Schijfrem achter voor c50

Hier kun je praten over je honda.
mirjam
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010 11:33

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door mirjam »

Dames en heren succes verder met de schyf.

mvg

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door Jurrien »

MOEHAHAHAHA GEWONNEN!!!!
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door NIX »

Trommels zien er wel heel cool uit ja. En who cares of ze kut remmen? Als de looks maar ok zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door butt head »

NIX schreef:Trommels zien er wel heel cool uit ja. En who cares of ze kut remmen? Als de looks maar ok zijn.

gang is alles remmen is angst
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

stof
4T-MSB regular
Berichten: 418
Lid geworden op: 12 aug 2008 18:37
Locatie: Merksplas (België)

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door stof »

mirjam schreef:waarom monteert men op snelle autos enz brede banden en geen fietsbandjes? Voor meer grip=Fw. Volgens de formule van Jurien kan je net zo goed fietsbandjes monteren. Die heeft als voordeel minder wryving
Jurrien zijn formule klopt hoor...
Ik citeer uit physics for scientist and engineers: " the friction force is independent of the area'.
De uitleg hoe dat komt staat er ook bij.

edit: Ik was een beetje traag met citeren blijkbaar :lol:

mirjam
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010 11:33

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door mirjam »

hallo,

Oppervlak speelt echt een rol. Ik kan het hier met allerlei formules gaan gooien enz maar ik denk dat de discussie ( is het wel een discussie, het lijkt meer om standpunten vast te houden) daardoor maar ingewikkelder wordt.
Kijk eens naar tractor pulling, dragraces enz. Allemmaal hebben enorme brede aadrijfwielen. Waarom? Voor meer tractie, meer wrijving tussen wiel en grond. 4wd waarom? Omdat je kontakt oppervlak ermee vergroot enz enz enz.

Op internet en ja ook Wikipeda staan erg veel fouten of inkomplete verhalen maar meeestal is de gedachten, staat op internet dus is het goed. Nee dus.

Ook heb ik in begin aangegeven dat bij een trommel door de remwerking de schoentjes naar de trommel wordt gedrukt die de remkracht versterkt. Dit los van de discussie of oppervlak een rol speelt.

Ik heb aangegeven wat de voor en nadelen van trommel vs schijf is. Verder moet ieder maar zelf bepalen wat hij/doet.

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door ml03zl »

mirjam schreef:is het wel een discussie, het lijkt meer om standpunten vast te houden
mirjam schreef:Ik heb aangegeven wat de voor en nadelen van trommel vs schijf is. Verder moet ieder maar zelf bepalen wat hij/doet.
Duidelijk verhaal Anton
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

stof
4T-MSB regular
Berichten: 418
Lid geworden op: 12 aug 2008 18:37
Locatie: Merksplas (België)

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door stof »

@Mirjam: ik citeer uit een naslagwerk fysica, en ik heb een maand terug dezelfde leerstof op school gekregen.
Waarom een traktor dikke banden heeft?
Omdat deze dikke banden veel modder achter zich kunnen verzamelen, en de druk op bodem dus daalt in vergelijking met dunne banden!
Een traktor met dunne banden zakt weg in de modder hoor, met dikke banden niet.
Druk is niet hetzelfde als wrijving...druk is wel afhankelijk van de oppervlakte.

Viperdax
4T-MSB regular
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:09
Locatie: zwolle

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door Viperdax »

mirjam schreef:waarom monteert men op snelle autos enz brede banden en geen fietsbandjes? Voor meer grip=Fw. Volgens de formule van Jurien kan je net zo goed fietsbandjes monteren. Die heeft als voordeel minder wryving
ze hebben minder rolweerstand tov een brede band, maar minder oppervlak om bevoorbeeld vermogen op het asfalt te kunnen leveren en goed af te remmen

appels en peren......
Afbeelding

Afbeelding

mirjam
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010 11:33

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door mirjam »

@stof

Jouw verhaak klopt. Dat geldt voor zwakke bodem. Maar ik bedoel op harde bodem dan zal een trekker op fietsbandjes echt gaan slippen. Dadelyk zal ik wel reakti krygen dat een fiets band het gewicht niet kan dragen...

Kijk naar locomotieven. Die hebben vaak 6 aangedreven assen. Als oppervlak niets uitmaakt, gebruik dan 2 assen, is veel goedkoper. Oude stoom locos die toen in de vs op de zware Tecacapi pas werden gebruikt hadden zelfs 2 x 4 aangedreven assen. De zogenaamde Big Boy mallets. Was zelfs ooit een expriment met 3x 4 aangedreven assen.

Mvg

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door Kippenverver »

Dat heeft met asdruk te maken. Zo werkt het met vrachtauto's ook.
Ga heen en vereenvoudig u!

bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1517
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door bart beekhuizen »

hebben jullie nu serieus nog over een schijfrem achter op een c50? wat een onzin. zelfs vóór is het niet nodig...
Afbeelding

four
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 11 dec 2008 16:17
Locatie: Keijenborg
Contacteer:

Re: Schijfrem achter voor c50

Bericht door four »

u spreekt een waar woord broeder.
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...

Plaats reactie