8mm blokboutjes
-
- Admin
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
- Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
- Locatie: De Bilt
Re: 8mm blokboutjes
Kruiskoppen zijn kut inderdaad. Imbus vind ik iets te modern, dus die zeskantekopboutjes zijn ideaal. Alleen wat duur dus.
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: 8mm blokboutjes
Huhhh....iets te modern?
De amerikaanse naam Allen bolt werd al in 1910 geregistreerd. De duitse term Inbus al in 1934!
Hij bestaat al meer dan 100 jaar!
De amerikaanse naam Allen bolt werd al in 1910 geregistreerd. De duitse term Inbus al in 1934!
Hij bestaat al meer dan 100 jaar!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: 8mm blokboutjes
Met de goede bit zijn de kruiskoppen juist fantastisch.
Re: 8mm blokboutjes
Ik heb persoonlijk een aversie jegens de inbussen om een of andere reden.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: 8mm blokboutjes
Inbussen vind ik lelijk.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: 8mm blokboutjes
Als je J.I.S. (japanese industrie standard) schroevendraaier kruiskop gebruikt gaat het super.
Die heb je trouwens voor alle Japanse voertuigen nodig. Maar dat lijkt me logisch.
PZ (pozydrive)kruiskop past helemaal niet.
PH (philips) kruiskop lijkt te passen maar is het echt niet.
J.I.S. moet je dus hebben. Geweldig. Ook slagschroevendraaier bits zijn er in J.I.S.
https://www.autogereedschap.com/c-20766 ... ers-j-i-s/
Gr. Wim.
Die heb je trouwens voor alle Japanse voertuigen nodig. Maar dat lijkt me logisch.
PZ (pozydrive)kruiskop past helemaal niet.
PH (philips) kruiskop lijkt te passen maar is het echt niet.
J.I.S. moet je dus hebben. Geweldig. Ook slagschroevendraaier bits zijn er in J.I.S.
https://www.autogereedschap.com/c-20766 ... ers-j-i-s/
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: 8mm blokboutjes
Des gouts et des couleurs on ne dispute pas
Ik steek alles in RVS imbus voor eigen bike (niet restauratie of ori).
- gerbrandicus
- Astrealover
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
- Locatie: Gorinchem
Re: 8mm blokboutjes
Inbus hoort niet op een Honda, ik vind dat een blok daardoor een beun uitstraling krijgt. Hoe netjes het ook gemonteerd is.
Kruiskop of 6kant is origineel en ziet er netjes uit. Nou zou ik bij een correcte OT resto natuurlijk weer geen 6kantjes gebruiken, maar onder de meeste van mijn brommers hangt toch een NT blok. Een CDI ontstekingsdeksel vast zetten met kruiskopjes ziet er weer niet uit.
Verder moet iedereen het natuurlijk lekker voor zichzelf bepalen
Ik heb weleens een blok uit elkaar gehaald dat met sleufkopbouten dicht zat. Van binnen ook allemaal van die ijzerwaren bouten. Torx of binnenstebuiten Torx heb ik nog niet gezien!
Kruiskop of 6kant is origineel en ziet er netjes uit. Nou zou ik bij een correcte OT resto natuurlijk weer geen 6kantjes gebruiken, maar onder de meeste van mijn brommers hangt toch een NT blok. Een CDI ontstekingsdeksel vast zetten met kruiskopjes ziet er weer niet uit.
Verder moet iedereen het natuurlijk lekker voor zichzelf bepalen
Ik heb weleens een blok uit elkaar gehaald dat met sleufkopbouten dicht zat. Van binnen ook allemaal van die ijzerwaren bouten. Torx of binnenstebuiten Torx heb ik nog niet gezien!
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: 8mm blokboutjes
Als ik ergens buitentorx tegen zou komen moet ik eerst een set nieuwe doppen gaan halen.
Persoonlijk ben ik een fan van de bekende m6 nt zeskantboutjes. Maar ja, ik heb verder dan ook geen gekentekend ot spul.
(en geen rvs in het alu.)
Persoonlijk ben ik een fan van de bekende m6 nt zeskantboutjes. Maar ja, ik heb verder dan ook geen gekentekend ot spul.
(en geen rvs in het alu.)
Re: 8mm blokboutjes
Nooit, maar dan ook NOOIT rvs in alu.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: 8mm blokboutjes
I know... tenzij je er een bepaald type vet tussen doet.
Maar nagevraagd en doordat we met gietalu werken kan dit minder kwaad. Kijk maar in de mechanica bijbel.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 28 jan 2007 13:47
- Bezit: ss50
c320s - Locatie: Utrecht
Re: 8mm blokboutjes
Staal en alu gaat prima als je de bouten invet met kopervet. RVS en alu, kopervet. Na 100 jaar nog los te krijgen. Niks corosie.
h2o op ss50
Met een aanlopende voorrem ga je niet minder hard op de rollerbank.
Met een aanlopende voorrem ga je niet minder hard op de rollerbank.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: 8mm blokboutjes
Nu, op m’n werk, gebruiken de techniekers ook inox bouten/moeren in alu hoor. Voedingsindustrie moet alles alu en rvs zijn. En daar mag zelfs geen kopervet gebruikt worden. Ook geen corosie hoor (moet geregeld demonteren om op te meten als technisch tekenaar)
- RaRe
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
- Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht... - Locatie: Maarssen
Re: 8mm blokboutjes
De korte boutjes heb ik wel kunnen vinden:
https://www.brinkmotoren.nl/pitbike_dir ... d_atv/bout
Die oude kruiskop waren altijd uitstekend, maar alleen als je een goede slagschroevendraaier had, en wist hoe je hem moest gebruiken.
https://www.brinkmotoren.nl/pitbike_dir ... d_atv/bout
Die oude kruiskop waren altijd uitstekend, maar alleen als je een goede slagschroevendraaier had, en wist hoe je hem moest gebruiken.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: 8mm blokboutjes
En JIS schroevendraaier/bits.RaRe schreef: ↑17 apr 2018 14:53 De korte boutjes heb ik wel kunnen vinden:
https://www.brinkmotoren.nl/pitbike_dir ... d_atv/bout
Die oude kruiskop waren altijd uitstekend, maar alleen als je een goede slagschroevendraaier had, en wist hoe je hem moest gebruiken.
(Werken trouwens ook heel goed bij chinese kruiskoppen.)