Lijkt mij dat de politie hier geen tijd voor gaat vrijmaken, en anders 1,2km uitrollen...
![Smile :)](./images/smilies/apple_icon_e_smile.png)
Edit: terugweg is wel lastiger rollen
Soop schreef:dat moeten we eens proberen als de regel ingegaan is, een lopende hondadag rit door amsterdam
als ze zouden meten op uitstoot zou dit een goed systeem zijn voor op onze honda's, maar het gaat om het feit of de brommer van voor of na 2011 is?!?!wim V8 schreef:De nieuwe 4takt's zijn zeker vuiler als die van toen.
Een oude Honda viertakt(mijn PC50) rijdt bijv. net aan 40km/u en verbruikt dan zo rond de 1:60 of soms zuiniger.
Mijn vader heeft een nieuwe 4takt scooter snor uitvoering die begrenst is op 27km/u.
Dan denk je, die rijd nog langzamer dus zal wel veeel zuiniger zijn.
Niet dus. 1:30 doet die, slechts.
Hoe kan dat nou? denk je dan met al die technologie van nu, en al dat geblabla over milieu, en onze overheid die o zo slim zou moeten zijn gezien al het geld dat zij ons kosten keurt ze dus ook gewoon goed?? voor kenteken en gebruik op de openbare weg.
Ik even op onderzoek uit, rondje rijden op de scooter, meteen al iets vreemds gemerkt!
Wat beplating gedemonteerd om het een en ander te bestuderen.
Mijn conclusie is dat de oude honda met zijn iets van 8mm! carburateurtje bijna zo weinig benzine verbruikt als een zippo aansteker.
Dat kan dus nooit zo vervuilend zijn dat het spannend gaat worden.
De scooter daarentegen heeft een 20mm!! carburateur die vol open gaat en blijft, echter de elektronica, die zorgt voor de begrenzing en zijn werk perfect doet, stopt het oplopen van het motortoerental als de scooter 27km/u bereikt.
Maar het gas blijft vol open.
De bestuurder weet immers niet beter.
Echter de gashandle kan op topsnelheid (27) met meer dan de helft dicht!!
De scooter heeft ook nog eens een benzineverslindende acceleratiepomp op de carburateur die bij iedere keer gas openen een spuit benzine in de inlaat geeft.
Ik even nagedacht en toen heb ik de gashandle geblokkeerd iets voorbij de stand waarbij die 27km rijdt.
En de acceleratiepomp buiten werking gesteld.
Verbruik nu: 1:45! Dat is wel redelijk gezien de scooter veel zwaarder is als het brommertje.
Het zou waarschijnlijk nog wel veel beter kunnen met een 10mm carburateur.
Dan iets anders:
Het vreemde systeem van buisjes en slangetjes op in en uitlaattraject.
Na wat onderzoek en googlen blijkt dit een systeem te zijn dat schone frisse lucht uit onze atmosfeer,
juist de lucht die we eigenlijk zo schoon wilden houden, alvast vooraan in de uitlaat geblazen wordt, waardoor (in mijn beleving) je aan het eind van de uitlaat, daar waar men waardes meet voor CO en dergelijke, schonere gassen meet als een uitlaat zonder dat systeem!!!
Ja logisch, nu is het dus vuile uitlaatgas alvast verdund met schone lucht zodat je dus schonere uitlaatgas meet.
Dat is het zelfde als je bij de Honda PC één meter achter de uitlaat de waardes gaat meten.
En het rendement van de ottomotor is altijd 30% hoe je het ook went of keert!
Gr. Wim.
Weer even gegooled wat ik nou bedoelde, dat was PAS pulse air systeem.gerbrandicus schreef:Wim V8: Je bedoelt denk ik de EGR. Die zorgt er juist voor dat (een deel v/d) uitlaatgassen nogmaals verbrand worden. Dus gaat van uitlaat naar inlaat.