Schijfrem achter voor c50

Hier kun je praten over je honda.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16256
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door nielspbr »

Ja, bij auto's wel in ieder geval.
(hydraulische aansturing noodzakelijk, kan ook met een motor maar wordt dan wel lomp in verhouding denk ik)

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door Jurrien »

mirjam schreef:even een paar zaken rechtzetten,

2. Een schijf remt beter. NIET juist. Remschoenen hebben een groter oppervlak dan blokjes en bij een trommel worden de schoentjes door de remwrking verder naar buiten gedrukt zodat het de remwerking versterkt. Trommel remt dus beter dan schijf.

Mvg
Even een paar zaken rechtzetten,

Wrijvingsoppervlak heeft niets te maken met wrijvingskracht!
Natuurkunde les 1.
Dus met andere woorden: remschoenen hebben niet meer remkracht door hun grotere oppervlak.
mirjam schreef:Over welk systeem heb je het dat je zegt dat bij een schijf maar een fractie van de kracht nodig is? Mt hydraulic of mechanisch? Met hydraulic zorgt de hydraulic dat er meer druk op de bloken komen. Dit kan ook op een trommel worden gebruikt. Dat zie je nooit omdat de noodzaak er niet is.

Mvg
Volgende zaak om recht te zetten: een mechanische overbrenging zorgt net zo goed dat er meer druk op de blokken komt! Namelijk door de armlengte van je remhendel, door de aangrijpingspositie van remkable in remhendel, door de lengte van de remhevel op de remtrommel, etc.

Dusja.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

four
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 11 dec 2008 16:17
Locatie: Keijenborg
Contacteer:

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door four »

AMEN ! :mrgreen:
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...

mirjam
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010 11:33

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door mirjam »

aan Jurien,

Schryf zelf eens uit, wryving als functie van oppervlak en druk en kom zelf achter.

Over die hefbomen heb je gelyk maar door de speling in mechanise systemen, wordt voor grote verhoudingen hydraulic gekozen.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door Kippenverver »

Jelle! Misschien kunnen we wel een keer bij Jarno kijken, die heeft nog zat van die troep, lassen we even een bevestiging aan je brug en komt het vast goed 8-)
Ga heen en vereenvoudig u!

lowrider
4T-MSB addict
Berichten: 644
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:59

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door lowrider »

tweetje schreef:leuke discussie mensen.. maar hier heb ik niets aan :|

ciao!
U vraagt wij draaien.

Schijf achter, en voor de liefhebbers, geen voorrem.
Gezien de remschijfaanloopverliezen uit het theorieboek van Mevrouw Mirjam is het motortje 50+ cc.

Een special gebouwd door de heer Sandhi Fajareka uit Indonesië.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door Jurrien »

mirjam schreef:aan Jurien,

Schryf zelf eens uit, wryving als functie van oppervlak en druk en kom zelf achter.

Over die hefbomen heb je gelyk maar door de speling in mechanise systemen, wordt voor grote verhoudingen hydraulic gekozen.
Fw=Fn*μ

Ofwel: Wrijvingskracht (in dit geval de remkracht) is de Normaalkracht (in dit geval je de kracht van de remvoering tegen het remoppervlak) maal de wrijvingscoëfficient (in dit geval de wrijvingscoefficiënt van remvoering op metaal, zal wel ergens rond de 0.5 liggen).

Dus oppervlak heeft niks te doen met de remkracht.

Het enige voordeel wat veel remoppervlak heeft is:
- Je kunt er meer kracht op zetten voordat de boel overhit raakt.
- De remblokjes gaan langer mee.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18884
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door NIX »

Ik kan met mijn tong het puntje van mijn neus aanraken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door Saik0 »

lowrider schreef:
tweetje schreef:leuke discussie mensen.. maar hier heb ik niets aan :|

ciao!
U vraagt wij draaien.

Schijf achter, en voor de liefhebbers, geen voorrem.
Gezien de remschijfaanloopverliezen uit het theorieboek van Mevrouw Mirjam is het motortje 50+ cc.

Een special gebouwd door de heer Sandhi Fajareka uit Indonesië.

Afbeelding
Hee een frame met wielen van ebay :D
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

mirjam
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010 11:33

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door mirjam »

Die formule is per oppervlakte eenheid

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5176
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door stoterstangen90 »

Even wat rechtzetten
mirjam schreef:Over welk systeem heb je het dat je zegt dat bij een schijf maar een fractie van de kracht nodig is? Mt hydraulic of mechanisch? Met hydraulic zorgt de hydraulic dat er meer druk op de bloken komen. Dit kan ook op een trommel worden gebruikt. Dat zie je nooit omdat de noodzaak er niet is.

Mvg

Wordt in de automobielwereld al een jaar of 60 algemeen gebruikt hoor Anton.
Afbeelding

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door Saik0 »

Ik denk dat er heel veel factoren meespelen. Per definitie zal het een niet beter zijn dan het andere. Waarom worden er anders nog steeds trommelremmen toegepast op auto's? Zal een beetje afhankelijk zijn van de omstandigheden.

Als jij in een voertuig rijdt waar je continu door de bagger heen gaat zal er waarschijnlijk eerder een trommelrem gemonteerd worden omdat deze veel beter beschermd is tegen troep.

Daarnaast is het misschien wel zo dat je met een remschijf voor minder geld ook goed kan remmen, de schijf kan zn remstof beter kwijt en zijn ze wel beter te koelen. Schijven zijn beter doseerbaar en gebruiksvriendelijker naar mijn mening.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16256
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door nielspbr »

Saik0 schreef:Ik denk dat er heel veel factoren meespelen. Per definitie zal het een niet beter zijn dan het andere. Waarom worden er anders nog steeds trommelremmen toegepast op auto's? Zal een beetje afhankelijk zijn van de omstandigheden.

Als jij in een voertuig rijdt waar je continu door de bagger heen gaat zal er waarschijnlijk eerder een trommelrem gemonteerd worden omdat deze veel beter beschermd is tegen troep.

Daarnaast is het misschien wel zo dat je met een remschijf voor minder geld ook goed kan remmen, de schijf kan zn remstof beter kwijt en zijn ze wel beter te koelen. Schijven zijn beter doseerbaar en gebruiksvriendelijker naar mijn mening.
Crossers gebruiken ook alweer jaren schijfremmen. (laag onafgeveerd gewicht)

Meestal zie je bij auto's alleen nog trommelremmen achter bij de lichte zwakker gemotoriseerde modellen.

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door Saik0 »

nielspbr schreef:
Saik0 schreef:Ik denk dat er heel veel factoren meespelen. Per definitie zal het een niet beter zijn dan het andere. Waarom worden er anders nog steeds trommelremmen toegepast op auto's? Zal een beetje afhankelijk zijn van de omstandigheden.

Als jij in een voertuig rijdt waar je continu door de bagger heen gaat zal er waarschijnlijk eerder een trommelrem gemonteerd worden omdat deze veel beter beschermd is tegen troep.

Daarnaast is het misschien wel zo dat je met een remschijf voor minder geld ook goed kan remmen, de schijf kan zn remstof beter kwijt en zijn ze wel beter te koelen. Schijven zijn beter doseerbaar en gebruiksvriendelijker naar mijn mening.
Crossers gebruiken ook alweer jaren schijfremmen. (laag onafgeveerd gewicht)

Meestal zie je bij auto's alleen nog trommelremmen achter bij de lichte zwakker gemotoriseerde modellen.
Ik bedoel meer landbouwvoertuigen ;) Bij crossers hoeft het geen lange levensduur te hebben dus dat is denk ik weer een ander verhaal.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Plaats reactie