Kleine vragen topic

Hier kun je praten over je honda.
KiP
postslet
Berichten: 2384
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Kleine vragen topic

Bericht door KiP »

NIX schreef: 09 apr 2023 23:33 Is het niet te lijmen met aceton of thinner?
Als het ABS is wel, althans dan kun je met een ABS papje werken.

Vraag 2; zijn mijn kapjes van ABS :?:
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

dennis W
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 sep 2014 11:47
Bezit: ss50

Re: Kleine vragen topic

Bericht door dennis W »

Ik heb goede ervaring met Bison Kombi snel rapide epoxy lijm.

Hij verwerkt niet zo snel als de verpakking doet vermoeden, maar vast zit het wel.
Zelf ook gebruikt voor een kapje van de xl 50, en nog wat andere doeleinde.

Voor het kapje, heb ik een soort van dammetje om het te repareren oppervlak gemaakt.
Dit vol laten lopen met de epoxy lijm en enkele daagjes laten drogen.

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Kleine vragen topic

Bericht door cor »

Als je kunt achterhalen waarvan het gemaakt is dan is het daarmee te repareren in veel gevallen. Hier een voorbeeld van deze materialen. € 6,19 50% Off | 20/50/100 stks Plastic Lasstaaf Set 20 cm Lengte PP/PE/PVC/ABS Polypropyleen Lasstaaf voor Auto Bumper Reparatie Tool Plastic Lasser Onderdelen
https://a.aliexpress.com/_EQmS56B

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Kleine vragen topic

Bericht door ivo215 »

Stoterstangen90 heeft voor mij ooit, lang geleden, een set beenkappen voor de C310A weer aan elkaar gelast. Met hete lucht en een staaf PE. De beenkappen hadden we op een blok klei gedrukt voor stabiliteit.

Mocht het plastic HDPE 02 zijn, of PA6, en het is een kleine reparatie, dan kan je ook plasticlijm gebruiken zoals we dat kennen van Revell:
https://www.revell.de/en/products/model ... ional.html

Deze lijm lost het oppervlak van het plastic op, waardoor het tijdelijk vloeibaar wordt. Nouja, papperig. De beste verbinding krijg je als je de twee oppervlakken tijdens het zetten even een beetje over elkaar beweegt. De 2 plastic delen worden zo niet gelijmd, maar gelast. Alleen dan chemisch in plaats van met warmte.
Ik denk niet dat dit geschikt is voor grotere reparaties. En het soort plastic is natuurlijk ook een leidende factor.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2529
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Kleine vragen topic

Bericht door MrSinga »

ivo215 schreef: 14 apr 2023 11:40 Stoterstangen90 heeft voor mij ooit, lang geleden, een set beenkappen voor de C310A weer aan elkaar gelast. Met hete lucht en een staaf PE. De beenkappen hadden we op een blok klei gedrukt voor stabiliteit.

Mocht het plastic HDPE 02 zijn, of PA6, en het is een kleine reparatie, dan kan je ook plasticlijm gebruiken zoals we dat kennen van Revell:
https://www.revell.de/en/products/model ... ional.html

Deze lijm lost het oppervlak van het plastic op, waardoor het tijdelijk vloeibaar wordt. Nouja, papperig. De beste verbinding krijg je als je de twee oppervlakken tijdens het zetten even een beetje over elkaar beweegt. De 2 plastic delen worden zo niet gelijmd, maar gelast. Alleen dan chemisch in plaats van met warmte.
Ik denk niet dat dit geschikt is voor grotere reparaties. En het soort plastic is natuurlijk ook een leidende factor.
Dan kun je dus ook aceton nemen ipv zo’n lijm. Dat is net hetgene in modelbouw ook veel gedaan wordt ipv die dure lijmpjes te kopen (en geloof me, heb veel dingen dat ik bouw in model). Zelfs de Tamiya ‘airbrushcleaner’ is in zo’n lijm. Pakken goedkoper dan de lijm zelf
Nuja, hele fora ivm lijmen van kunststoffen.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Kleine vragen topic

Bericht door ivo215 »

MrSinga schreef: 17 apr 2023 05:31 Dan kun je dus ook aceton nemen ipv zo’n lijm. Dat is net hetgene in modelbouw ook veel gedaan wordt ipv die dure lijmpjes te kopen (en geloof me, heb veel dingen dat ik bouw in model). Zelfs de Tamiya ‘airbrushcleaner’ is in zo’n lijm. Pakken goedkoper dan de lijm zelf
Nuja, hele fora ivm lijmen van kunststoffen.
Als het je plastic dusdanig oplost, dan zou je het kunnen gebruiken om plastic te lassen.
Maar dat is dus sterk afhankelijk van het soort kunststof, en het soort oplosmiddel.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

KiP
postslet
Berichten: 2384
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Kleine vragen topic

Bericht door KiP »

Weet iemand waar de CB/CY kapjes van gemaakt zijn?
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2529
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Kleine vragen topic

Bericht door MrSinga »

ivo215 schreef: 17 apr 2023 17:03
MrSinga schreef: 17 apr 2023 05:31 Dan kun je dus ook aceton nemen ipv zo’n lijm. Dat is net hetgene in modelbouw ook veel gedaan wordt ipv die dure lijmpjes te kopen (en geloof me, heb veel dingen dat ik bouw in model). Zelfs de Tamiya ‘airbrushcleaner’ is in zo’n lijm. Pakken goedkoper dan de lijm zelf
Nuja, hele fora ivm lijmen van kunststoffen.
Als het je plastic dusdanig oplost, dan zou je het kunnen gebruiken om plastic te lassen.
Maar dat is dus sterk afhankelijk van het soort kunststof, en het soort oplosmiddel.
Idd, klopt volledig
Tamiya heeft bv ook ABS lijm in hun gamma.

SS50 K1 & ZB-2E
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2023 21:19
Bezit: Honda ZK1
Honda ZB-2E

Re: Kleine vragen topic

Bericht door SS50 K1 & ZB-2E »

Ik heb mijn jeugdliefde weer opgepakt en ben bezig een SS50 K1 vrij grondig te restaureren. Nu heb ik een vraag over het hitteschild. De kleur rondom de gaten zijn bij de meeste schildjes zwart maar ik heb begrepen dat bij de K1 modellen dit Rat Grey was, in lijn met de kleur van het frame. Weet iemand of dat klopt?Thanks.
Laatst gewijzigd door SS50 K1 & ZB-2E op 23 apr 2023 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 632
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Dennoz »

Wie gebruikt welke krimptang voor de Japanse stekkertjes?
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Kleine vragen topic

Bericht door nielspbr »

Dennoz schreef: 18 apr 2023 20:10 Wie gebruikt welke krimptang voor de Japanse stekkertjes?
Het antwoord is ja en ik heb geen flauw idee welk merk als dat er al op staat. Sorry.

Edit: van rdea.nl krimptang voor ongeïsoleerde kabelschoenen. https://www.rdae.nl/0-703-50-krimptang-ong.html

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2529
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Kleine vragen topic

Bericht door MrSinga »

Dennoz schreef: 18 apr 2023 20:10 Wie gebruikt welke krimptang voor de Japanse stekkertjes?
Nee, ik soldeer die dingen sowieso en dan werkt de tang niet meer. Dan nijpt ik die dicht met een punttang. Voordeel ben zeker dat ik altijd goeie verbinding heb

KiP
postslet
Berichten: 2384
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Kleine vragen topic

Bericht door KiP »

Ja, een of ander Chinees ding. Werkt wel prima.
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Kleine vragen topic

Bericht door CheapUrbanBitches »

HBM heeft er 1 van een paar euro die zelfs de lipjes mooi je draad in drukt als je een beetje netjes werkt.
'It never hurts to help.'

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 632
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Dennoz »

Normaal soldeer ik ze ook wel maar laatst zat ik in de knoop tussen m'n motor, brommer en verlengsnoer... Ik ben er nu pas uit ontkomen dus voor de quick fix zo nu en dan heb ik wel een tang op het verlanglijstje staan!
Hop hop gas dr op

Plaats reactie