amai honda legaal in belgen land.

Hier kun je praten over je honda.
butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

amai honda legaal in belgen land.

Bericht door butt head »

wat is nou eigenlijk allemaal nodig om een honda legaal in belgie?
ik vraag dit omdat er meer vraag is uit belgie naar honda's dan die krenterige nederlanders die vinden alles te duur vinden. en ik hoop dat de belgen die hier rond kijken wat ervaring hebben met de Belgische keurings methodes.



ik heb vorig weekend een honda ape 50 aan iemand in belgie verkocht. verkoopverklaring (a4 met ik verkoop deze brommer aan ... met een krabbel) 2 a4 pagina's met alle technische gegevens van de ape met een stempel van honda nederland. advertentie van japan,bank transactie en transport rekeningen.

echter nu is het geval de koper zegt dat dit allemaal oud papier is en dat je er in belgie helemaal niets mee kan.

dus heeft iemand iets waar je terug kan lezen wat er nodig is om een honda legaal in belgie te krijgen.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door wim V8 »

De buitenlandse koper gaat na de aankoop langs de rdw en laat het kenteken uitvoeren naar zijn land.
Hij gaat dus met het voertuig en de juiste uitvoerpapieren naar zijn land.
Aldaar gaat hij naar hun rdw met het hele spul.
Gewoon net als een auto of ieder ander gekentekend voertuig.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door butt head »

wim V8 schreef: 16 feb 2019 22:00 De buitenlandse koper gaat na de aankoop langs de rdw en laat het kenteken uitvoeren naar zijn land.
Hij gaat dus met het voertuig en de juiste uitvoerpapieren naar zijn land.
Aldaar gaat hij naar hun rdw met het hele spul.
Gewoon net als een auto of ieder ander gekentekend voertuig.

Gr. Wim.
en daar hebben we het probleem. de ape is nooit bekend geweest in nl.

nu is de koper allemaal zooi aan het kopen en regelen om de ape in nl te keuren maar al die zooi zit er al op of aan of er bij.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door MrSinga »

Stap 1, met alle buitenlandse papieren moet hij naar de douane. Daar kunnen ze verder helpen
Stap 2, met alle douane papieren naar de DIV

En dan wordt het een gok.
Goeie geval: DIV schrijft hem in (als dat ding een pvg nummer heeft)
Slechte geval ( grootste kans): er moet een GVA opgemaakt worden door Honda België. En daar gaat het mis gaan, de Ape is nooit ingevoerd geweest en Honda gaat ze dus niet geven En dan heb je dus een probleem, niet in te schrijven al hier.

Hangt dus af van de DIV. M’n neefje zit ook al maanden te klooien om z’n Franse SS50 ingeschreven te krijgen. Heeft nu een Belgisch GVA, SS50 is hier gekend. Nu is de DIV zever aan het verkopen waarom de SS nu voor de 1e keer wordt ingeschreven ondanks ze van ergens in de jaren 70 is.

Dus ik raad aan: alles wat exotisch is NIET verkopen aan Belgen. CD50 Benly lukt, is CD50. Monkey R lukt, is zoals ZB50. Maar Ape... enige manier is als dat ding motogekeurd is in NL, FR, UK, DE

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door wim V8 »

Ik begrijp dat het ding als motor gekeurd moet worden in nl?
Ik denk dat een buitenlander dat niet lukt.
Volgens mij moet je jezelf legitimeren met NL identiteitsbewijs.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door MrSinga »

wim V8 schreef: 17 feb 2019 10:24 Ik begrijp dat het ding als motor gekeurd moet worden in nl?
Ik denk dat een buitenlander dat niet lukt.
Volgens mij moet je jezelf legitimeren met NL identiteitsbewijs.

Gr. Wim.
Als ik het goed hebt, is het verkocht als bromerfiets. En ik vrees dat dit het probleem is. Bromfiets moet een GVA hebben en bij moto is het simpelweg een papier van validatie door douane. Daar maakt de DIV minder/geen problemen van.

Bromfietsen is iets anders. Dat is nieuw sinds eind december en het is een kluwen en zoeken wat en hoe

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door butt head »

de ape zal als brommer in gevoerd moeten worden.

nu kreeg ik deze link door. daar kan je een coc, gva, technische data sheet en bouwjaar verklaring aan vragen
https://www.honda.nl/content/dam/local/ ... PKIrTzjThM


maar als ik het goed begrijp als het een gva heeft kan je het in schrijven in belgie? mits je op de koffie bent geweest bij de douane en div. of mis ik iets.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door MrSinga »

Nee, de GVA moet door Honda België afgeleverd worden! Heb je een NL gva kan het lukken. Maar dat is, zoals het bij m’n neefke is, nog geen zekerheid. Heeft het GVA gekregen omdat een SS hier verkocht werd. Een Ape is nooit verkocht in de EU origineel

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door butt head »

MrSinga schreef: 17 feb 2019 20:45 Nee, de GVA moet door Honda België afgeleverd worden! Heb je een NL gva kan het lukken. Maar dat is, zoals het bij m’n neefke is, nog geen zekerheid. Heeft het GVA gekregen omdat een SS hier verkocht werd. Een Ape is nooit verkocht in de EU origineel
oke.
dus zo als ik zo snel zag op google moet er voor gva eeg-gva staan voor dat het van land uit de Europese gemeenschap is.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

wieb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 okt 2012 13:36
Bezit: Honda

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door wieb »

MrSinga schreef: 17 feb 2019 20:45 Nee, de GVA moet door Honda België afgeleverd worden! Heb je een NL gva kan het lukken. Maar dat is, zoals het bij m’n neefke is, nog geen zekerheid. Heeft het GVA gekregen omdat een SS hier verkocht werd. Een Ape is nooit verkocht in de EU origineel
Ik denk dat het aan te bevelen is, hier alleen voertuigen met kenteken te kopen. Het lijkt er inmiddels op dat je hier vrijwel alles op
kenteken kan krijgen, waar dan ook vandaan, mits het bouwjaar van voor 1-01-2006 is. Dacht ik.
Na deze datum is een individuele keuring ook nog mogelijk, maar duur zoals de RDW zelf al concludeert.
Bovendien loop je bij heel recente bromfietsen nog aan tegen recente EU emissie/eisen, waaraan
zelfs de hele nieuwe Honda C 50 met injectiemotor niet voldoet. Een keuring als motor is dan wel mogelijk, maar niet
aantrekkelijk gelet op de geringe cylinderinhoud en dito vermogen.
Van die Belgische regelingen begrijp ik helemaal niets.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door MrSinga »

@wieb. De regels zijn gewoon sinds december 18 een stuk lastiger geworden
Voordien kon alles verzekerd worden op kadernummer. Dan werd het voertuigen moesten een pre-registratie krijgen en werd er door de post, waar de pre-registratie gedaan werd, ingeschreven worden. En hier lukte het ook nog met attest van verlies door de politie of zelfs zonder als je kon aantonen dat je papieren had. Ik heb zo m’n Z50A K3 met de USA title ingeschreven. Dus zelfs Japans lukte.

Maar sinds half december is het bij de DIV zelf te doen. En daar gaat het mis. Zij kijken veel nauwkeuriger wat je wil inschrijven. Geen GVA, probleem. Attest van politie en dan papieren aanvragen. Enkel bij merken die niet meer bestaan of geen dealernetwerk meer hebben zijn er uitzonderingen. Maar bij Honda, tja. Die bestaan nog en zij zien een niet-Belgisch gekeurd voertuig, dus ge krijgt geen GVA. En dan zit je blok, krijg je niet ingeschreven. Enkel als moto kan dit maar bromfiets, tja...

Vandaar dat iedereen voor half december nog geprobeerd heeft de pre-registratie te krijgen. Die blijft geldig. Maar nu is het dus echt een probleem. Gedaan met exoten in te schrijven

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door john »

Mooie handel voor Nederlanders ;) maarja half belgie heeft illegaal ingeslagen kadernummers dus dat is oud ijzer.
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door NIX »

Ding had dus gewoon eerst in NL gekentekend moeten worden. Geen kenteken vinden ze hier vaak al eng of teveel moeite, in België is het nog moeilijker.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door MrSinga »

john schreef: 18 feb 2019 22:31 Mooie handel voor Nederlanders ;) maarja half belgie heeft illegaal ingeslagen kadernummers dus dat is oud ijzer.
Dat is voornamelijk op moto’s zo, jammergenoeg. Brommers is dit een heel ander verhaal of het zijn die domme xr/crf modellen (die pre december ook wel ‘baanlegaal’ kwamen zonder nummertjeklop)
Nuja wat wil je, voor 300 heb je een nieuw china motomonkey/motodax kader.
NIX schreef: 18 feb 2019 23:30 Ding had dus gewoon eerst in NL gekentekend moeten worden. Geen kenteken vinden ze hier vaak al eng of teveel moeite, in België is het nog moeilijker.
Zoals ik zeg, nog geen zekerheid. Maar als het een NL-GVA heeft grotere kans dat het wel lukt.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: amai honda legaal in belgen land.

Bericht door butt head »

MrSinga schreef: 19 feb 2019 06:04
john schreef: 18 feb 2019 22:31 Mooie handel voor Nederlanders ;) maarja half belgie heeft illegaal ingeslagen kadernummers dus dat is oud ijzer.
Dat is voornamelijk op moto’s zo, jammergenoeg. Brommers is dit een heel ander verhaal of het zijn die domme xr/crf modellen (die pre december ook wel ‘baanlegaal’ kwamen zonder nummertjeklop)
Nuja wat wil je, voor 300 heb je een nieuw china motomonkey/motodax kader.
NIX schreef: 18 feb 2019 23:30 Ding had dus gewoon eerst in NL gekentekend moeten worden. Geen kenteken vinden ze hier vaak al eng of teveel moeite, in België is het nog moeilijker.
Zoals ik zeg, nog geen zekerheid. Maar als het een NL-GVA heeft grotere kans dat het wel lukt.

Een geëxporteerd Nederlands kenteken in België invoeren kan inderdaad ook problemen op leveren.
Ik ken een verhaal van iemand die een alfa romeo 33 p4 in België wou in voeren dus de auto uitgevoerd in Nederland maar in voeren in België was onmogelijk. Omdat zo als mij verteld werd de auto achter iets hoger op de veren staat als ee. Normale alfa 33. Die keurings instantie zal wel niet de technische specificaties van de p4 hebben gehad
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Plaats reactie