Kleine vragen topic
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Kleine vragen topic
zo'n s-blokkie heeft van zichzelf al een hoge zuiger, dezelfde als c110 dus daar verander je niks mee. wat het hem doet bij een c110 is de aluminium kop, want die heeft een grotere doorlaat, en dit in combinatie met een groter spruitstuk en carburateur(16mm) geeft hem meer pit. de top is nogthans in vergelijking met een c310/320 s-blok niet gek veel hoger.(60 tegenover zo'n 70km/u)
ik zou em lekker zo laten.
ik vermoed dat met lagedrukzuigers de vlakke zuigers bedoeld worden zoals die in een a-blokkie zitten
ik weet niet meer of er ook een carterontluchting op hoort te zitten maar kijk daar ook eerst even naar oftie niet verstopt zit. bij overdruk in het carter zal olie als eerste naar de verbrandingsruimte lekken langs de klepsteelgeleiders, en anders langs de zuigerveren. in beide gevallen de speling checken.
o en de olie hoort SAE10W40 te zijn
ik zou em lekker zo laten.
ik vermoed dat met lagedrukzuigers de vlakke zuigers bedoeld worden zoals die in een a-blokkie zitten
ik weet niet meer of er ook een carterontluchting op hoort te zitten maar kijk daar ook eerst even naar oftie niet verstopt zit. bij overdruk in het carter zal olie als eerste naar de verbrandingsruimte lekken langs de klepsteelgeleiders, en anders langs de zuigerveren. in beide gevallen de speling checken.
o en de olie hoort SAE10W40 te zijn
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- gonzo
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
- Locatie: Afferden, Limburg
Re: Kleine vragen topic
Een Lifan skygo met kenteken voor 450, doen of niet doen?
Try and die techniek....... love it.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16193
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Kleine vragen topic
Alleen even oppassen met de elektra, die dingen hebben normaal een cdi met accuvoeding. (zover ik weet)
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 mei 2021 18:56
- Bezit: C320S TS50
Re: Kleine vragen topic
Hij rookt vrij constant, bij gasgeven wel wat grotere pluim. Afremmen op de motor weet ik zo niet hoe de rook er dat uitziet.
Goed punt, ben er zelf ook niet geheel gerust op dus dan maar even alles nakijken.
Precies, dat een c110 kop een grotere doorlaat heeft lijkt me de verbetering tov std s-blok. Ik was enigszins in de war doordat in andere topics waar mensen vragen hoe ze een c320s blok harder laten lopen gesuggereerd wordt om een c110 zuiger te monteren. De echte verbetering zit m dan idd in kop met grotere doorlaat, grotere carb en groter spruitstuk. Als al die aanpassingen echt maar een marginaal verschil maken laat ik m mooi zo. Dat is de kans op schade (en in de portemonnee) me ook niet waard.lil schreef: ↑10 jan 2022 16:41 zo'n s-blokkie heeft van zichzelf al een hoge zuiger, dezelfde als c110 dus daar verander je niks mee. wat het hem doet bij een c110 is de aluminium kop, want die heeft een grotere doorlaat, en dit in combinatie met een groter spruitstuk en carburateur(16mm) geeft hem meer pit. de top is nogthans in vergelijking met een c310/320 s-blok niet gek veel hoger.(60 tegenover zo'n 70km/u)
ik zou em lekker zo laten.
Over de olie lijkt ook vaak discussie te zijn. Hier op het forum lees ik vaak dat 20w50 een goeie is voor deze blokjes (heb ik er nu ook in). Gedachte achter SAE30 mineraal olie was om deze erin te doen voor het inrijden nadat de boel uit elkaar is geweest (of doe je dat alleen als je een nieuwe zuiger monteert?). Of moet ik bij koudere temperaturen juist geen SAE30 erin doen omdat deze dan te dik blijft?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4000
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Kleine vragen topic
Controleer dan idd het hele blokje maar.
Nieuwe lagers en keerringen zijn ook niet zo duur.
Cilinder laten boren naar de volgende overmaat (= +0,25mm)
Laat je kopje ook controleren ivm de speling klepstelen-klepgeleiders,
klepzittingen, alles weer lekker fris.
Big-end lager krukas goed controleren.
Zoek de "Honda C320 workshop manual" online,
hierin staan alle tolleranties van het hele blokje.
Die moet je hebben, anders kan je niet beginnen.
En olie, zoveel discussies inderdaad.
Nog een aantal koude maanden te gaan, met wat mazzel is de
brommer klaar als het mooie weer begint.
Gr. Wim.
Nieuwe lagers en keerringen zijn ook niet zo duur.
Cilinder laten boren naar de volgende overmaat (= +0,25mm)
Laat je kopje ook controleren ivm de speling klepstelen-klepgeleiders,
klepzittingen, alles weer lekker fris.
Big-end lager krukas goed controleren.
Zoek de "Honda C320 workshop manual" online,
hierin staan alle tolleranties van het hele blokje.
Die moet je hebben, anders kan je niet beginnen.
En olie, zoveel discussies inderdaad.
Nog een aantal koude maanden te gaan, met wat mazzel is de
brommer klaar als het mooie weer begint.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- gonzo
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
- Locatie: Afferden, Limburg
Re: Kleine vragen topic
Ok, ik weet niet wat zoiets nu op de markt doet, vandaar mijn vraag.
Try and die techniek....... love it.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 mei 2021 18:56
- Bezit: C320S TS50
Re: Kleine vragen topic
Van welk materiaal moeten keerringen van de krukas en uitgaande as zijn? Ik weet de maten en kan bij bijv. techniekwebshop NBR + verenstaal keerringen kopen maar deze hebben maar een temperatuurbereik van 100 graden Celsius wat mij te weinig lijkt. Of voldoet een stalen mantel + stoflip al?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16193
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Kleine vragen topic
De keerringen in een pakkingset hebben zeker geen stalen mantel.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4000
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Kleine vragen topic
Die keerringen kunnen ook wel tegen 120 graden hoor.
Maae bestel gewoon bij een bekende Honda onderdelen handel.
Dan zou het goed moeten zijn. En ben je zeker.
Gr. Wim.
Maae bestel gewoon bij een bekende Honda onderdelen handel.
Dan zou het goed moeten zijn. En ben je zeker.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 mei 2021 18:56
- Bezit: C320S TS50
Re: Kleine vragen topic
Wat is de maximale temperatuur in zo'n blokkie? Leertouwer heeft de keerringset momenteel niet op voorraad maar als ik naar de afbeelding (en DG kwalificatie in titels) kijk zijn dit gewoon doodsimpele rubberen keerringen zonder stoflip. Dan zou een universele NBR keerring in dezelfde maat ook prima moeten zijn toch?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4000
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Kleine vragen topic
Als je nú (4gr.) een uur gaat rijden, mag je in je handen klappen als de olie de 70gr. haalt.
Maar als je op de warmste dag in de zomer (38gr.) een uur gaat rijden mag je hopen dat je olie onder de 100gr blijft.
Nog extremer: Op die warmste dag de zelfde rit met minder olie in het carter ,
dan kan de olie makkelijk ruim boven de 100gr komen.
Je gaat toch je hele blokje doen? ook ivm het roken? (zuiger cilinder, kop) dus je hebt toch tijd zat met die week levertijd voor de keerringen.
Gr. Wim.
Maar als je op de warmste dag in de zomer (38gr.) een uur gaat rijden mag je hopen dat je olie onder de 100gr blijft.
Nog extremer: Op die warmste dag de zelfde rit met minder olie in het carter ,
dan kan de olie makkelijk ruim boven de 100gr komen.
Je gaat toch je hele blokje doen? ook ivm het roken? (zuiger cilinder, kop) dus je hebt toch tijd zat met die week levertijd voor de keerringen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 mei 2021 18:56
- Bezit: C320S TS50
Re: Kleine vragen topic
Aha, dat valt me nog mee. Ik had het nog extremer geschat. Het klopt idd dat ik het hele blokje ga doen dus tijd zat. Ik kan bij de techniekwebshop het spul zowat om de hoek ophalen dus dat leek me vooral mooi makkelijk. Ik had nog even wat meer data opgezocht, het lijkt erop dat leertouwer en fourstrokebarn "DG" of "DGS" keerringen verkoopt. Volgens de sheet hebben deze ook een temperatuurbereik tot 100 graden Celcius..