Re: Motorblok starten na lang stilstaan (20 jaar)

Bericht door bernhard »

Do’s
- carbarateur schoonmaken
- klepspeling checken
- is er een vonk
- timing checken, schuurpapiertje tussen de punten halen
- bougie vervangen
- olie en luchtfilter schoonmaken/ vervangen
- keringen in de olie zetten
- eventueel draadboom controleren

- benzine uit de tank en spoelen (let op roest vorming en vieze drap) indien roestig kiezels erin goed schudden en daarna uitgebreid spoelen
- olie aftappen en vervangen
- eventueel wat ATF of kruip olie via het bougiegat in de cylinder
- eventueel wat olie in de kop via de klepdoppen
- vervolgens een stukje wandelen zonder bougie en controleren of de olie wordt rondgepompt (via klepdop) en of er geen gekke ratels/ geluiden etc zijn
- bougie erin en warm laten draaien
- olie aftappen en wederom nieuwe olie erin
- eerste kilometers rustig aan

Don’ts
- Proberen te starten/ kicken zonder eerst al het bovenstaande te doen/ controleren
- diesel in je blok gooien
- Als het apparaat loopt meteen gaan rijden (check is de remmen en andere zaken die plezierig zijn voor je eigen veiligheid)

Honda C90-OT
- ontsteking loopt via de accu, met een rotte accu is niet rijden

Staande cylinders:
- olie komt laat/ moeilijk bovenin houd hier rekening mee

Plaats reactie