MichelVH schreef: ↑05 mei 2022 22:13
Op zich een leuk initatief van een gedreven en handige jonge kerel.
Voor mij hoeft t niet, ik krijg jeuk aan mn huig van alles wat op stroom rijdt. En vooral de hele politieke cult eromheen. Pas als je geld hebt voor een Tesla doe je mee, anders kan zoek je het maar uit in deze wereld. Jannie die elke dag op het Tomosje de krant rond brengt moet maar op de e-bike
probleem is gewoon dat het een te snelle omschakeling is dat men wil en ondoordacht in vele gevallen. grootste reden is natuurlijk de uitstoot die verminderd en jah, andere pistes worden niet of nauwelijks onderzocht.
waarom noem ik het ondoordacht:
-1. ik woon in een rijwoning, auto kan niet gegarandeerd voor mijn huis staan. Kan moeilijk van thuis uit een 100m kabel gaan leggen (of meer) om op te laden. Publieke laadpaal zou er komen op 300m van m'n deur op de lidl parking. Nadeel parkeer ik hem daar om te laden 's avonds, kan ik om 6,30 niet aan m'n auto want parking wordt afgesloten.
-Stel dat ik bij 1 van stad een parkeerplek voor m'n deur kan bekomen. Ik heb geen plek genoeg op m'n dak voor zonnepanelen. Dus zit ik lekker dure stroom in m'n auto te pompen. Vooral als ze spreken om meer te betalen tijdens piekmomenten. (m'n dak is groot genoeg, echter 2 grote veluxen en 2 panelen voor zonneboiler maken dat ik niet genoeg zonnepanelen kan leggen om m'n verbruik tot 0 te krijgen => mag ik er gene leggen
![Idea :idea:](./images/smilies/apple_icon_idea.png)
)
Maar terzelfdertijde spreken ze over afschakelplannen omdat er niet genoeg elektriciteit zou zijn. Ook om die zonnepanelen te leggen. Maar zie je al in de ochtend je naar het werk bellen: hallo baas, ik geraak er vandaag niet. M'n auto heeft niet kunnen laden want ze hadden de elektriciteit afgekoppeld
-2. afstand af te leggen elektrisch... 4-500km. Snelladen (30min tot 80%) kostte 2j terug 50euro. Voor 50euro reed ik toen toch wel pak meer kms dan 500
![Laughing :lol:](./images/smilies/apple_icon_lol.png)
Ik zie me nog es op meeting Visé gaan. Enkele rit 350km. Ooh shit kan hier niet laden, wacht zal nog een half uur op een snelwegparking geld pompen om te laden
-3. prijs 2de hands. Geen idee wat de waarde zal zijn. Maar batterijduur zal een erg belangrijke zijn alvast. Stel dat je batterijpack nog maar 60% is, dus van de 500km blijft er nog een kleine 300km over. En jah, prijs vervangen batterijpack is nu DUUR. Maat heeft in een E-2008, wel onder garantie, een nieuwe on-board charger en batterijpack moeten vernieuwen. Prijs charger: 4500euro, batterijpack 15000euro. Dit alles excl werkuren. Koop ik me een andere motor, revisie/nieuw, voor m'n huidige wagen en zelfs met montage ga ik die prijs niet betalen. En dan weet ik dat die gewoon perfect terug +500k kms gaat doen.
-4. trekhaak verhaal. Enkel onder SUV's/jeeps is de mogelijkheid tot trekhaak. Zijn meerdere redenen waarom dit niet kan. Maar daar ga je hé. Caravan meenemen, ooh wacht dat kan niet. En als het kan blijft snel nog maar de helft over van de actieradius. Ik zie het voor me, paar kinderen op achterbank. 200km rijden, ja we gaan even snel laden. Caravan afpikken, laadpaal zoeken... ooh shit allemaal vol. Dan toch kunnen laden, weer door en 200km mogelijks hetzelfde verhaal
-grotere voertuigen. mobilhome, camion, hakselaar/maaidorser, tractor... Zie het allemaal mooi voor me op elektriciteit. We hebben op m'n werk eens snel gerekend naar gewicht een maaier meer zou hebben door batterijpacken, extra motors (want 1 levert niet wat er nodig is)... en dan is het nog: een veldje hier in België/Nederland krijg je wel afgereden. Meer uitgestrekte velden in Frankrijk of in de USA mag je al vergeten. En die dingen rijden niet alleen, komt constant een tractor naast met grote zware aanhangwagen
-...
kan wel nog even doorgaan hoor
nuja... ik hoop eigenlijk dat deze optie in de nabije toekomst er ook komt, ik weet dat Yamaha een motor van +400pk geprept heeft.
https://autobahn.eu/artikel/452531/toyo ... stof-racer