Schijfrem achter voor c50
Re: Schijfrem achter voor c50
Dames en heren succes verder met de schyf.
mvg
mvg
-
- chaly addict
- Berichten: 18863
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Schijfrem achter voor c50
Trommels zien er wel heel cool uit ja. En who cares of ze kut remmen? Als de looks maar ok zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Schijfrem achter voor c50
NIX schreef:Trommels zien er wel heel cool uit ja. En who cares of ze kut remmen? Als de looks maar ok zijn.
gang is alles remmen is angst
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
Re: Schijfrem achter voor c50
Jurrien zijn formule klopt hoor...mirjam schreef:waarom monteert men op snelle autos enz brede banden en geen fietsbandjes? Voor meer grip=Fw. Volgens de formule van Jurien kan je net zo goed fietsbandjes monteren. Die heeft als voordeel minder wryving
Ik citeer uit physics for scientist and engineers: " the friction force is independent of the area'.
De uitleg hoe dat komt staat er ook bij.
edit: Ik was een beetje traag met citeren blijkbaar
Re: Schijfrem achter voor c50
hallo,
Oppervlak speelt echt een rol. Ik kan het hier met allerlei formules gaan gooien enz maar ik denk dat de discussie ( is het wel een discussie, het lijkt meer om standpunten vast te houden) daardoor maar ingewikkelder wordt.
Kijk eens naar tractor pulling, dragraces enz. Allemmaal hebben enorme brede aadrijfwielen. Waarom? Voor meer tractie, meer wrijving tussen wiel en grond. 4wd waarom? Omdat je kontakt oppervlak ermee vergroot enz enz enz.
Op internet en ja ook Wikipeda staan erg veel fouten of inkomplete verhalen maar meeestal is de gedachten, staat op internet dus is het goed. Nee dus.
Ook heb ik in begin aangegeven dat bij een trommel door de remwerking de schoentjes naar de trommel wordt gedrukt die de remkracht versterkt. Dit los van de discussie of oppervlak een rol speelt.
Ik heb aangegeven wat de voor en nadelen van trommel vs schijf is. Verder moet ieder maar zelf bepalen wat hij/doet.
Oppervlak speelt echt een rol. Ik kan het hier met allerlei formules gaan gooien enz maar ik denk dat de discussie ( is het wel een discussie, het lijkt meer om standpunten vast te houden) daardoor maar ingewikkelder wordt.
Kijk eens naar tractor pulling, dragraces enz. Allemmaal hebben enorme brede aadrijfwielen. Waarom? Voor meer tractie, meer wrijving tussen wiel en grond. 4wd waarom? Omdat je kontakt oppervlak ermee vergroot enz enz enz.
Op internet en ja ook Wikipeda staan erg veel fouten of inkomplete verhalen maar meeestal is de gedachten, staat op internet dus is het goed. Nee dus.
Ook heb ik in begin aangegeven dat bij een trommel door de remwerking de schoentjes naar de trommel wordt gedrukt die de remkracht versterkt. Dit los van de discussie of oppervlak een rol speelt.
Ik heb aangegeven wat de voor en nadelen van trommel vs schijf is. Verder moet ieder maar zelf bepalen wat hij/doet.
-
- Moderator
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
- Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4 - Locatie: Bussum
- Contacteer:
Re: Schijfrem achter voor c50
mirjam schreef:is het wel een discussie, het lijkt meer om standpunten vast te houden
Duidelijk verhaal Antonmirjam schreef:Ik heb aangegeven wat de voor en nadelen van trommel vs schijf is. Verder moet ieder maar zelf bepalen wat hij/doet.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Schijfrem achter voor c50
@Mirjam: ik citeer uit een naslagwerk fysica, en ik heb een maand terug dezelfde leerstof op school gekregen.
Waarom een traktor dikke banden heeft?
Omdat deze dikke banden veel modder achter zich kunnen verzamelen, en de druk op bodem dus daalt in vergelijking met dunne banden!
Een traktor met dunne banden zakt weg in de modder hoor, met dikke banden niet.
Druk is niet hetzelfde als wrijving...druk is wel afhankelijk van de oppervlakte.
Waarom een traktor dikke banden heeft?
Omdat deze dikke banden veel modder achter zich kunnen verzamelen, en de druk op bodem dus daalt in vergelijking met dunne banden!
Een traktor met dunne banden zakt weg in de modder hoor, met dikke banden niet.
Druk is niet hetzelfde als wrijving...druk is wel afhankelijk van de oppervlakte.
Re: Schijfrem achter voor c50
ze hebben minder rolweerstand tov een brede band, maar minder oppervlak om bevoorbeeld vermogen op het asfalt te kunnen leveren en goed af te remmenmirjam schreef:waarom monteert men op snelle autos enz brede banden en geen fietsbandjes? Voor meer grip=Fw. Volgens de formule van Jurien kan je net zo goed fietsbandjes monteren. Die heeft als voordeel minder wryving
appels en peren......
Re: Schijfrem achter voor c50
@stof
Jouw verhaak klopt. Dat geldt voor zwakke bodem. Maar ik bedoel op harde bodem dan zal een trekker op fietsbandjes echt gaan slippen. Dadelyk zal ik wel reakti krygen dat een fiets band het gewicht niet kan dragen...
Kijk naar locomotieven. Die hebben vaak 6 aangedreven assen. Als oppervlak niets uitmaakt, gebruik dan 2 assen, is veel goedkoper. Oude stoom locos die toen in de vs op de zware Tecacapi pas werden gebruikt hadden zelfs 2 x 4 aangedreven assen. De zogenaamde Big Boy mallets. Was zelfs ooit een expriment met 3x 4 aangedreven assen.
Mvg
Jouw verhaak klopt. Dat geldt voor zwakke bodem. Maar ik bedoel op harde bodem dan zal een trekker op fietsbandjes echt gaan slippen. Dadelyk zal ik wel reakti krygen dat een fiets band het gewicht niet kan dragen...
Kijk naar locomotieven. Die hebben vaak 6 aangedreven assen. Als oppervlak niets uitmaakt, gebruik dan 2 assen, is veel goedkoper. Oude stoom locos die toen in de vs op de zware Tecacapi pas werden gebruikt hadden zelfs 2 x 4 aangedreven assen. De zogenaamde Big Boy mallets. Was zelfs ooit een expriment met 3x 4 aangedreven assen.
Mvg
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: Schijfrem achter voor c50
Dat heeft met asdruk te maken. Zo werkt het met vrachtauto's ook.
Ga heen en vereenvoudig u!
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
- Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
- Locatie: Doorwerth
- Contacteer:
Re: Schijfrem achter voor c50
hebben jullie nu serieus nog over een schijfrem achter op een c50? wat een onzin. zelfs vóór is het niet nodig...
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 11 dec 2008 16:17
- Locatie: Keijenborg
- Contacteer:
Re: Schijfrem achter voor c50
u spreekt een waar woord broeder.
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...