Pagina 5 van 7

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 16 jan 2010 19:18
door mirjam
Dames en heren succes verder met de schyf.

mvg

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 16 jan 2010 19:19
door Jurrien
MOEHAHAHAHA GEWONNEN!!!!

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 16 jan 2010 20:21
door NIX
Trommels zien er wel heel cool uit ja. En who cares of ze kut remmen? Als de looks maar ok zijn.

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 16 jan 2010 22:56
door butt head
NIX schreef:Trommels zien er wel heel cool uit ja. En who cares of ze kut remmen? Als de looks maar ok zijn.

gang is alles remmen is angst

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 17 jan 2010 10:51
door stof
mirjam schreef:waarom monteert men op snelle autos enz brede banden en geen fietsbandjes? Voor meer grip=Fw. Volgens de formule van Jurien kan je net zo goed fietsbandjes monteren. Die heeft als voordeel minder wryving
Jurrien zijn formule klopt hoor...
Ik citeer uit physics for scientist and engineers: " the friction force is independent of the area'.
De uitleg hoe dat komt staat er ook bij.

edit: Ik was een beetje traag met citeren blijkbaar :lol:

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 17 jan 2010 11:34
door mirjam
hallo,

Oppervlak speelt echt een rol. Ik kan het hier met allerlei formules gaan gooien enz maar ik denk dat de discussie ( is het wel een discussie, het lijkt meer om standpunten vast te houden) daardoor maar ingewikkelder wordt.
Kijk eens naar tractor pulling, dragraces enz. Allemmaal hebben enorme brede aadrijfwielen. Waarom? Voor meer tractie, meer wrijving tussen wiel en grond. 4wd waarom? Omdat je kontakt oppervlak ermee vergroot enz enz enz.

Op internet en ja ook Wikipeda staan erg veel fouten of inkomplete verhalen maar meeestal is de gedachten, staat op internet dus is het goed. Nee dus.

Ook heb ik in begin aangegeven dat bij een trommel door de remwerking de schoentjes naar de trommel wordt gedrukt die de remkracht versterkt. Dit los van de discussie of oppervlak een rol speelt.

Ik heb aangegeven wat de voor en nadelen van trommel vs schijf is. Verder moet ieder maar zelf bepalen wat hij/doet.

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 17 jan 2010 12:03
door ml03zl
mirjam schreef:is het wel een discussie, het lijkt meer om standpunten vast te houden
mirjam schreef:Ik heb aangegeven wat de voor en nadelen van trommel vs schijf is. Verder moet ieder maar zelf bepalen wat hij/doet.
Duidelijk verhaal Anton

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 17 jan 2010 13:22
door stof
@Mirjam: ik citeer uit een naslagwerk fysica, en ik heb een maand terug dezelfde leerstof op school gekregen.
Waarom een traktor dikke banden heeft?
Omdat deze dikke banden veel modder achter zich kunnen verzamelen, en de druk op bodem dus daalt in vergelijking met dunne banden!
Een traktor met dunne banden zakt weg in de modder hoor, met dikke banden niet.
Druk is niet hetzelfde als wrijving...druk is wel afhankelijk van de oppervlakte.

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 17 jan 2010 13:45
door Viperdax
mirjam schreef:waarom monteert men op snelle autos enz brede banden en geen fietsbandjes? Voor meer grip=Fw. Volgens de formule van Jurien kan je net zo goed fietsbandjes monteren. Die heeft als voordeel minder wryving
ze hebben minder rolweerstand tov een brede band, maar minder oppervlak om bevoorbeeld vermogen op het asfalt te kunnen leveren en goed af te remmen

appels en peren......

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 17 jan 2010 13:55
door mirjam
@stof

Jouw verhaak klopt. Dat geldt voor zwakke bodem. Maar ik bedoel op harde bodem dan zal een trekker op fietsbandjes echt gaan slippen. Dadelyk zal ik wel reakti krygen dat een fiets band het gewicht niet kan dragen...

Kijk naar locomotieven. Die hebben vaak 6 aangedreven assen. Als oppervlak niets uitmaakt, gebruik dan 2 assen, is veel goedkoper. Oude stoom locos die toen in de vs op de zware Tecacapi pas werden gebruikt hadden zelfs 2 x 4 aangedreven assen. De zogenaamde Big Boy mallets. Was zelfs ooit een expriment met 3x 4 aangedreven assen.

Mvg

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 17 jan 2010 13:57
door Kippenverver
Dat heeft met asdruk te maken. Zo werkt het met vrachtauto's ook.

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 17 jan 2010 15:39
door bart beekhuizen
hebben jullie nu serieus nog over een schijfrem achter op een c50? wat een onzin. zelfs vóór is het niet nodig...

Re: Schijfrem achter voor c50

Geplaatst: 17 jan 2010 16:11
door four
u spreekt een waar woord broeder.