Schijfrem achter voor c50

Hier kun je praten over je honda.
mirjam
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010 11:33

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door mirjam »

1. Het komt dus door de manier van ophangen en niet of het een schijf of tromel is.

2. Schijven krijgen ook groeven. Dat trommels beter remmen staat in alle leerboeken. De jaren 60 honda racers hadden ook trommels. Voordeel van schijf is dat het bij heet worden niet uitzet als een trommel maar wanneer gebeurd dat bij de kleine lichte brommrs? Nooit. Het is meer een mode trent vande jaren 80. Schijf heeft ook nadelen zoals het kontant aanlopen van de schijf waardoor veel wrijving onstaat. Bij een kleine brommer met 50cc kan dat behoorlijk de snelheid omlaag brengen.
Dus als je langzamer wil brommen, monteer dan schijven.

Mvg

lowrider
4T-MSB addict
Berichten: 644
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:59

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door lowrider »

mirjam schreef:1. Het komt dus door de manier van ophangen en niet of het een schijf of tromel is.

2. Schijven krijgen ook groeven. Dat trommels beter remmen staat in alle leerboeken. De jaren 60 honda racers hadden ook trommels. Voordeel van schijf is dat het bij heet worden niet uitzet als een trommel maar wanneer gebeurd dat bij de kleine lichte brommrs? Nooit. Het is meer een mode trent vande jaren 80. Schijf heeft ook nadelen zoals het kontant aanlopen van de schijf waardoor veel wrijving onstaat. Bij een kleine brommer met 50cc kan dat behoorlijk de snelheid omlaag brengen.
Dus als je langzamer wil brommen, monteer dan schijven.

Mvg

Misschien moeten we stalen zolen introduceren om het onafgeveerde gewicht van de brommer naar beneden te brengen. Geen trommels, geen aanlopende snelheidsverminderende remschijven etc. Dat werkte al in het stenen tijdperk, waarom zou dat nu niet meer werken. Toch ?

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door NIX »

Inderdaad, uiteraard is het de bevestiging van het anker dat bepaalt. Ik zie eigenlijk geen mogelijkheid de rem op de schommelarmpjes te verankeren en dat blijkt uit het plaatje. En inderdaad, tot jaren 60 hadden racers trommels. Daarna waren schijfremmen gewoon beter. Iets met voorschrijdende techniek en ontwikkeling enzo. Je gaat toch niet vertellen dat ze in de GP en bij elke motorenfabrikant te stom of te eigenwijs zijn om toe te passen wat in hun leerboek staat?

Die wrijving is minimaal. De blokjes zijn los en kunnen hooguit iets aanlopen, maar niet onder spanning. Als dat wel zo is, wordt je schijf gloeiend heet en kun je of de ophanging losmaken of de remzuiger of allebei. Dat is vaak genoeg hard nodig bij oude hydraulische klauwen. Maar pak voor mijn part een newtonmeter en trek een schijfwiel een kwartslag vooruit en doe hetzelfde met een trommelwiel. Ik denk dat het gewicht van het ventiel meer mee gaat spelen dan een iets contact makend remblokje. Of de weerstand van een lager of keerring of stofring. Ik heb brommers die helemaal hetzelfde zijn op de schijf en trommel voor, na. Ik heb trommels gehald die perfect rond waren, bijna nieuw en perfect ingeremde schoenen, die voorwiel stoppies mogeijk maakten. Maar met elke schijfrem had ik 200% (uiteraard niet nagemeten) meer remkracht en kostte het een fractie van de knijpkracht om ermee te remmen. Dan boeit het even niet mer zo wat in een leerboek (ook uit de sixties?) staat, dan bepaalt de praktijk.

Verkoop nou geen onzin en al helemaal niet alsof het feiten zijn.

Van mij mag je best roepen wat je ervaring is (alsof ik het hier uberhaupt voor het zeggen heb, godzijdank niet), of dat het in een leerboekje staat, maar dat maakt het allemaal niet meteen automatisch waar. Je moet je wel blijven openstellen voor de praktijk, ervaringen van anderen en zorgvuldig zijn in je beschouwingen. Verder even goede vrienden, want zo te horen heb je een technische achtergrond of heb je (vroeger?) veel aan 4-taktjes gesleuteld. Heb nu ook nog wat staan?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

mirjam
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010 11:33

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door mirjam »

bij 50cc waar elk klein beetje telt is alle meegenomen. Het maakt al uit of er 2.00 of 2.25 bandjes worden gebruikt. Honda rc 112 gebruikt zelfs knijpremmen op de velg net als bij een fiets om alles te optimaliseren.

Over welk systeem heb je het dat je zegt dat bij een schijf maar een fractie van de kracht nodig is? Mt hydraulic of mechanisch? Met hydraulic zorgt de hydraulic dat er meer druk op de bloken komen. Dit kan ook op een trommel worden gebruikt. Dat zie je nooit omdat de noodzaak er niet is.

Mvg

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door Dezelfde Jasper »

mirjam schreef:1. Het komt dus door de manier van ophangen en niet of het een schijf of tromel is.

2. Schijven krijgen ook groeven. Dat trommels beter remmen staat in alle leerboeken. De jaren 60 honda racers hadden ook trommels. Voordeel van schijf is dat het bij heet worden niet uitzet als een trommel maar wanneer gebeurd dat bij de kleine lichte brommrs? Nooit. Het is meer een mode trent vande jaren 80. Schijf heeft ook nadelen zoals het kontant aanlopen van de schijf waardoor veel wrijving onstaat. Bij een kleine brommer met 50cc kan dat behoorlijk de snelheid omlaag brengen.
Dus als je langzamer wil brommen, monteer dan schijven.

Mvg
Wat dacht je van het gewicht van een trommel ten opzichte van het gewicht van een dun naafje met schijf?

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door niek is ik »

en dat is de rede waarom er overgestapt is op schijfremmen... Teminste zo is het mij altijd verteld. dat in Theorie een trommelrem harder kan remmen, maar in de praktijk door onder andere gewicht en de nieuwste technologieen schijfremmen beter/functioneler zijn...

Maar om er praktijk weer aan vast te knopen. Mijn ZB(trommelrem) had voor een perfecte rem. Remde super, en een stoppie koste geen enkele moeite(kon je zelfs met 2 vingers maken) Zelfs zo goed dat als je vol in de remmen ging, je ondanks de 30mm dikke vorkpoten hem naar links voelde trekken...

Dan vergelijk ik hem met een PBR met schijfrem. Die rem was minder fijn te doseren, en remde minder hard. maar kon je ook op het voorwiel krijgen zonder al te veel gekkigheid. In dit geval wint de trommelrem dus...

Dan heb ik ook wel eens gereden op een dax met een of ander extreem remklauwtje, dat deed toch echt nog wel een schepje bovenop de ZB...

Dan zie ik ook beweert worden, wat schiet je er mee op, je kan je rem toch al laten blokkeren met trommelrem, dus kun je echt niet harder remmen met schijfrem... Dat is ook niet waar(teminste mijn praktijk ervaring) bijna iedere achterrem van een SS/CD/C kun je wel aan het blokeren krijgen... Maar toch kun je met de ene rem veel harder remmen(dus niet blokkeren) als met de andere rem. Vaak licht dit dan toch nog aan de perfectie van de naaf/remblokken/afstelling... Terwijl je ze bijde aan het blokkeren kunt krijgen..
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door butt head »

mirjam schreef:even een paar zaken rechtzetten,

2. Een schijf remt beter. NIET juist. Remschoenen hebben een groter oppervlak dan blokjes en bij een trommel worden de schoentjes door de remwrking verder naar buiten gedrukt zodat het de remwerking versterkt. Trommel remt dus beter dan schijf.

Mvg
als je een trommer tem gaat vergelijken met een schijfrem van een cb550 dan heb je volledig gelijk
maar als je een trommel rem met een moderne schijf rem gaat vergelijken in prestaties denk ik dat je er naast zit
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

mirjam
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010 11:33

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door mirjam »

hallo allen, het was slechts myn bedoeling om opbouwend te wyzend op zaken.
Kennelyk wordt het beschouwd als een aanval. Dan zou ik zeggen succes.

Mvg

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door Dezelfde Jasper »

Kennelyk beschouw je tegenargumenten als een aanval?

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door nitelife »

haha, jij bent degene die niet open staat voor een antwoord dat je niet aanstaat. nix reageert inhoudelijk op je stelling over schijfremmen hoor.
TWD for life!

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door NIX »

Ook op de vorm, maar wel op een opbouwende manier. Vond ik zelf tenminste.

Ik doe nog 1 poging. Als je je punten neerzet zo van 1. ... 2. .... dan ben je toch aardig stellig bezig van: zo is het en niet anders. Alsof het feiten zijn die verder niet meer bespreekbaar zijn. Een reactie waarin je dan opgeroepen wordt om toch even open te staan voor andere ervaringen is dan te verwachten op een discussieforum. En ik probeer het nog netjes, dacht ik.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

tweetje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 sep 2007 15:08
Locatie: Hasselt/zwolle

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door tweetje »

leuke discussie mensen.. maar hier heb ik niets aan :|

ciao!

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door NIX »

Stop een normaal onversleten C wiel erin. Klaar.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

tweetje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 sep 2007 15:08
Locatie: Hasselt/zwolle

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door tweetje »

kan ook.. maar een schijfrem is wel uniek

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door NIX »

Ja. Kijk of je een pittbike naaf te pakken kunt krijgen met aan 2 kanten bevestiging voor een schijf of tandwiel. Of pak een wiel uit een modern type brommer waar een schijf en tandwiel op zitten. Achterbrugje aanpassen of gewoon alle zooi van zo'n type meenemen. En dan een beetje creatief en verstandig zijn. Het hoeft geen rocketscience te zijn, allemaal.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie