Kleine vragen topic
- JagerB
- 4T-MSB regular
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
- Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
- Locatie: Amsterdam
Re: Kleine vragen topic
Er zit een gaasje achter de carterkap aan de koppelingskant.
Mengsmering lijkt me niet bepaald verstandig. Zal het lekker houden bij de olie, die zowel de koppeling als de rest van het blok smeert, wat in een 4-takt hoort.
Mengsmering lijkt me niet bepaald verstandig. Zal het lekker houden bij de olie, die zowel de koppeling als de rest van het blok smeert, wat in een 4-takt hoort.
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Re: Kleine vragen topic
Er zit een zeefje in het motorblok en het koppelingshuis dient als een centrifugaalfilter.
Olie voor mengsmering hebben deze brommers niet, het zijn immers 4-takten. Wel is de motorolie en de versnellingsbakolie eendezelfde.
Olie voor mengsmering hebben deze brommers niet, het zijn immers 4-takten. Wel is de motorolie en de versnellingsbakolie eendezelfde.
Re: Kleine vragen topic
Ja van die mengsmering bedoel ik motorolie mee,ik heb me fout uitgedrukt. Bedankt voor de snelle antwoorden
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16465
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Kleine vragen topic
Punt 1, een 4takt heeft geen mengsmering.
Er is maar 1 soort olie aanwezig in het carter, motorolie. Deze olie verzorgt zowel de smering van de motor als de versnellingsbak.
Een zhenhua/skyteam/honda dax/monkey/zb/pbr/ss/benly heeft 2 manieren om de olie te filteren:
- Een zeefje onder de oliepomp om het grofvuil tegen te houden.
- Een centrifugaalfilter in de koppeling om het fijne vuil eruit te filteren.
Engelstalig leesvoer, bevat zowel info over ot, tt en nt blokken, handkoppeling en semi.
http://honda50.tboltusa.com/partslists/z50j01.pdf
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Re: Kleine vragen topic
Ja, dat zei ik dus alnielspbr schreef: ↑08 dec 2017 17:14Punt 1, een 4takt heeft geen mengsmering.
Er is maar 1 soort olie aanwezig in het carter, motorolie. Deze olie verzorgt zowel de smering van de motor als de versnellingsbak.
Een zhenhua/skyteam/honda dax/monkey/zb/pbr/ss/benly heeft 2 manieren om de olie te filteren:
- Een zeefje onder de oliepomp om het grofvuil tegen te houden.
- Een centrifugaalfilter in de koppeling om het fijne vuil eruit te filteren.
Engelstalig leesvoer, bevat zowel info over ot, tt en nt blokken, handkoppeling en semi.
http://honda50.tboltusa.com/partslists/z50j01.pdf
- ho_chi_man_ho_chi_man
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 04 feb 2007 16:26
- Bezit: Honda CL50 benly,
Honda NTV650 revere
Re: Kleine vragen topic
Ik zag vandaag een filmpje van iemand die bij het assembleren van zijn cilinder op het blok eerst de zuiger met veren in de cilinder stopt om vervolgens de cilinder op het blok te schuiven waarbij de zuiger net genoeg uitsteekt zodat de pistonpen er nog ingestoken kan worden.
Ik heb dit vroeger nooit zo gedaan. Ik maakte altijd eerst de zuiger vast aan de drijfstang. Hoe doen jullie dit?
Ik heb dit vroeger nooit zo gedaan. Ik maakte altijd eerst de zuiger vast aan de drijfstang. Hoe doen jullie dit?
Groeten Eric
- stoterstangen90
- Vierkantofiel
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Kleine vragen topic
precies zoals jij.
- JagerB
- 4T-MSB regular
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
- Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
- Locatie: Amsterdam
Re: Kleine vragen topic
Als de zuiger toch al los is is het wel makkelijk om hem eerst een stukje in de cilinder te zetten. Vooral als het blok nog onder je brommer zit. Maar als de zuiger niet los is ga ik niet out of my way om hem zo te kunnen plaatsen.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
- Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'76 dirty harry in tuning - Locatie: Ergens tussen TX en HHW
Re: Kleine vragen topic
Hallo,
ik wil een losse teller op mijn C90 OT zetten
Welke, ori of old school tellers kan ik hiervoor zoeken (Ik lees dat SS tellers gewild/prijzig zijn)
Zelfde teller-verhouding
Km teller tot in ieder geval 100
Liefst alleen met neutraal lampje intern, geen richtingaanwijzer
Bedankt!
ik wil een losse teller op mijn C90 OT zetten
Welke, ori of old school tellers kan ik hiervoor zoeken (Ik lees dat SS tellers gewild/prijzig zijn)
Zelfde teller-verhouding
Km teller tot in ieder geval 100
Liefst alleen met neutraal lampje intern, geen richtingaanwijzer
Bedankt!
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2748
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Kleine vragen topic
Doe dat ook altijd zo. Kans op schuin erin te duwen kleiner en minder gekloot om de zuigerveren samen te drukken.ho_chi_man_ho_chi_man schreef: ↑10 dec 2017 12:10 Ik zag vandaag een filmpje van iemand die bij het assembleren van zijn cilinder op het blok eerst de zuiger met veren in de cilinder stopt om vervolgens de cilinder op het blok te schuiven waarbij de zuiger net genoeg uitsteekt zodat de pistonpen er nog ingestoken kan worden.
Ik heb dit vroeger nooit zo gedaan. Ik maakte altijd eerst de zuiger vast aan de drijfstang. Hoe doen jullie dit?
-
- chaly addict
- Berichten: 18992
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Kleine vragen topic
Ongeveer elke Japanse teller kan. Knock yourself out op MP of de motorsloop.Goldie schreef: ↑10 dec 2017 19:39 Hallo,
ik wil een losse teller op mijn C90 OT zetten
Welke, ori of old school tellers kan ik hiervoor zoeken (Ik lees dat SS tellers gewild/prijzig zijn)
Zelfde teller-verhouding
Km teller tot in ieder geval 100
Liefst alleen met neutraal lampje intern, geen richtingaanwijzer
Bedankt!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
- Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'76 dirty harry in tuning - Locatie: Ergens tussen TX en HHW
Re: Kleine vragen topic
Ok,thanks Nix
Ik zal wat moois uitzoeken
Ik zal wat moois uitzoeken
- JagerB
- 4T-MSB regular
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
- Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
- Locatie: Amsterdam
Re: Kleine vragen topic
Aangezien er onderhand alweer een kleine 17.000 kilometers op het blok staan zit ik rustig aan te kijken naar nieuwe blokjes.
Ik ga uiteraard de oude wel volledig op rijden.
Zit er nou daadwerkelijk verschil in kwaliteit en levensduur tussen de verschillende merken? Of is bijvoorbeeld een YX beter dan een Lifan?
Subvraagje; Hoe hard zou een blok ongeveer lopen als je een 70cc blok neemt, en daar alle standaard 50cc skyteam meuk aan hangt. (Carb, Tandwielverhouding, Etc.)
Ik ga uiteraard de oude wel volledig op rijden.
Zit er nou daadwerkelijk verschil in kwaliteit en levensduur tussen de verschillende merken? Of is bijvoorbeeld een YX beter dan een Lifan?
Subvraagje; Hoe hard zou een blok ongeveer lopen als je een 70cc blok neemt, en daar alle standaard 50cc skyteam meuk aan hangt. (Carb, Tandwielverhouding, Etc.)
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16465
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Kleine vragen topic
Niet zozeer harder, wel meer koppel. (sneller accelereren.)
Top eerder wat langzamer omdat de 70cc wat harder aan de carburateur moet lurken. En hoogstwaarschijnlijk een andere sproeier.
Top eerder wat langzamer omdat de 70cc wat harder aan de carburateur moet lurken. En hoogstwaarschijnlijk een andere sproeier.