met autorijbewijs op 125cc motor /scooter
Geplaatst: 11 jul 2009 14:38
Met autorijbewijs voortaan ook motorrijden
Onderstaande tekst is hiet te vinden:
http://remcodijkstra.web-log.nl/remcodi ... ok-in.html
Met autorijbewijs ook op lichte motor of scooter kunnen rijden. Files voorkomen, veilig, snel, beter voor milieu en goedkoper.
Tijdens vakantie in Frankrijk en Italië kijk ik graag naar scooters en lichte motoren. Met name in de drukke steden is het een uitkomst. De voordelen van een scooter zijn duidelijk: - snel van A-naar B zonder last van files, beter voor milieu en goedkoop
In Frankrijk en enkele andere Europese landen mag je met een autorijbewijs gewoon op deze lichte motoren rijden. Het is daar een alom geaccepteerd vervoersmiddel. In Nederland moet je voor alles boven de 50cc (een brommertje) al een ‘licht’ rijbewijs halen. Waarom afwijkende regels in Europa?
Het lichte rijbewijs is bedoeld om beginnende motorrijders te behoeden voor hoge snelheden en gevaar. Je kan anders direct na het behalen van je motorrijbewijs op een Honda CBR1100xx stappen, meteen de gaskraan openzetten en illegale snelheden van boven de 250 km bereiken.
Vreemd genoeg mag je na het behalen van je autorijbewijs wel direct in een Porsche stappen. Niemand weerhoud je ervan om minstens dezelfde snelheden te gaan rijden. Hooguit de nutteloze flitscontroles op snelwegen, de hoge aanschafprijs of verzekeringsvoorwaarden. Maar hardrijders zullen er altijd zijn. Ongelukken voorkom je niet. Niet met flitscontroles, niet met eindeloze verkeersdrempels. Hardrijden is een mentaliteitskwestie. Voor mij vooral een eigen verantwoordelijkheid die moet liggen bij de individuele weggebruikers.
Ik pleit er daarom voor om in NL dezelfde Europese norm te hanteren voor het berijden van lichte motoren. Dat betekent dat we de grens verlagen en een vrijgave realiseren voor het berijden van lichte motoren en scooters tot 125cc en bijvoorbeeld tot 20 of 25 pk. Dit wel onder de voorwaarde dat je autorijbewijs hebt.
Tegenstanders zullen de veiligheid aandragen als argument. Op een motor ben je immers kwetsbaarder als verkeersdeelnemer. Ik denk dat de onveiligheid wel meevalt. Niemand gaat voor zijn lol onderuit of veroorzaakt een ongeluk. Veilig rijden is dus iets dat je automatisch doet en probeert. Daarnaast kan je met welke opleiding of controle dan ook, nooit voorkomen dat iemand eens een topsnelheid uitprobeert. Zoals ik al zei, dat is een eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast heeft de berijder als een uitgebreide theorie en enige praktijk ervaring achter de rug. Immers het autorijbewijs is reeds afgelegd. In de rijopleiding kan ook best enige extra aandacht voor andere weggebruikers. Begrip voor andere weggebruikers maakt het ook veiliger. Daarmee anticiperen toekomstig automobilisten ook beter op de lichte motorrijder. Ik ben van mening dat het de moeite waard is om hierover eens een discussie te voeren. Ik zal de VVD fractie in Den Haag op de hoogte stellen en eens vragen hiernaar te kijken. Zo levert een vakantie toch nog wat (politieke) interessante gedachte(n) op.
ACTIE!
Ben je er ook mee eens schrijf dan de politieke partijen aan. (en rij straks legaal rond)
CDA
cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl
VVD
http://www.vvd.nl/index.aspx?ChapterID=1276
PvdA
https://www.pvda.nl/contact
SP
http://www.sp.nl/interact/contact/mail_form.php
Christenunie
http://www.christenunie.nl/nl/1/contact
PVV
http://www.pvv.nl/index.php?option=com_ ... Itemid=140
Partijvoordedieren
http://www.partijvoordedieren.nl/content/view/120
Groen Links
http://groenlinks.nl/contact
D66
http://www.d66.nl/d66nl/item/contact_opnemen_met_d66
Onderstaande tekst is hiet te vinden:
http://remcodijkstra.web-log.nl/remcodi ... ok-in.html
Met autorijbewijs ook op lichte motor of scooter kunnen rijden. Files voorkomen, veilig, snel, beter voor milieu en goedkoper.
Tijdens vakantie in Frankrijk en Italië kijk ik graag naar scooters en lichte motoren. Met name in de drukke steden is het een uitkomst. De voordelen van een scooter zijn duidelijk: - snel van A-naar B zonder last van files, beter voor milieu en goedkoop
In Frankrijk en enkele andere Europese landen mag je met een autorijbewijs gewoon op deze lichte motoren rijden. Het is daar een alom geaccepteerd vervoersmiddel. In Nederland moet je voor alles boven de 50cc (een brommertje) al een ‘licht’ rijbewijs halen. Waarom afwijkende regels in Europa?
Het lichte rijbewijs is bedoeld om beginnende motorrijders te behoeden voor hoge snelheden en gevaar. Je kan anders direct na het behalen van je motorrijbewijs op een Honda CBR1100xx stappen, meteen de gaskraan openzetten en illegale snelheden van boven de 250 km bereiken.
Vreemd genoeg mag je na het behalen van je autorijbewijs wel direct in een Porsche stappen. Niemand weerhoud je ervan om minstens dezelfde snelheden te gaan rijden. Hooguit de nutteloze flitscontroles op snelwegen, de hoge aanschafprijs of verzekeringsvoorwaarden. Maar hardrijders zullen er altijd zijn. Ongelukken voorkom je niet. Niet met flitscontroles, niet met eindeloze verkeersdrempels. Hardrijden is een mentaliteitskwestie. Voor mij vooral een eigen verantwoordelijkheid die moet liggen bij de individuele weggebruikers.
Ik pleit er daarom voor om in NL dezelfde Europese norm te hanteren voor het berijden van lichte motoren. Dat betekent dat we de grens verlagen en een vrijgave realiseren voor het berijden van lichte motoren en scooters tot 125cc en bijvoorbeeld tot 20 of 25 pk. Dit wel onder de voorwaarde dat je autorijbewijs hebt.
Tegenstanders zullen de veiligheid aandragen als argument. Op een motor ben je immers kwetsbaarder als verkeersdeelnemer. Ik denk dat de onveiligheid wel meevalt. Niemand gaat voor zijn lol onderuit of veroorzaakt een ongeluk. Veilig rijden is dus iets dat je automatisch doet en probeert. Daarnaast kan je met welke opleiding of controle dan ook, nooit voorkomen dat iemand eens een topsnelheid uitprobeert. Zoals ik al zei, dat is een eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast heeft de berijder als een uitgebreide theorie en enige praktijk ervaring achter de rug. Immers het autorijbewijs is reeds afgelegd. In de rijopleiding kan ook best enige extra aandacht voor andere weggebruikers. Begrip voor andere weggebruikers maakt het ook veiliger. Daarmee anticiperen toekomstig automobilisten ook beter op de lichte motorrijder. Ik ben van mening dat het de moeite waard is om hierover eens een discussie te voeren. Ik zal de VVD fractie in Den Haag op de hoogte stellen en eens vragen hiernaar te kijken. Zo levert een vakantie toch nog wat (politieke) interessante gedachte(n) op.
ACTIE!
Ben je er ook mee eens schrijf dan de politieke partijen aan. (en rij straks legaal rond)
CDA
cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl
VVD
http://www.vvd.nl/index.aspx?ChapterID=1276
PvdA
https://www.pvda.nl/contact
SP
http://www.sp.nl/interact/contact/mail_form.php
Christenunie
http://www.christenunie.nl/nl/1/contact
PVV
http://www.pvv.nl/index.php?option=com_ ... Itemid=140
Partijvoordedieren
http://www.partijvoordedieren.nl/content/view/120
Groen Links
http://groenlinks.nl/contact
D66
http://www.d66.nl/d66nl/item/contact_opnemen_met_d66