Verbruik en snelheid standaard NTc90

Hier kun je praten over je honda.
niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door niek is ik »

Juist. Iemand een geheel standaard NTc90 (vierkante).
Zo ja, wat is je verbruik? Vind de mijne nog niet bepaald zuinig. ca 1 op 45.
Zo ja, wat is je top snelheid? Vind het vermogen van de mijne nog een beetje tekort schieten. ca 70-75.

(en heb ik het juist dat de standaard tandwielverhouding 15-39 is? Kan het nergens meer terug vinden)
Want misschien moet ik het ook daar eens in zoeken. Hij wordt erg snel erg warm. (nieuwe zuiger cilinder hebben er nu n dikke 400 mijl opzitten)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door nielspbr »

Wat vind je aan 1 op 45 niet zuinig?


Let wel, al die overdreven lage verbruiksopgaven in honda boekjes zijn bij een constante 30km/h.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door butt head »

volgens mij deed mijn c90 blok ook ongeveer 1 op 45. ( heb nooit echt gemeten ik vulde de tank gewoon als hij weer leeg was.
de snelheid toen hij nog origineel was op de vierbak en handkoppeling na ook krap 80 dus.

tijdens het rijden werd hij tamelijk snel 80 grade en bleef ook zo warm on geacht hoe hard ik ook boekte.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door niek is ik »

vind 1 op 45 niet zuinig nee... zeker gezien alles rustig aan, laag in toeren.
Normaal haal ik met de (50cc) honda'tjes altijd 1 op 65, ook al was ik continu aan het jagen.

Maar 1 op 45 is dus normaal voor standaard ntc90?

Aan 'vergelijkbare' opgaven van een 4bak en grotere carb etc. Heb ik niks. Die vergelijk ervaring heb ik zelf ook, en liep bij mij doorgaans een behoorlijk stukje vlotter.

Hij word nu standaard 90 graden, en ga je een beetje doorrijden loopt hij naar de 100....

En dan is het nog niet ECHT heet buiten, en rijdt ik niet continu volgas.
Opzich niet zorgelijk, maar wel erg warm.

Normaal worden mijn blokjes standaard 80 graden, en bij extreme hitte of heel veel jagen een keer 90 graden.
Vraag het mij meer af gezien ik er ook nog bergen mee door moet.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door nielspbr »

Aangezien je de blijkbaar je setje aan het inrijden bent, wat voor olie zit erin? Voor inrijden best mineraal gebruiken.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door ReezYard »

niek is ik schreef:Juist. Iemand een geheel standaard NTc90 (vierkante).
Zo ja, wat is je verbruik? Vind de mijne nog niet bepaald zuinig. ca 1 op 45.
Zo ja, wat is je top snelheid? Vind het vermogen van de mijne nog een beetje tekort schieten. ca 70-75.

(en heb ik het juist dat de standaard tandwielverhouding 15-39 is? Kan het nergens meer terug vinden)
Want misschien moet ik het ook daar eens in zoeken. Hij wordt erg snel erg warm. (nieuwe zuiger cilinder hebben er nu n dikke 400 mijl opzitten)
Kijk anders op dit Engelse forum:
http://www.c90cub.co.uk
Daar praten ze over C90's, leven ze met C90's, eten ze met C90's, sleutelen ze aan, slapen ze en rijden met C90's! :shock:
Heel interessant en vol Engelse humor!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door niek is ik »

inmiddels gepoogd in te schrijven...

Heb inmiddels ook eens het (standaard) luchtfilter losgetrokken en opeens loopt ie 80 en heeft ie meer kracht.
Het vermogen voelde nu aan zoals het hoort.
Heb het luchtfilter element pogen te reinigen, maar had geen effect.

Straks nog maar eens een geheel ander luchtfilter (met huis) proberen.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door NIX »

Heb je wel een echt C90 filter? Mijn ervaring is dat C filters enorm inhouden. Als er een C50 bak en slang op zitten helemaal.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1977
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door gerbrandicus »

Is dat niet gewoon een papieren filter? Gewoon een nieuw filter kopen dus.
1:45 klinkt mij niet zorgwekkend voor een standaard C90 maar ben er ook niet van onder de indruk.
Lage toeren vindt het blokje misschien juist niet zo lekker. Onze blokjes houden van toeren maken.

Ik heb met mijn Peugeot 106 diesel ook eens een tankje lage toeren gereden en beetje hypermilen, dat had juist een negatief effect op het verbruik. Bij een modern turboblok loont dat wel.

Mijn Astrea (97cc) verbruikt meestal 1:46/47. Ik trek altijd volgas op en rijdt altijd door. Astrea heeft ook 49.5 slag, maar dan 50 boring (dus 97cc).

Mijn CD90 liep rond de 1:42, daarmee knalde ik altijd volgas. Zowel Astrea als CD90 volledig origineel.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door niek is ik »

Oke... 1 op 45 is dus wel redelijk normaal.

Luchtfilter, was het standaard c90 filter.

Heb er nog een standaard NT c50 filter op gehangen, daarmee wilde ie helemaal niet.(ook veel smallere aanzuigbuis, maar dacht probeer het ff gezien ie binnen handbereik lag)

Morgen even mijn andere standaard c90 filter pakken en kijken wat ie daarmee doet.

Heb de olie inmiddels ook gewisseld voor duurdere, daarmee duurt het stukken langer eer ie zo warm wordt. Maar wordt ie nog steeds 100 graden (met geheel geen filter)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door NIX »

Wat voor pijp zit eronder?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door niek is ik »

standaard c90.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door NIX »

Fluisterpijp? Die knijpt 'm ook behoorlijk.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door niek is ik »

hmmm, daar is mijn ervaring anders mee...
Het is een standaard ori hm ntc90 pijp. Zoals er fabrieksaf ook op hoort.

Heb zojuist ff snel tussendoor wat getest....
Enkel de 'slang' naar het luchtfilterhuis zorgt voor het probleem. Zet je deze (standaard c90 model, gb6 inscriptie, precies zoals deze: http://www.cmsnl.com/honda-c90-cub-1996 ... 253gb6000/) op de carburateur zonder filter is het 'probleem' als vanouds. Vermogen te kort en niet doortrekken, top van 70km.
Ook als je het filter op de losse slang drukt, en het huis weglaat... geen verschil.

Had ook nog een OTc70 slang (zo'n dunne, niet zo'n balk model) liggen.... Deze had het 'begrens' effect nog erger..

Een powerfilter deed ie het prima mee.

Dus het zit hem in het inlaat traject...

Morgen maar eens de carb (heeft de volledig standaard sproeierbezetting) wisselen, kijken of die ergens zit te klooien. Want ondanks dat nu de luchtfilter aanzuigbuis hem knijpt, mag dit hem niet zijn. Het is immer standaard onderdeel van de c90.

Is dat hem niet? Dan kan ik nog uitlaat wisselen....
Enige wat dan nog resteert zijn de zuiger cilinder? Deze zijn als enige niet origineel maar replica (wel standaard boring). Misschien net een andere compressie verhouding? Zou dat hem kunnen vervelen?

het rare is.... heb een ander ntc90 blokje met dezelfde soort zuiger cilinder set op mijn OTc50 (ook zelfde soort carb en standaard sproeiers) zitten, en deze heeft het probleem niet of veel minder(heb er nooit echt mee voluit pogen te gaan, maar word ook minder snel warm). Deze heeft een ander luchtfilter (c70 'balg model') en een open uitlaat. Dus dat zou er op moeten duiden dat zuiger cilinder het probleem niet zijn?

(heb ditzelfde probleem ooit ook eens gehad met een ntc50 blokje onder een OTc50... toen hielp enkel een allejezus grote sproeier, wat ook niet goed was... of een ander luchtfilter/aanzuigbuis... want ook toen zat het probleem hem in het aanzuig traject, zonder luchtfilter deed ie het prima)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Verbruik en snelheid standaard NTc90

Bericht door NIX »

Een niet ingelopen cilinder wordt een stuk warmer dan een gladgereden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie