Kleine vragen topic

Hier kun je praten over je honda.
Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Kleine vragen topic

Bericht door robertsp »

Gewoon even lekker forum vullen.
Heb er verder niet naar gekeken nog, maar boven de 60, maar soms ook lager, begint de naald van m'n teller te "zweven", gaat dan gerust tot het einde van de schaal. Ligt dat waarschijnlijk aan de teller, of aan dat wormwiel in het voorwiel? Of kabel kapot kan natuurlijk ook nog.

Verder heb ik nog probleem met m'n blok. Koud blijft hij even lastig lopen, niet zo'n probleem, hoger zetten van toerental leek niet zoveel uit te maken, of gaat dat stationair toerental samen met de afstelling van de koppeling op semi blok?
Nu goed.. Hij loopt en is warm na een tijdje, maarrr de maximumsnelheid is nogal verschillend. Van ver boven de 60 tot met flinke wind tegen nog geen 50.
Dat er een verschil tussen zit snap ik,maar is er ook iets te doen om dat verschil kleiner te maken? En dan niet met grotere cilinder.

Verder "stinkt" hij ook best wel, is dat kwestie van luchtschroef of was die enkel stationair?
Opnieuw beginnen met afstellen en "bougiekleur kijken" voor juiste naaldstand en sproeiers bv?

Zonder oordoppen maakt m'n brommer best veel geluid, volgens mij keek iemand me nog vies aan daarvoor, maar ja gewoon een sigaarkloon. Met oordoppen echter hoor je een heel ander soort geluid. Of het goed of slecht is weet ik niet, maar het is niet gewoon herrie maar echt specifieke motorgeluiden, weet niet of je kunt horen of hij arm of rijk loopt en dat soort dingen?
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3992
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Kleine vragen topic

Bericht door wim V8 »

De binnenkabel van de tellerkabel is geen gewone bowdenkabel maar een soort veer, als die bovenin ergens zwaar loopt, maar kan ook de teller zijn die zwaar loopt dan windt hij zich steeds iets op, en weer los, dat is die zwier die je terugziet aan de wijzer.
Dus begin van bovenaf met wat olie in de kabel te doen.

Ja het heeft allemaal onderhoud nodig.
Ook het tellertje heeft inwendig allemaal asjes, wieltjes en wormpjes die af en toe een minidruppeltje uurwerkolie/vet willen.
Maar ook de worm bij het wiel is inwendig van origine dik in vet verpakt, om de zoveel tijd moet het los, oud vet er uit, nieuw er in
en rijden maar weer.

En over dat toerental, dat zou niets met de koppeling te maken hebben als het in de vrijstand gebeurt.
Ik ga er steeds maar van uit dat alle onderhoud constant perfect is, anders krijg je alle vragen weer van bougie,
olie goed, kleppen gesteld, ontsteking, luchtfilter bla bla enz enz.

Probeer voor het toerental eens te beginnen met de luchtschroef af te stellen.
Draai die zo, dat daarmee het hoogste stationair toerental bereikt wordt,
stel daarna met de stationair schroef het toerental terug naar de normale waarden.


Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wim V8 op 30 mar 2020 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Kleine vragen topic

Bericht door gonzo »

Snelheidverschil probeer een tandje kleiner voortandwiel....
Try and die techniek....... love it.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Ben C50 »

Ik heb sinds kort dat het schakelmechanisme soms vast lijkt te staan. Meestal tussen zijn 3 en 4 blokkeert het. Hard duwen op het pedaal bij stilstand krijgt het wel weer los. Bij lage toeren schakelen gaat langer goed. Bij doortrekken en dan schakelen zit het meteen weer vast.
Laatst geprobeerd of het boutje boven tandwiel los zat, en inderdaad, die kon vaster. Tijdens het aandraaien draaide het schakelmechanisme mee tot een bepaald punt. Toen vastgedraaid. Kan ik hier iets fout aan doen? Moet hij in zn vrij staan ofzo als je hem vastdraaid? Het heeft de vorige keer niets opgelost. Ik zal vanavond even kijken of hij weer los zit.
Klavertje zit gewoon vast, en veertjes niet gebroken.

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Kleine vragen topic

Bericht door robertsp »

Dat van het type kabel weet ik. Ik zal daar dan als eerste wat druppels olie ingieten. Niet gedacht dat dát inderdaad een oorzaak kan zijn.
En daarna dan even naar het vet kijken als dat niet (voldoende) werkt.

In hoeverre het in vrijstand qua versnelling gebeurd weer ik niet, daar krijg je hem rijdend enkel in als je dat niet wilt. Maar waar het dus om ging van is als ik het stationair toerental hoger zeg, moet ik dan ook evt de koppeling aanpassen zodat die niet al begint te grijpen.

Onderhoud is natuurlijk perfect ghehe ghehe. Even opnieuw de stationair afregelen is wel een idee, Ben even vergeten of dat met koude of warme motor moest. Sowieso even opzoeken, weet al die halfjes en kwartjes van de een en de ander niet meer.

@gonzo:
Kleiner voortandwiel wordt de max snelheid lager toch? Volgens m'n aankoop is het een 50cc, maar waarschijnlijk een 70 en heb ook een poep vermogen, behalve dan inde 4 hoger in de toeren. Met m'n huidige peut kan ik bijna de 50 halen in z'n drie, maar in z'n vier heeft hij nog maar weinig kracht over en het verschil tussen ver boven de 60 en rond de 50 is nogal groot.
Misschien wel gewoon wat verkeerd in het blok omdat hij ook zo stinkt? Lekkende uitlaatklep? (geen verstand van motor, maar dat lijkt mij een manier om 1 vermogen kwijt te raken en 2 meur uit je uitlaat te krijgen.)
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Kleine vragen topic

Bericht door robertsp »

Ik vond het al vreemd dat hij niet goed op de schroeven reageerde:
https://imgur.com/a/z1CEqm3
Oeps.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Kleine vragen topic

Bericht door gonzo »

robertsp schreef: 31 mar 2020 06:42 Dat van het type kabel weet ik. Ik zal daar dan als eerste wat druppels olie ingieten. Niet gedacht dat dát inderdaad een oorzaak kan zijn.
En daarna dan even naar het vet kijken als dat niet (voldoende) werkt.

In hoeverre het in vrijstand qua versnelling gebeurd weer ik niet, daar krijg je hem rijdend enkel in als je dat niet wilt. Maar waar het dus om ging van is als ik het stationair toerental hoger zeg, moet ik dan ook evt de koppeling aanpassen zodat die niet al begint te grijpen.

Onderhoud is natuurlijk perfect ghehe ghehe. Even opnieuw de stationair afregelen is wel een idee, Ben even vergeten of dat met koude of warme motor moest. Sowieso even opzoeken, weet al die halfjes en kwartjes van de een en de ander niet meer.

@gonzo:
Kleiner voortandwiel wordt de max snelheid lager toch? Volgens m'n aankoop is het een 50cc, maar waarschijnlijk een 70 en heb ook een poep vermogen, behalve dan inde 4 hoger in de toeren. Met m'n huidige peut kan ik bijna de 50 halen in z'n drie, maar in z'n vier heeft hij nog maar weinig kracht over en het verschil tussen ver boven de 60 en rond de 50 is nogal groot.
Misschien wel gewoon wat verkeerd in het blok omdat hij ook zo stinkt? Lekkende uitlaatklep? (geen verstand van motor, maar dat lijkt mij een manier om 1 vermogen kwijt te raken en 2 meur uit je uitlaat te krijgen.)
Klopt, je zegt zelf dat ie wind in terugvalt, je motor trekt het niet. Door tandje voor kleiner te maken krijg je meer trekkracht en loopt ie wind in wat beter door. Wind mee zal de topsnelheid inderdaad wat minder zijn, maar je weet dat als ze je snelheid kunnen meten je dan ook je rijbewijs gaan invorderen...... Dus ik zou doen, 1 of misschien zelfs 2 tandjes kleiner voor, of een tandje groter achter. Wordt het snelheidsverschil minder, meer trekkracht windin, en topsnelheid komt wat meer richting gedoogzone. Succes
Try and die techniek....... love it.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kleine vragen topic

Bericht door NIX »

Ben C50 schreef: 30 mar 2020 16:01 Ik heb sinds kort dat het schakelmechanisme soms vast lijkt te staan. Meestal tussen zijn 3 en 4 blokkeert het. Hard duwen op het pedaal bij stilstand krijgt het wel weer los. Bij lage toeren schakelen gaat langer goed. Bij doortrekken en dan schakelen zit het meteen weer vast.
Laatst geprobeerd of het boutje boven tandwiel los zat, en inderdaad, die kon vaster. Tijdens het aandraaien draaide het schakelmechanisme mee tot een bepaald punt. Toen vastgedraaid. Kan ik hier iets fout aan doen? Moet hij in zn vrij staan ofzo als je hem vastdraaid? Het heeft de vorige keer niets opgelost. Ik zal vanavond even kijken of hij weer los zit.
Klavertje zit gewoon vast, en veertjes niet gebroken.
Is het een semi? Valt het armpje van de koppeling wel goed in de inkeping? We praten over een rijdende brommer/bak?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Ben C50 »

Het gaat over een rijdende (bak)brommer met vierbak handkoppeling. Dank voor het meedenken alvast.

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Kleine vragen topic

Bericht door robertsp »

gonzo schreef: 31 mar 2020 08:16
robertsp schreef: 31 mar 2020 06:42 Dat van het type kabel weet ik. Ik zal daar dan als eerste wat druppels olie ingieten. Niet gedacht dat dát inderdaad een oorzaak kan zijn.
En daarna dan even naar het vet kijken als dat niet (voldoende) werkt.

In hoeverre het in vrijstand qua versnelling gebeurd weer ik niet, daar krijg je hem rijdend enkel in als je dat niet wilt. Maar waar het dus om ging van is als ik het stationair toerental hoger zeg, moet ik dan ook evt de koppeling aanpassen zodat die niet al begint te grijpen.

Onderhoud is natuurlijk perfect ghehe ghehe. Even opnieuw de stationair afregelen is wel een idee, Ben even vergeten of dat met koude of warme motor moest. Sowieso even opzoeken, weet al die halfjes en kwartjes van de een en de ander niet meer.

@gonzo:
Kleiner voortandwiel wordt de max snelheid lager toch? Volgens m'n aankoop is het een 50cc, maar waarschijnlijk een 70 en heb ook een poep vermogen, behalve dan inde 4 hoger in de toeren. Met m'n huidige peut kan ik bijna de 50 halen in z'n drie, maar in z'n vier heeft hij nog maar weinig kracht over en het verschil tussen ver boven de 60 en rond de 50 is nogal groot.
Misschien wel gewoon wat verkeerd in het blok omdat hij ook zo stinkt? Lekkende uitlaatklep? (geen verstand van motor, maar dat lijkt mij een manier om 1 vermogen kwijt te raken en 2 meur uit je uitlaat te krijgen.)
Klopt, je zegt zelf dat ie wind in terugvalt, je motor trekt het niet. Door tandje voor kleiner te maken krijg je meer trekkracht en loopt ie wind in wat beter door. Wind mee zal de topsnelheid inderdaad wat minder zijn, maar je weet dat als ze je snelheid kunnen meten je dan ook je rijbewijs gaan invorderen...... Dus ik zou doen, 1 of misschien zelfs 2 tandjes kleiner voor, of een tandje groter achter. Wordt het snelheidsverschil minder, meer trekkracht windin, en topsnelheid komt wat meer richting gedoogzone. Succes
Van gedogen nog nooit gehoord, en aangezien ik toch te hard 'wil' (ik wil niet te hard, de limieten zijn gewoon dom). En zou niet weten waarom ze mijn rijbewijs in zouden nemen, wok status wel.
Maar ik heb geen zin in auto's in m'n kont de hele tijd.

Ik ga eerst de aansluiting tussen spruitstuk en carb fixen voor ik andere dingen ga doen. Maar ben m'n boutjes kwijt.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Kleine vragen topic

Bericht door gonzo »

E3n brommer heeft een constructiesnelheid van 45 kmh, dus je brom mag max die snelheid halen. Echter gedogen de meeste bromsnorren tot 55, zelfs politie heeft soms een goede kant.
Voor invordering rijbewijs met auto geldt u overschrijdt de maximum snelheid met meer dan 50 kilometer per uur. Voor bromfietsen geldt een overschrijding van meer dan 30 kilometer per uur. Dus meten ze je snelheud tussen de 45 en 75 is het een boete met een wok. Meten ze 75 en meer hetzelfde en een invordering van je rijbewijs. Dan ben je dus ook je auto/traktor/ vrachtwagenrijbewijs kwijt.
Capice?
Try and die techniek....... love it.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kleine vragen topic

Bericht door NIX »

Rustig aan ouwe, de lus pakte hem niet, dus dan sta je voor Jan Lul te wachten. Heb ik ook wel eens, ben zelfs ooit ervoor bekeurd terwijl de agenten zagen dat er 2 cycli overheen gingen. En er zijn nog tegelpaden buiten de bebouwde kom, die zijn kut. Stukje van Mook naar Plasmolen is ook nog tegels dacht ik, of waren dat jarenlang. Met alle bomen wordt er van alles omhoog gedrukt. Robert is geen snelheidsduivel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Kleine vragen topic

Bericht door gonzo »

NIX schreef: 02 apr 2020 09:02 Rustig aan ouwe, de lus pakte hem niet, dus dan sta je voor Jan Lul te wachten. Heb ik ook wel eens, ben zelfs ooit ervoor bekeurd terwijl de agenten zagen dat er 2 cycli overheen gingen. En er zijn nog tegelpaden buiten de bebouwde kom, die zijn kut. Stukje van Mook naar Plasmolen is ook nog tegels dacht ik, of waren dat jarenlang. Met alle bomen wordt er van alles omhoog gedrukt. Robert is geen snelheidsduivel.
Laten we eerlijk zijn, dat stuk is aan 1 kant ondertussen wel asfalt, ga je ook geen 60 rijden want dan is het net rodeorijden. Met 45 is het nog te doen, en dat is precies de snelheid die je mag....
Ik baseer mijn mening op feiten die Robert aangeeft, en hij praat over een top ver boven de 60...op fietspad. Maargoed, als mensen denken dat zo iemand geen aso is maar iemand due lekker snel thuis wil zijn in zo min mogelijk tijd, dan zij het zo.
Try and die techniek....... love it.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kleine vragen topic

Bericht door NIX »

Volgens mij wil hij juist naast het fietspad.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Kleine vragen topic

Bericht door gonzo »

Dan motor kopen......
Try and die techniek....... love it.

Plaats reactie