Pagina 2 van 2

Re: Sachs madass

Geplaatst: 18 jan 2021 16:52
door Tony
Vandaag is het gelukt om een stukje op de madass te rijden.
Zoals al eerder verwacht werd is de automaat 2 bak idd waardeloos. Veel toeren en schakelt vrij laat naar 2de, maar dat is niet echt duidelijk voelbaar.
Misschien kan ik nog proberen de tandwiel verhouding flink aan te passen. Maar ik heb er weinig vertrouwen in. Eindconclusie, het zal dus uiteindelijk een 4 bak met handkoppeling gaan worden.
Verder moet ik zeggen dat het frame wel goed stijf is. De voorvork heeft flinke dikke voorpoten, en dat merk je heel goed en daardoor stuurt het wel erg strak. De madass ombouwen naar motorfiets met 125 cc zou nog helemaal zo gek niet zijn.

Re: Sachs madass

Geplaatst: 18 jan 2021 21:08
door nielspbr
er was ook een 125cc versie. Gezien er een europese typegoedkeurig als brommer opzit zal ombouw naar motorfiets niet meevallen.

Re: Sachs madass

Geplaatst: 18 jan 2021 21:30
door Tony
Ik hoor en lees op andere forums dat zoiets juist heel gemakkelijk gaat.
De belangrijkste eisen zijn oa
Constructie snelheid moet hoger dan 54 km/u zijn
Goede remmen, verlichting en spiegels.

En gek genoeg heb je het dan wel zo’n beetje gehad.

Re: Sachs madass

Geplaatst: 18 jan 2021 21:48
door wim V8
Tony schreef: 18 jan 2021 16:52 Vandaag is het gelukt om een stukje op de madass te rijden.
De madass ombouwen naar motorfiets met 125 cc zou nog helemaal zo gek niet zijn.

Deze gewoon rijdend maken en verkopen en dan een kant en klare 125 met kenteken kopen lijkt mij slimmer.

Maar goed, ik ben je vader niet hè.(er vanuit gaande dat je naar hem luistert) Haha. ;)

Gr. Wim.

Re: Sachs madass

Geplaatst: 01 feb 2021 19:47
door Tony
Vandaag maar eens begonnen om het 2 speed automaat blokje uit elkaar te halen.
Naar mijn verbazing zit dit blok anders in elkaar dan veel eerder in dit forum is beschreven.

Bij dit blok zit er 1 centrifugaal koppeling op de krukas. Deze koppeling is te vergelijken met bv een Puch maxi koppeling.
Een 2de koppeling zit op de ingaande as tezamen met een vrijloop voor de 1de koppeling. Deze koppeling werkt door middel van 4 grote 15 mm kogels die door centrifugaalkracht 4 koppelingsplaten op elkaar drukken.

Nu merkte ik al dat de tweede versnelling erg laat werd ingeschakeld, en wat blijkt? In de koppeling zitten 4 stuks 15mm kogels terwijl er plek is voor 6 kogels.

Aan de slijtsporen te zien hebben er altijd 4 ingezeten. Maar waarom is er dan plek voor 6 kogels?

Heeft dit misschien te maken met de Nederlandse wet ivm de constructiesnelheid?

Wellicht dat ik met het aantal kogels het schakel moment zelf kan bepalen.
Dit opent dus weer het perspectief om dit te gaan uitproberen.