xinix schreef:Jurrien schreef:Ben bezig met de Tomos van m'n broertje, die heeft een ongelukje gehad.. Eén voorvorkpoot is iets krom, is rechtbuigen te doen? Hoe? In de bankschroef zetten en met AL m'n kracht er aan hangen haalt weinig uit, heb ik al door.
Dat is de hobby van "Nix" toch? Voorvorkvouwen!
Je moet er een zware buis overheen schuiven als hefboom. En zorgen dat de bankschroef en werkbank goed vastzitten.
Hier heb ik nog wel een anekdote over.. Toen ik 16 was kocht ik een Tomos automaat 2-bak zodat ik niet meer 10 km hoefde te fietsen naar school. Dat hok stond natuurlijk op snorkenteken, maar als je er een ander achterkettingwiel op zette, ging ie 41 km/h! Dus zodoende klapte ik overal met 41 km/h overheen, ook over drempels.
Op een dag klapperde ik over de drempel bij Rijnsaterwoude toen ik een harde knal hoorde.. Maar ding reed nog prima dus ik was gewoon zonder te kijken doorgereden naar huis. Daarna nog een paar drempels over geklappert. Eenmaal thuis trek ik die Tomos op de bok (voorwiel de lucht in), pleurt zo mn voorvork uit die brompert! Was de poot net onder het H-stuk aan de linkerkant volledig afgebroken.
Stel dat ik tijdens het pakken van een drempel met 41 km/h de voorvork iets had gelicht, dan zou tijdens het rijden die voorvork uit elkaar gepleurd zijn. Zit je dan; zonder helm.
Levensgevaarlijk die Tomossen.