Workshop Manuals en Meer omzetten in PDF

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Workshop Manuals en Meer omzetten in PDF

Bericht door Marinus84 »

Hoi, ik kan op mijn werk Hi-Res scans maken en omdat ik grafisch ontwerper ben kan ik deze scans verwerken in een Hi-Res PDF die WEL handig is om te gebruiken.

Ik zie zo vaak losse plaatjes die slecht zijn ingescant, op lage resolutie en soms met een half 'gesmudgede' pagina..

Mijn idee is om mensen uit mijn buurt (Haarlem E.O.) wat materiaal aan mij uit te lenen zodat ik dit allemaal kan inscannen en ergens kan hosten. Het gaat dan vooral om boekjes die niet meer worden geprint ivm copyright (nieuwe boekjes moet je maar gewoon lekker kopen). Ik vind het erg belangerijk dat iedereen die een workshopmanual nodig heeft er ook een kan vinden, en niet jaren op marktplaats hoeft te huilen tot 'ie inmiddels niet eens meer een viertakt single heeft.

Wie kan zich wel vinden in mijn idee?
Misschien kunnen we afspreken dat ik mijn persoonlijke details aan de HVN doorspeel als borg voor de boekjes? Ik hou ze echt niet voor mezelf! :wink:

Bovendien is het veel minder erg als er op een printje een olievlek komt. Dan print je hem toch gewoon opnieuw uit? Het is toch Hi-Res, dus geen gezeik met onleesbare text en foto's.

Update:
Hier komt een lijst met boeken die mensen graag zouden willen zien in PDF formaat. Alle 4stroke boeken die niet meer nieuw te koop zijn, zijn welkom. Dus draag ze aan en ik zet ze in het lijstje. Als iemand al een PDF heeft, dan link ik het boek in het lijstje, bestaat er nog niks van, dan komt het boek ook in de lijst, maar dan ongelinkt.
Voordeel hiervan is dat ik (en jullie ook een beetje ;)), bepalen welke PDF's nu eigenlijk goede kwaliteit zijn, welke er nog bij moeten en welke boeken ik opnieuw moet scannen en plaatsen in een PDF.
Laatst gewijzigd door Marinus84 op 10 jul 2009 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Workshop Manuals en Meer omzetten in PDF

Bericht door Brommert »

Top idee, vaak zijn manuals alleen als losse plaatjes ofzo te downloaden en dan moet je elk plaatje los opslaan en printen. Een complete PDF is veel makkelijker.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

lowrider
4T-MSB addict
Berichten: 643
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:59

Re: Workshop Manuals en Meer omzetten in PDF

Bericht door lowrider »

Marinus84 schreef:
Mijn idee is om mensen uit mijn buurt (Haarlem E.O.) wat materiaal aan mij uit te lenen zodat ik dit allemaal kan inscannen en ergens kan hosten. Het gaat dan vooral om boekjes die niet meer worden geprint ivm copyright (nieuwe boekjes moet je maar gewoon lekker kopen). Ik vind het erg belangerijk dat iedereen die een workshopmanual nodig heeft er ook een kan vinden, en niet jaren op marktplaats hoeft te huilen tot 'ie inmiddels niet eens meer een viertakt single heeft.
Leuk idee maar realiseer je wel dat je met een ingebonden shopmanual danwel partslist een tijd zoet bent, idem dito met rare formaten.
Tenzij je een stageloper zo gek krijgt denk ik dat het je (te)veel tijd gaat kosten.

August
4T-MSB regular
Berichten: 286
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:01
Locatie: Memmingen

Re: Workshop Manuals en Meer omzetten in PDF

Bericht door August »

Wat bedoel je met Hi-res? Een speciale dure scanner? Als ik zelf thuis scan met 300DPI in Acrobat dan is alles uitstekend lees- en zichtbaar. Hoger kan ook nog indien nodig, maar gebruik ik eigenlijk nooit.

Ik heb zelf behoorlijk veel ervaring met het scannen van boeken, het kost gewoon veel tijd als het niet losbladig is (indien los dan gooi ik het gewoon in de sheetfeeder). Als je weet waar je mee bezig bent dan krijg je er prima leesbare plaatjes uit. Dus goede instellingen, goed neerleggen en aandrukken, plaatje roteren, croppen etc. Dat niet iedereen dat weet of kan is volgens mij de bottleneck, die ligt niet in de scanner.

Verder best een goed plan, je zou moeten weten waar behoefte aan is en wat er nu is, maar in slechte kwaliteit.
NIX schreef:heb nog een verlengde pukkel op een imi vliegwiel liggen. Moet ik alleen nog een SS bij bouwen.

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Re: Workshop Manuals en Meer omzetten in PDF

Bericht door Marinus84 »

August schreef:Wat bedoel je met Hi-res? Een speciale dure scanner? Als ik zelf thuis scan met 300DPI in Acrobat dan is alles uitstekend lees- en zichtbaar. Hoger kan ook nog indien nodig, maar gebruik ik eigenlijk nooit.

Ik heb zelf behoorlijk veel ervaring met het scannen van boeken, het kost gewoon veel tijd als het niet losbladig is (indien los dan gooi ik het gewoon in de sheetfeeder). Als je weet waar je mee bezig bent dan krijg je er prima leesbare plaatjes uit. Dus goede instellingen, goed neerleggen en aandrukken, plaatje roteren, croppen etc. Dat niet iedereen dat weet of kan is volgens mij de bottleneck, die ligt niet in de scanner.

Verder best een goed plan, je zou moeten weten waar behoefte aan is en wat er nu is, maar in slechte kwaliteit.
Het hele idee hier is: Iemand moet het doen ;)

En ik kan op 600dpi scannen, bovendien heeft de scanner hier een hele goede witbalans (erg belangerijk) en hoef ik niet softwarematig opdracht te geven. Het is een volledige hardware scanner en de output is direct in een file. Eventueel kan de printer zelf een PDF maken, dan hoef ik alleen maar aan te geven dat de printer weet dat alle scans van die sessie ge-output moeten worden in PDF en eventueel ook als tweede in losse files (Jpeg/Tiff)

Het is niet zomaar iets, en natuurlijk kan je het thuis ook scannen. Maar dat heeft tot nu toe nog niemand echt (goed) gedaan. Ik apprecieer de scans die ik tot nu toe heb gezien ontzettend, maar ik denk dat ik het beter kan :oops:

Dusss lets do it! Inderdaad nu een kwestie van uitzoeken wat er nodig is. Zelf wil ik de Clymer single cilinder manual erg graag.
lowrider schreef:
Marinus84 schreef:
Mijn idee is om mensen uit mijn buurt (Haarlem E.O.) wat materiaal aan mij uit te lenen zodat ik dit allemaal kan inscannen en ergens kan hosten. Het gaat dan vooral om boekjes die niet meer worden geprint ivm copyright (nieuwe boekjes moet je maar gewoon lekker kopen). Ik vind het erg belangerijk dat iedereen die een workshopmanual nodig heeft er ook een kan vinden, en niet jaren op marktplaats hoeft te huilen tot 'ie inmiddels niet eens meer een viertakt single heeft.
Leuk idee maar realiseer je wel dat je met een ingebonden shopmanual danwel partslist een tijd zoet bent, idem dito met rare formaten.
Tenzij je een stageloper zo gek krijgt denk ik dat het je (te)veel tijd gaat kosten.
Zoveel werk is het niet, en ik ben technisch sterk. Bovendien doe ik het ook voor mezelf, dus zonde van de tijd is het niet.
En; Als je wil dat iets goed gebeurt, dan moet je het zelf doen. Dus ik ga er geen stagiar op zetten :lol:

Mijn uurtjes naast de scanner komen wel vol :P Ik weet waar ik het voor doe.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Workshop Manuals en Meer omzetten in PDF

Bericht door Brommert »

Marinus84 schreef:Zelf wil ik de Clymer single cilinder manual erg graag.
Die wil ik ook wel.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Workshop Manuals en Meer omzetten in PDF

Bericht door René »

De pdf's kunnen wel op de hvnsite geplaatst worden. Lijkt me een mooi aanwinst.

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Re: Workshop Manuals en Meer omzetten in PDF

Bericht door Marinus84 »

Brommert schreef:
Marinus84 schreef:Zelf wil ik de Clymer single cilinder manual erg graag.
Die wil ik ook wel.
Die staat ook op de HVN site, daar begon ook mijn ergernis, het zijn geloof ik 300 jpegs.
De HVN site doet goed werk! Maar ik wou graag dat boekje en dat ergerde me een beetje, ik ga geen honderden keren klikken op allerlei linkjes met allemaal 'save as' handelingen als ik het ook kan scannen in HiRes en daarna iets heb wat veel makkelijker kan nalezen en kan printen zonder kwaliteitsverlies.

Spherius
chaly's angel
Berichten: 1686
Lid geworden op: 29 jan 2007 08:37
Bezit: Grotestoeremannenmotor
Locatie: Zevenaars, veertien billen

Re: Workshop Manuals en Meer omzetten in PDF

Bericht door Spherius »

Rene, als het nu wel op de HVN site kan, (eerst was het lastig toch?) laat maar weten. Heb nog enkele PDF's liggen, ook van de Clymer manual.

Tydens het scannen zo wijs geweest om zowel pdf's als jpegs te maken :mrgreen:
**Hona is Tjoei**

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Re: Workshop Manuals en Meer omzetten in PDF

Bericht door Marinus84 »

René schreef:De pdf's kunnen wel op de hvnsite geplaatst worden. Lijkt me een mooi aanwinst.
Onze reacties hebben elkaar denk ik gekruisd, en uiteraard wil ik mijn PDF's wel via de HVN site beschikbaar stellen.

Plaats reactie