Kleine vragen topic

Hier kun je praten over je honda.
NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kleine vragen topic

Bericht door NIX »

Soms kogel, soms naald. Net zo goed als dat ze soms alles omhoog of vrij tussen 1 en 2 zijn, of alles omlaag of zelfs doortrap. Altijd even checken, dus. Late NT C90 is ook kogellager(3)bak.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Daan1508 »

NIX schreef:Soms kogel, soms naald. Net zo goed als dat ze soms alles omhoog of vrij tussen 1 en 2 zijn, of alles omlaag of zelfs doortrap. Altijd even checken, dus. Late NT C90 is ook kogellager(3)bak.
Oke, maar wel te combineren met OT dus.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kleine vragen topic

Bericht door NIX »

Als het naald is, wel ja.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Daan1508 »

NIX schreef:Als het naald is, wel ja.
Ja.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Daan1508 »

Ja ben ik weer, nog niet helemaal duidelijk (NIX is me misschien al beu en terecht, maar ik moet de info ergens een keer vinden!):

Wil iemand even opheldering geven watbetreft naald- glij en kogerlagering op de bak? Ik heb in het verleden een CD50 blokje open gehad, en daar was de situatie als volgt:
Op de ingaande en uitgaande as zit per as 1 kogellager, dus 2 totaal. De andere kant van de beiden assen steekt direct in het carter (glijlagering dus). Dit is zoals te zien op http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 9_299e.gif. Hoe noemen jullie dat?

Ik weet ook van nieuwere types dat er carters zijn met 4 kogellagers, dus 2 per as, zoals te zien op http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 0_4c82.gif Hoe noemen jullie dat?
Ik heb op het forum gelezen van bakken met naaldlagers, maar ze nog niet in het echt gezien. Kan iemand eens een CMS tekeningetje opsturen? Of zelfs een foto?

Nu ga ik een C50 3bak semi blokje ombouwen tot 4bak semi (N1234). Ik heb het blokje nog niet open (dit weekend komt het wel aan de beurt), maar het is een 6v blok van een OT C50. Wat voor lagering kan ik daar aantreffen?

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kleine vragen topic

Bericht door NIX »

Je CD blok was glij.

4 kogelllagers is kogel.

OT C50 is meestal glij, latere is naald.

Het gaat dus altijd om het uiteinde dat niet door een groot kogellager heen steekt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

T_K
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2016 11:36
Bezit: cd50 japan
c50dx japan '94
Locatie: Hattem

Re: Kleine vragen topic

Bericht door T_K »

Goede avond,

Ik heb een paar vraagjes over mijn cee die ik keurwaardig aan het maken ben. namelijk:
Waar en waarmee moet ik mijn schommelarmpjesrevisiekitje mee invetten?
Moet ik de originele voorveren van mijn honda gebruiken of de imi veren van het kitje (ik hoor dat deze niet heel goed zijn)?
Wil een 17 inch 2.50 m45 band als voorband?
Waar hoort de knop van de choke te zitten bij een c50 ot?

alvast bedankt!

groetjes

Thomas
Happy with Honda :mrgreen:

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Daan1508 »

NIX schreef:Je CD blok was glij.

4 kogelllagers is kogel.

OT C50 is meestal glij, latere is naald.

Het gaat dus altijd om het uiteinde dat niet door een groot kogellager heen steekt.
Dank je wel!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kleine vragen topic

Bericht door NIX »

T_K schreef:Goede avond,

Ik heb een paar vraagjes over mijn cee die ik keurwaardig aan het maken ben. namelijk:
Waar en waarmee moet ik mijn schommelarmpjesrevisiekitje mee invetten?
Moet ik de originele voorveren van mijn honda gebruiken of de imi veren van het kitje (ik hoor dat deze niet heel goed zijn)?
Wil een 17 inch 2.50 m45 band als voorband?
Waar hoort de knop van de choke te zitten bij een c50 ot?

alvast bedankt!

groetjes

Thomas
Lagervet gewoon overal op smeren en in elkaar zetten en er zitten smeernippels op de verschillende delen.
Pak de veren die je wil en de dempers die het beste werken.
Prop de band ertussen die niet aanloopt. 2.50 zou moeten kunnen.
Choke zit op de carb als het een valstroom is. Bedankt voor de goede beschrijving van het type carb.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1977
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Kleine vragen topic

Bericht door gerbrandicus »

Daan1508 schreef:Ja ben ik weer, nog niet helemaal duidelijk (NIX is me misschien al beu en terecht, maar ik moet de info ergens een keer vinden!):

Wil iemand even opheldering geven watbetreft naald- glij en kogerlagering op de bak? Ik heb in het verleden een CD50 blokje open gehad, en daar was de situatie als volgt:
Op de ingaande en uitgaande as zit per as 1 kogellager, dus 2 totaal. De andere kant van de beiden assen steekt direct in het carter (glijlagering dus). Dit is zoals te zien op http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 9_299e.gif. Hoe noemen jullie dat?

Ik weet ook van nieuwere types dat er carters zijn met 4 kogellagers, dus 2 per as, zoals te zien op http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 0_4c82.gif Hoe noemen jullie dat?
Ik heb op het forum gelezen van bakken met naaldlagers, maar ze nog niet in het echt gezien. Kan iemand eens een CMS tekeningetje opsturen? Of zelfs een foto?

Nu ga ik een C50 3bak semi blokje ombouwen tot 4bak semi (N1234). Ik heb het blokje nog niet open (dit weekend komt het wel aan de beurt), maar het is een 6v blok van een OT C50. Wat voor lagering kan ik daar aantreffen?
Daan, ik snap wat je bedoelde met glij/kogellager. Dus je zit niet verkeerd hoor. Een CD blok heeft idd een combinatie van glij- en kogellagers zoals je weet. Op de plek waar de kogellagers zitten zitten altijd kogellagers, bij elke bak, daarom worden die niet echt genoemd. Dus je hebt glijlagercarters, naaldlagercarters (je vraagt om een afbeelding, check bij CMS de SS50Z-K3, of bijvoorbeeld ZB50, C90's van 1983 tot 1992 ofzo) en kogellagercarters.
GB6 is C90 nieuw type en dat zijn naaldlagers. De kogellagercarters zoals CD90 en C90 laatste type zijn GB6p. De carters van de C50 4-bak die je stuurt hebben de code GK4 net zoals Benly 50 (CD50 Benly) carters.
NL C50 is alleen geleverd met glijlagers. Latere OT C50's die vaak uit Engeland komen kunnen hebben naaldlagers.

T_K
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2016 11:36
Bezit: cd50 japan
c50dx japan '94
Locatie: Hattem

Re: Kleine vragen topic

Bericht door T_K »

Lagervet gewoon overal op smeren en in elkaar zetten en er zitten smeernippels op de verschillende delen.
Pak de veren die je wil en de dempers die het beste werken.
Prop de band ertussen die niet aanloopt. 2.50 zou moeten kunnen.
Choke zit op de carb als het een valstroom is. Bedankt voor de goede beschrijving van het type carb.

Het is een valstroom carb :D
Happy with Honda :mrgreen:

zeebaarsje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 jun 2015 16:45
Bezit: Honda C50 1971
Locatie: Enschede, Den Haag

Re: Kleine vragen topic

Bericht door zeebaarsje »

Dan heb je dus geen knop nodig. De choke kan je simpelweg zelf onder de beenkap open of dicht zetten.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Daan1508 »

gerbrandicus schreef: Daan, ik snap wat je bedoelde met glij/kogellager. Dus je zit niet verkeerd hoor. Een CD blok heeft idd een combinatie van glij- en kogellagers zoals je weet. Op de plek waar de kogellagers zitten zitten altijd kogellagers, bij elke bak, daarom worden die niet echt genoemd. Dus je hebt glijlagercarters, naaldlagercarters (je vraagt om een afbeelding, check bij CMS de SS50Z-K3, of bijvoorbeeld ZB50, C90's van 1983 tot 1992 ofzo) en kogellagercarters.
GB6 is C90 nieuw type en dat zijn naaldlagers. De kogellagercarters zoals CD90 en C90 laatste type zijn GB6p. De carters van de C50 4-bak die je stuurt hebben de code GK4 net zoals Benly 50 (CD50 Benly) carters.
NL C50 is alleen geleverd met glijlagers. Latere OT C50's die vaak uit Engeland komen kunnen hebben naaldlagers.
Dankjewel, dat is erg verhelderend!

JobF
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 mei 2015 13:21
Bezit: SS50

Re: Kleine vragen topic

Bericht door JobF »

Heb me'n blok helemaal uit elkaar gehaald.

Wil mijn carters en deksels graag weer netjes maken. Kan ik het best laten glasparel stralen denk ik ?

Heeft iemand hier een goed adres voor in de buurt van Zwolle ?

,mvg Job
Cogito ergo vehor Honda

zeebaarsje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 jun 2015 16:45
Bezit: Honda C50 1971
Locatie: Enschede, Den Haag

Re: Kleine vragen topic

Bericht door zeebaarsje »

JobF schreef:Heb me'n blok helemaal uit elkaar gehaald.

Wil mijn carters en deksels graag weer netjes maken. Kan ik het best laten glasparel stralen denk ik ?

Heeft iemand hier een goed adres voor in de buurt van Zwolle ?

,mvg Job
Dat kan vast wel bij Van Gelder.

Plaats reactie