Pagina 556 van 614

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 08 dec 2017 13:04
door JagerB
Er zit een gaasje achter de carterkap aan de koppelingskant.

Mengsmering lijkt me niet bepaald verstandig. Zal het lekker houden bij de olie, die zowel de koppeling als de rest van het blok smeert, wat in een 4-takt hoort.

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 08 dec 2017 13:35
door Daan1508
Er zit een zeefje in het motorblok en het koppelingshuis dient als een centrifugaalfilter.
Olie voor mengsmering hebben deze brommers niet, het zijn immers 4-takten. Wel is de motorolie en de versnellingsbakolie eendezelfde.

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 08 dec 2017 13:47
door bramvdb
Ja van die mengsmering bedoel ik motorolie mee,ik heb me fout uitgedrukt. Bedankt voor de snelle antwoorden

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 08 dec 2017 17:14
door nielspbr
bramvdb schreef: 08 dec 2017 12:40 Heeft een zhenhua Dax een oliefilter of niet? Ik heb vernomen dat het een soort van netje is? En klopt het dat versnellingsbak olie & de olie voor mengsmering niet gescheiden is van elkaar?
Punt 1, een 4takt heeft geen mengsmering.
Er is maar 1 soort olie aanwezig in het carter, motorolie. Deze olie verzorgt zowel de smering van de motor als de versnellingsbak.
Een zhenhua/skyteam/honda dax/monkey/zb/pbr/ss/benly heeft 2 manieren om de olie te filteren:
- Een zeefje onder de oliepomp om het grofvuil tegen te houden.
- Een centrifugaalfilter in de koppeling om het fijne vuil eruit te filteren.

Engelstalig leesvoer, bevat zowel info over ot, tt en nt blokken, handkoppeling en semi.
http://honda50.tboltusa.com/partslists/z50j01.pdf

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 09 dec 2017 18:17
door Daan1508
nielspbr schreef: 08 dec 2017 17:14
bramvdb schreef: 08 dec 2017 12:40 Heeft een zhenhua Dax een oliefilter of niet? Ik heb vernomen dat het een soort van netje is? En klopt het dat versnellingsbak olie & de olie voor mengsmering niet gescheiden is van elkaar?
Punt 1, een 4takt heeft geen mengsmering.
Er is maar 1 soort olie aanwezig in het carter, motorolie. Deze olie verzorgt zowel de smering van de motor als de versnellingsbak.
Een zhenhua/skyteam/honda dax/monkey/zb/pbr/ss/benly heeft 2 manieren om de olie te filteren:
- Een zeefje onder de oliepomp om het grofvuil tegen te houden.
- Een centrifugaalfilter in de koppeling om het fijne vuil eruit te filteren.

Engelstalig leesvoer, bevat zowel info over ot, tt en nt blokken, handkoppeling en semi.
http://honda50.tboltusa.com/partslists/z50j01.pdf
Ja, dat zei ik dus al :idea:

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 09 dec 2017 18:17
door Daan1508
bramvdb schreef: 08 dec 2017 13:47 Ja van die mengsmering bedoel ik motorolie mee,ik heb me fout uitgedrukt. Bedankt voor de snelle antwoorden
Joh geeft niks, geen dank!

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 10 dec 2017 12:10
door ho_chi_man_ho_chi_man
Ik zag vandaag een filmpje van iemand die bij het assembleren van zijn cilinder op het blok eerst de zuiger met veren in de cilinder stopt om vervolgens de cilinder op het blok te schuiven waarbij de zuiger net genoeg uitsteekt zodat de pistonpen er nog ingestoken kan worden.

Ik heb dit vroeger nooit zo gedaan. Ik maakte altijd eerst de zuiger vast aan de drijfstang. Hoe doen jullie dit?

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 10 dec 2017 12:49
door stoterstangen90
precies zoals jij.

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 10 dec 2017 14:40
door JagerB
Als de zuiger toch al los is is het wel makkelijk om hem eerst een stukje in de cilinder te zetten. Vooral als het blok nog onder je brommer zit. Maar als de zuiger niet los is ga ik niet out of my way om hem zo te kunnen plaatsen.

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 10 dec 2017 19:39
door Goldie
Hallo,

ik wil een losse teller op mijn C90 OT zetten
Welke, ori of old school tellers kan ik hiervoor zoeken (Ik lees dat SS tellers gewild/prijzig zijn)
Zelfde teller-verhouding
Km teller tot in ieder geval 100
Liefst alleen met neutraal lampje intern, geen richtingaanwijzer

Bedankt!

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 11 dec 2017 06:26
door MrSinga
ho_chi_man_ho_chi_man schreef: 10 dec 2017 12:10 Ik zag vandaag een filmpje van iemand die bij het assembleren van zijn cilinder op het blok eerst de zuiger met veren in de cilinder stopt om vervolgens de cilinder op het blok te schuiven waarbij de zuiger net genoeg uitsteekt zodat de pistonpen er nog ingestoken kan worden.

Ik heb dit vroeger nooit zo gedaan. Ik maakte altijd eerst de zuiger vast aan de drijfstang. Hoe doen jullie dit?
Doe dat ook altijd zo. Kans op schuin erin te duwen kleiner en minder gekloot om de zuigerveren samen te drukken.

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 11 dec 2017 11:09
door NIX
Goldie schreef: 10 dec 2017 19:39 Hallo,

ik wil een losse teller op mijn C90 OT zetten
Welke, ori of old school tellers kan ik hiervoor zoeken (Ik lees dat SS tellers gewild/prijzig zijn)
Zelfde teller-verhouding
Km teller tot in ieder geval 100
Liefst alleen met neutraal lampje intern, geen richtingaanwijzer

Bedankt!
Ongeveer elke Japanse teller kan. Knock yourself out op MP of de motorsloop.

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 11 dec 2017 12:15
door Goldie
Ok,thanks Nix
Ik zal wat moois uitzoeken

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 18 dec 2017 00:56
door JagerB
Aangezien er onderhand alweer een kleine 17.000 kilometers op het blok staan zit ik rustig aan te kijken naar nieuwe blokjes.
Ik ga uiteraard de oude wel volledig op rijden.

Zit er nou daadwerkelijk verschil in kwaliteit en levensduur tussen de verschillende merken? Of is bijvoorbeeld een YX beter dan een Lifan?

Subvraagje; Hoe hard zou een blok ongeveer lopen als je een 70cc blok neemt, en daar alle standaard 50cc skyteam meuk aan hangt. (Carb, Tandwielverhouding, Etc.)

Re: Kleine vragen topic

Geplaatst: 18 dec 2017 10:47
door nielspbr
Niet zozeer harder, wel meer koppel. (sneller accelereren.)
Top eerder wat langzamer omdat de 70cc wat harder aan de carburateur moet lurken. En hoogstwaarschijnlijk een andere sproeier.