Gerechtigheid?

Hier kun je praten over je honda.
four
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 11 dec 2008 16:17
Locatie: Keijenborg
Contacteer:

Re: Gerechtigheid?

Bericht door four »

Ja, je hebt het over nu. Het punt is dat die technologie al bestond voordat de olie op dreigde te raken. Ik heb geen idee wat er met die rechten gedaan is, misschien al verkocht, misschien niet.
in ieder geval hadden we die crisis van binnen 10 jaar is de olie op nog helemaal niet hoeven te hebben.
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...

Gebruikersavatar
se7ven
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1018
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:33
Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight
Locatie: regio Amersfoort

Re: Gerechtigheid?

Bericht door se7ven »

De olie is nog lang niet op! Dat zijn sprookjes.
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Gerechtigheid?

Bericht door Jurrien »

four schreef:Ja, je hebt het over nu. Het punt is dat die technologie al bestond voordat de olie op dreigde te raken. Ik heb geen idee wat er met die rechten gedaan is, misschien al verkocht, misschien niet.
in ieder geval hadden we die crisis van binnen 10 jaar is de olie op nog helemaal niet hoeven te hebben.
Ja, de technologie bestaat al langer, maar waarom zou je het toepassen? Het gebruik van waterstof is vooralsnog totaal niet milieuvriendelijker dan olie (waterstof wordt namelijk industrieel gewonnen uit aardolie en daar is de komende 50 jaar nog geen betere methode voor) en het gebruik van waterstof in een voertuig is veel gevaarlijker en moeilijker dan normale brandstof, dus waarom zou je met waterstof gaan rijden?
se7ven schreef:
Jurrien schreef:
se7ven schreef:Ik wacht nog altijd op de 2takt met kleppen die zuiniger is dan de nu bekende 4takt.
Zo'n ding is eind jaren 80 al uitgevonden...
Ik ben wel benieuwd.. Maar ik verwacht weer een aluhoedjesverhaal. Heb je meer informatie over die motor?
four schreef:dat soort dingen worden altijd achter gehouden om als de tijd rijp is er veel geld aan te kunnen verdienen.
De moter die geheel op waterstof loopt is ook al jaren geleden (rond 75 geloof ik) uitgevonden. Shell heeft deze rechten toen gekocht, en wacht nu totdat de olie echt op is, zodat ze als iedereen met de handen in het haar zit kunnen zeggen van : Kijk wij hebben de oplossing. Dan wordt dat concept weer voor belachelijk veel geld verkocht en zo gaat het door.
Onzin. :| Een motor op waterstof laten lopen is in principe niet veel ingewikkelder dan een motor op LPG laten lopen, dus Shell is echt niet de enige die dat kan. Sterker nog, op mijn voormalige school in Arnhem staat een Impreza met verbrandingsmotor die op waterstof loopt en verder zijn er tal van elektrisch aangedreven waterstofvoertuigen. Heb je je er verder wel eens in verdiept?

Ik heb nu geen info over die motoren. Jaren geleden heeft het de kranten en journaal gehaald. Het blad KIJK heeft er ook een stuk over geschreven.
Ik bewaar geen krantenknipsels, een vhs band uit die tijd is al lang onbruikbaar. Wil je het echt weten schrijf dan naar het blad KIJK. (als dat nog bestaat)
Je weet dus helemaal niks. Zeg dan ook niks..
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Gerechtigheid?

Bericht door Jurrien »

Zo kan het ook, maar dat is voorlopig nog niet rendabel ivm dure zonnepanelen. Vandaar dat alle industriële waterstof nog uit olie gewonnen wordt. Oliemoleculen bestaan namelijk uit koolstof en waterstof.

Je zou het ook kunnen winnen door elektrolyse van water, maar daar is elektriciteit voor nodig.. En elektriciteit wordt voornamelijk gewonnen uit kolen. Dus dan kun je beter waterstof direct uit olie halen.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: Gerechtigheid?

Bericht door Bart »

Jurrien schreef:
four schreef:Ja, je hebt het over nu. Het punt is dat die technologie al bestond voordat de olie op dreigde te raken. Ik heb geen idee wat er met die rechten gedaan is, misschien al verkocht, misschien niet.
in ieder geval hadden we die crisis van binnen 10 jaar is de olie op nog helemaal niet hoeven te hebben.
Ja, de technologie bestaat al langer, maar waarom zou je het toepassen? Het gebruik van waterstof is vooralsnog totaal niet milieuvriendelijker dan olie (waterstof wordt namelijk industrieel gewonnen uit aardolie en daar is de komende 50 jaar nog geen betere methode voor) en het gebruik van waterstof in een voertuig is veel gevaarlijker en moeilijker dan normale brandstof, dus waarom zou je met waterstof gaan rijden?
se7ven schreef:
Jurrien schreef:
se7ven schreef:Ik wacht nog altijd op de 2takt met kleppen die zuiniger is dan de nu bekende 4takt.
Zo'n ding is eind jaren 80 al uitgevonden...
Ik ben wel benieuwd.. Maar ik verwacht weer een aluhoedjesverhaal. Heb je meer informatie over die motor?
four schreef:dat soort dingen worden altijd achter gehouden om als de tijd rijp is er veel geld aan te kunnen verdienen.
De moter die geheel op waterstof loopt is ook al jaren geleden (rond 75 geloof ik) uitgevonden. Shell heeft deze rechten toen gekocht, en wacht nu totdat de olie echt op is, zodat ze als iedereen met de handen in het haar zit kunnen zeggen van : Kijk wij hebben de oplossing. Dan wordt dat concept weer voor belachelijk veel geld verkocht en zo gaat het door.
Onzin. :| Een motor op waterstof laten lopen is in principe niet veel ingewikkelder dan een motor op LPG laten lopen, dus Shell is echt niet de enige die dat kan. Sterker nog, op mijn voormalige school in Arnhem staat een Impreza met verbrandingsmotor die op waterstof loopt en verder zijn er tal van elektrisch aangedreven waterstofvoertuigen. Heb je je er verder wel eens in verdiept?

Ik heb nu geen info over die motoren. Jaren geleden heeft het de kranten en journaal gehaald. Het blad KIJK heeft er ook een stuk over geschreven.
Ik bewaar geen krantenknipsels, een vhs band uit die tijd is al lang onbruikbaar. Wil je het echt weten schrijf dan naar het blad KIJK. (als dat nog bestaat)
Je weet dus helemaal niks. Zeg dan ook niks..
Nou, dan weet ik er wel wat over.

Een 2takt diesel bestaat al jaren en jaren, wordt alom toegepast. Denk aan de detroit V10 achtigen, scheepsdiesels etc etc.
het principe is simpel: een spoelpoort onderaan, compressor ervoor om een lichte druk op te bouwen, kleppen bovenaan in de verbrandingskamer, enkel voor de uitlaatgassen.
Zuiger gaat naar beneden: poort onderaan is dicht, arbeidstakt. even voordat de spoelpoorten openen gaan de uitlaatkleppen bovenaan open, uitlaatgassen spoelen weg, verse lucht komt door de spoelpoort naar binnen, drukt de laatste resten verbrande gassen weg, de uitlaatpoorten sluiten, zuiger sluit de spoelpoorten onderaan af, compressieslag. zuiger bijna bovenin: diesel wordt geinjecteert, welke zelfontbrand, zoals diesel dat ook doet in een 4takt motor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_d ... er_systems

En dat kan net zo goed bij een benzine motor, met GDI.

Een bepaalde autofabrikant had er laatst wat mee geexperimenteerd en behoorlijke resultaten gehaald. (niet zo verwonderlijk)
Daarin verwerkten ze ook een varieerbare compressie verhouding.
Het artikeltje zelf kan ik even niet meer vinden.

Groet! Bart
Blauw of Groen?

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: Gerechtigheid?

Bericht door Bart »

Jahoor, dan is het opeens stil. zit ik hier ff wat uit te leggen, waarom reageert niemand meer?
Blauw of Groen?

four
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 11 dec 2008 16:17
Locatie: Keijenborg
Contacteer:

Re: Gerechtigheid?

Bericht door four »

ik ben verbrouwereerd door uw wijsheid :mrgreen:
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: Gerechtigheid?

Bericht door Bart »

Haha, ik heb het niet bedacht hoor :)

Dat waren al die slimme constructeurs in de automotive branche...

...Ik weet dat ik hap :P
Blauw of Groen?

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Gerechtigheid?

Bericht door Jurrien »

Bart schreef:Jahoor, dan is het opeens stil. zit ik hier ff wat uit te leggen, waarom reageert niemand meer?
Wat valt er nog op te reageren?
Ik heb nog een mooi boek van m'n opa over 2taktdiesels uit schepen. Eerste druk 1920. 8-)
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16207
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Gerechtigheid?

Bericht door nielspbr »

Idd.

*Zoekt even in de boekenkast*
Hier heb ik "STOOM" een handleiding voor het stoombedrijf 2e druk 1933 en "OLIE MOTOREN" handleiding voor verbrandingsmotoren 2e druk 1934.
Inclusief mooie tekeningen van Kromhout 2-takt dieselmotoren gloeikopdiesels etc. Heel interssant leeswerk.

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: Gerechtigheid?

Bericht door Bart »

Een motor op lpg laten lopen is trouwens wel veeeel makkelijker dan een motor op waterstof laten lopen...

LPG deflagneerd.
Waterstof explodeert.

Het verschil is dat bij lpg de piekdruk lager is door de lagere ontbrandingssnelheid. Dus wordt de druk over een langduriger tijdsvak verdeeld, dus efficientere verdeling over een bepaalde hoekverdraaiing van de krukas.

Waterstof is explosief vanaf 4% waterstof in de lucht... Explosief wil zeggen dat de ontbrandingssnelheid ontzettend hoog is. er is geen vlamfront. (lage ontbrandingssnelheid) maar gewoon een piekdruk in een keer.
Om dat te vertragen moet je truukjes toepassen. zo'n vent in engeland deed dat eens met een volkswagen motor, ik heb de patenten ervan in m'n laptop, maar 't werkt met een soort terugkoppeling van Co2 in de motor. (vertragend gas, blijkbaar)

Eens een testmotor bouwen? :mrgreen:
Blauw of Groen?

NIX
chaly addict
Berichten: 18837
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Gerechtigheid?

Bericht door NIX »

Waterstof is juist interessant om er een brandstofcel mee te voeden. Geen herrie, een rendement dat je met een verbrandingsmotor niet gaat halen en een hele schone uitstoot: water.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Gerechtigheid?

Bericht door Jurrien »

NIX schreef:Waterstof is juist interessant om er een brandstofcel mee te voeden. Geen herrie, een rendement dat je met een verbrandingsmotor niet gaat halen en een hele schone uitstoot: water.
Vergeet dat rendement nog maar even...
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: Gerechtigheid?

Bericht door Bart »

Nou, een heel zuinige brandstofmotor gebruikt ook maar zo'n 33% van de energie in de benzine.
Plus dat die vaker onnodig staat te draaien. (met start-stop systemen weer minder overigens...)

Een electromotor kan ook nog eens energie regenereren. Ik zie een brandstofmotor nog geen Co2 en waterdamp uit de lucht terug omzetten in koolwaterstof ketens en zuurstof...
Blauw of Groen?

Plaats reactie