zelf woon ik in den haag, en wat ik begrijp van de wetgeving is het volgende. Alle tweetakt (snor)brommers van voor 2010 mogen de gemeente niet meer in, heel den haag is een milieuzone gebied. maar alle tweetakt (snor)brommers welke van voor 2010 zijn, en vallen onder de categorie oldtimer mogen een ontzegging aanvragen. dan mag je 20 keer (zoiets vgm) per jaar een dagdeel (00:00-12:00 & 12:00-00:00) de weg op. dit natuurlijk tegen betaling per brommer. voor viertakt is het zo dat dit inderdaad niet op het kenteken staat vermeld. daarom moet de brommer gekeurd worden. je moet dan naar het rdw, max 25 piek neerleggen, en met dat rapport mag je dan een ontheffing aanvragen op het kenteken.
dus eigenlijk is alle viertakt toegestaan, echter moet je dus wel weer gaan betalen om een ontheffing aan te vragen. laat staan de tijd die je er aan kwijt bent. wat ik er van begrijp is het zo dat wanneer je een collectie tweetakten hebt staan je heel veel geld kwijt gaat zijn om die allemaal binnen de gemeente rond te laten rijden. maar het moment dat je je tweetakt brommer opvoert en omkeurt naar motorfiets is er niets meer aan de hand.
weet even niet meer waar ik het gelezen heb, maar de gemeente wilt het hele gebeuren gaan controleren door middel van "scanpalen" die om de zo veel tijd worden verplaatst. het kenteken wordt gescand en zo kan er gelijk worden gekeken door een computer of dat kenteken de stad in mag. het hele gebeuren is in ieder geval een hoop gedoe en aan alle kanten scheef. het lijkt me moeilijk te controleren en heel veel mensen worden geforceerd een nieuwe brommer te kopen, wat dat dan wel niet aan uitstoot produceert... de gemeente legt het probleem gewoon ergens anders neer.
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ve ... ietsen.htm hier het 4takt verhaal van de gemeente. ik vraag me alleen nog af hoe het dan zit als je een dagje naar de stad wilt terwijl je in een aangrenzende gemeente woont?