Re: Replica C50
Geplaatst: 11 aug 2012 18:43
Waar, ik zie geen lekkere chickies?
Hét forum voor Honda viertakt bromfiets liefhebbers. Mogelijk gemaakt door de Honda 4-Takt Bromfietsen Vereniging Nederland.
https://www.4takt.net/
ik ben het helemaal met je eens. Sinds een paar weken de supercub immi en vroeger een originele C gehad. Ik ga mijn bevindingen over de immi zeker nog posten. Wat ik al wel kwijt wil over de immi is dat de kwaliteit echt minder is en dat sommige chinezen geen brommer in elkaar kunnen zetten.Edo schreef:Ik denk dat de grootste oorzaak van het moddergooien, de naar verkoop-praat riekende teksten, zijn. Ikzelf werk met Chinese 4-takt scooters op mijn werk. Zij hebben het motorblok van, als ik het goed heb, Piaggio gekopieerd. Als ik zie dat zo'n blok altijd netjes 45 km/u rijdt en na 8.000 km in elkaar peert, wil ik best een discussie over kwaliteit met je hebben.
Chinesen hebben perfecte kopieer skills maar ze gaan op verschillende punten de mist in;
- ze kopiëren van kopieën die reeds gekopieerd zijn, dit zie je terug in passingen, oliekanaaltjes, etc.
- ze hebben geen verstand van materialen of vertikken het gewoon om hoogwaardig aluminium te produceren
- ze zijn niet kritisch op hun eigen massaproductie
Nu kun je denken, wat een onzin maar ik kan je verklaren waar ik het over heb. Onderdelen komen bij ons met dozen tegelijk binnen en Chinesen doen nergens een kwaliteitscontrole op. Zo reviseerde ik laatst een motorblok met een nieuwe krukas en bij de eerste test was duidelijk te horen dat het kruklager gaar was. Gaar uit de fabriek. Geen Wang of Huie die die lagers even nagemeten heeft.
Meneer Wang heeft de machine niet goed ingesteld, produceert elk lager verkeerd, totdat er iemand achterkomt dat die machine niet goed staat maar er al 1000 gemaakt zijn. Die dozen worden gewoon opgestuurd want ze weten toch niet waar het fout is gegaan. Zo zie ik dat vaker met bouten. Deze hebben doodleuk een 8.8 normering, maar met een steeksleutel draai je zo de kop er af.
Zo ook met bougies. Wij kregen een lading scooters met bougies die steeds kapot gingen. Een belletje met China of ze er voortaan "NGK" in wilde zetten leverde geen problemen op. Totdat de volgende lading met NGK bougies ook te snel kapot ging. Een vergelijking met een originele NGK bougie liet duidelijk het verschil zien; Chinesen printen zwart, NGK print blauw.
Weer bellen, en jahoor, de volgende lading had blauwe print. Ook deze gingen stuk; wat bleek, de inscriptie "JAPAN" miste. Ook deze bougies gingen snel stuk. Dit terwijl er toch echt NGK bougies geplaatst zouden worden.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar laat de strekking duidelijk zijn. Overigens is het altijd een kosten-baten plaatje. Ik koop ook gerust een Chinese cilinder of zuiger voor mijn Honda blok. Simpelweg omdat het een fijne goedkope oplossing is.
Zo is ook de importeur van de SMC goed bezig de kwaliteit van de Super op peil te houden , en ja , de originele honda c50 lijkt hier en daar wat beter afgewerkt.Zongshen was founded in 1992 and now consists of 52 wholly owned or part owned subsidiary companies. The Zongshen group has over 18,000 employees, and the total assets or worth over 4 billion Yuan. It is one of the five largest motorcycle manufacturers in China. [1]
They are presently in partnerships with Harley Davidson and Piaggio.[1]
dat grote bedrijven zoals samsung en apple ook heel veel in china laten maken klopt wel maar ik weet ook dat daar een heel wat betere kwaliteitscontrole aan vast zit. Laten we het zo zeggen, van slecht materiaal kun je geen goed product maken en van goed materiaal wel een product wat slecht in elkaar is gezet. Neem nou die rubbers onderaan de beenkap, dat is echt slecht. kouwgom zou nog beter werken. De wielen zien er juist weer prima uit.ger schreef:Toch maken ze in China uitstekende producten, en eigenlijk zit in de meeste apparaten om ons heen Chinese producten van uitstekende kwaliteit
Dat er rommel vandaan komt is zeker waar , maar die komt ook uit Duitsland of ieder ander willekeurig land
Apple laat er hun Iphone/pad produceren , maar volgens hun specificaties en kwaliteitsnormen,
Mijn punt is dat alles over een kam geschoren wordt met producten uit China , en dat door mensen die waarschijnlijk op een made in China computer zitten te typen
Grappig detail is dat ook Paggio hun producten laat fabriceren in China ( zelfs harley davidson).Zo is ook de importeur van de SMC goed bezig de kwaliteit van de Super op peil te houden , en ja , de originele honda c50 lijkt hier en daar wat beter afgewerkt.Zongshen was founded in 1992 and now consists of 52 wholly owned or part owned subsidiary companies. The Zongshen group has over 18,000 employees, and the total assets or worth over 4 billion Yuan. It is one of the five largest motorcycle manufacturers in China. [1]
They are presently in partnerships with Harley Davidson and Piaggio.[1]
Toch start iedere ochtend mijn SMC met een minimale druk op de electrostarterknop , het motortje loopt uiterst soepel, niets rammelt, gebruikt weinig brandstof , geen druppel olieverbruik.
Zo lijkt het lakwerk van de Super een stuk beter dan de originele Honda c50 , maar dat kan ook bijna niet anders
Ik ben zelf een werktuigbouwkundige en weet best wat goed is en wat niet op dit gebied.
De Super is zeker zijn geld waard , en een betrouwbare machine gebleken
Vandaag de halve brommer gesloopt vanwege de gashendel die zomaar een zwaar punt kreeg bij gas dicht. Omdat los te halen moet de bovenkap eraf en dat harde plastic moet je voorzichtig behandelen(bleef heel gelukkig).Die gashendel van originele cee heeft speling maar dit is hoe zeg je dat...euuuh...een A zuiger in een Z cilinder. Wat een speling en hierdoor draait het nokje waar je de binnenkabel inhaakt zich vast in de houder bij gas dicht. Het nokje iets bij geslepen en hopla alles gangbaar. Ik zag dat Ger er ook al mee aan het stoeien is geweest. Toen deet mijn knipperlicht het links achter niet meer. De bedrading onder het achterspatbord werd geraakt door de band en kaput was het.jandeman63 schreef:Sinds 2 weken heb ik supercub c50. De immi dus. toen ik 16 werd was de C50 mijn eerste brommer. Ik heb toen bewust voor een C50 gekozen omdat.....tja dat weet ik eigenlijk niet precies maar het geluid van de viertakt heeft zeker meegespeeld. In apeldoorn werd je nog net niet afgeschoten als je op een koffiemolen reed maar zoals je zo vaak hoort hoe meer weerstand des te fanatieker je wordt.
Nu vele honda`s en 32 jaar later heb ik dus een immi C50 gekocht. Vloeken in de kerk?? Z`on ding kopen of juist de C50 legende levend houden? Ik ga voor het laatste en nu al geen spijt van de aankoop. Al 4x aangesproken en iedereen vind hem lief. Met lief bedoel ik niet agressief overkomend zoals de petjes scooters.
Na aankoop heb ik hem half gesloopt om elk boutje en moertje in te vetten want uit ervaring houd je hierdoor roest en narigheid langer weg.
2 slordigheden vielen mij op. De stofkap op het bovenste balhoofdlager zat omhoog geschoven,ging met een duwtje netjes op de plek,en er zat een kapot stopje op de vacuumaansluiting op het spruitstuk. Dit heb ik goed afgedopt en de carb. opnieuw afgesteld. Ook de kleppen gesteld maar die stonden al bijna goed.
Voor de rest niets tegen gekomen wat raar was. Nu 2 weken verderen de olie ververst bij 500km.
Mijn verbruik zit tussen de 1:65 en 1:70 dus ik heb geen klagen.
Ik las iets over zwaarder schakelen dan de originele C50 en dat klopt. Het is niet onoverkomelijk zwaarder. Ik heb wel de heel and toe schakeling vervangen door een gewoon versnellingspookje. Ik kon niet met dat ding overweg maar dat kan aan mijn 1.90 meter liggen.
Kun je zelf de koppeling afstellen? Die van mij schakelt stug maar hij heeft nog maar 700 gelopen.jupio schreef:Ik heb sinds twee weken ook een Supermotor 50. Nu na 500 km rijdt hij ongeveer 63 windje mee 53 windje tegen. Verbruik 1 op 50.
Wel een heerlijk brommertje. Ik moest alle boutjes en zo wel goed nalopen, want de eindcontrole is niet je dat. (er ontbrak een bout in de voorvork waardoor hij naar links trok met remmen) ook was de koppeling niet goed afgesteld (daardoor heb ik 50 km lang de versnellingen gewoon erin getrapt).
Verder rijdt hij als een zonnetje en zit ik er met een brede grijns op
Voor weinig een versnellingsbrommer met 17 inch wielen. Ik heb hem met zadel en bagagedrager (dus geen buddyseat) en kan ik vanalles achterop meeslepen en overweeg zelfs een topkoffer erop te zetten, met rugsteun!!
jupio
Hartelijke dankger schreef:Koppeling kan je makkelijk afstellen.
Aan de koppelingszijde zie je de moer met een stelbout zitten, draai de moer een paar slagen los, en draai met een schroevendraaier het stelboutje aan totdat je weerstand voelt, dan draai je de stelbout een achtste slag terug los, en borg hem door de moer weer aan te draaien.
Half Indonesië en Thailand rijdt zo rond.. Dikke zelfbrouw motors, geen remmen (op de flip-flops na..)nielspbr schreef:Leuke fiets, ik wil er alleen niet achter rijden. (150cc zonder demper)