specualtie: koude lucht = harder rijden.
-
- chaly addict
- Berichten: 18829
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.
Ik denk dat ie zelf geen idee heeft.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.
Inderdaad, de dichtheid van de lucht neemt toe, dus de hoeveelheid zuurstof moleculen in hetzelfde volume lucht neemt toe, maar ik vind het verschil wel erg groot om het volledig te wijden aan de buitenlucht temperatuur.hotroddax schreef:hallo,
ik heb een vraagje want reed gister met me brommer, (wel me meewind) 125 km/u op me teller, dit had ik 1 keer meer gereden op me teller maar dat was berg af in luxemburg, normaal rijd me brommer 100 en tikt af en toe de 110 aan op de teller met meewind.
waarschijnlijk wijkt de teller wel wat af, maar het is een takegawa teller die naast een motor zo'n 6 km/u afwijkt.
zou het zo zijn dat als je in de koude droge lucht die er de laatste dagen is, harder rijdt met je brommer, ivm meer zuurstof en minder vocht in de lucht, dus een beter mengsel?
dit is gereden met mijn c.
groeten
alex
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.
oke wie van hier gaat er een interkoeler op zijn brommer beunenEric schreef:Koude lucht bevat idd meer zuurstof waardoor je meer vermogen hebt. Vandaar de dikke interkoelers op die Evo dingen.
vaak met een koude droge lucht merk je wel dat de motor wat meer vermoge heeft. maar het lijkt mij wel stug dat je er 25 km harder mee kan rijden een paar km sneller kan goed.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.
Ik ben helemaal klaar met die koude lucht want het enige wat mijn brommer 's ochtends doet is z'n carburateur laten bevriezen. Nou en daar ga je dus niks sneller van.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.
je kan naruurlijk ook een coertbrander onder de carburateur zettenJurrien schreef:Ik ben helemaal klaar met die koude lucht want het enige wat mijn brommer 's ochtends doet is z'n carburateur laten bevriezen. Nou en daar ga je dus niks sneller van.
of een honda s65 carburateur met olie verwarming
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.
het was ook meer bedoeld om te kijken hoe dom sommige mensen zijn eric.Eric schreef:butt head schreef:oke wie van hier gaat er een interkoeler op zijn brommer beunenEric schreef:Koude lucht bevat idd meer zuurstof waardoor je meer vermogen hebt. Vandaar de dikke interkoelers op die Evo dingen.
vaak met een koude droge lucht merk je wel dat de motor wat meer vermoge heeft. maar het lijkt mij wel stug dat je er 25 km harder mee kan rijden een paar km sneller kan goed.
Heeft eigenlijk meer nut als je een turbo hebt.
maar je hebt het al verpest
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 15 apr 2009 14:20
- Locatie: rotterdam regio
Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.
dan knal je er toch een turbo en een interkoeler opbutt head schreef:het was ook meer bedoeld om te kijken hoe dom sommige mensen zijn eric.Eric schreef:butt head schreef:oke wie van hier gaat er een interkoeler op zijn brommer beunenEric schreef:Koude lucht bevat idd meer zuurstof waardoor je meer vermogen hebt. Vandaar de dikke interkoelers op die Evo dingen.
vaak met een koude droge lucht merk je wel dat de motor wat meer vermoge heeft. maar het lijkt mij wel stug dat je er 25 km harder mee kan rijden een paar km sneller kan goed.
Heeft eigenlijk meer nut als je een turbo hebt.
maar je hebt het al verpest
ga je nog harder
-
- chaly's angel
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: 29 jan 2007 08:37
- Bezit: Grotestoeremannenmotor
- Locatie: Zevenaars, veertien billen
Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.
Maar koude lucht heeft een grotere dichtheid, meer luchtweerstand.
**Hona is Tjoei**
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
- Locatie: Waar de wind waait.
Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.
Ik wilde al zeggen... Niemand die daar al mee kwam?
Die koude lucht heeft dus ook een hogere dichtheid, en mi. ook minder 'vloeibaar'
Net zoals stroop koud wel vloeibaar is, maar bijna niet, en op warme temperatuur bijna waterig is...
Het motortje heeft dus wel wat meer vermogen (lekker handig, met gladde wegen en ijskoude banden )
Maar of je daar op "topsnelheid" zoveel beter van wordt... Ga het maar eens meten, zou ik zeggen.
De wrijving van de banden met de weg zal wel minder zijn door de koudere (stuggere) band. En in de winter worden de wegen ook meestal aardig gesmeerd met een topcoating van bevroren water, of resten ervan... Yay voor meer vermogen en minder rolweerstand!
Een bevroren carburateur heb ik ook regelmatig gehad.
Als ik er nu eens over nadenk, Spruitstuk & carb. bevestigen met alleen smeerbare pakking en boutjes, geen isolatieplaatje iig...
En dan beide inwikkelen in een paar lagen isolerende stof, zoals een oude fleecetrui oid. Daaromheen een gesloten laagje tape. Als je het nodig heb snij je een gaatje ter hoogte van het stationair afstel schroefje en van tevoren had je al bedacht dat je de choke-hendel niet zou inpakken...
Groet!
Die koude lucht heeft dus ook een hogere dichtheid, en mi. ook minder 'vloeibaar'
Net zoals stroop koud wel vloeibaar is, maar bijna niet, en op warme temperatuur bijna waterig is...
Het motortje heeft dus wel wat meer vermogen (lekker handig, met gladde wegen en ijskoude banden )
Maar of je daar op "topsnelheid" zoveel beter van wordt... Ga het maar eens meten, zou ik zeggen.
De wrijving van de banden met de weg zal wel minder zijn door de koudere (stuggere) band. En in de winter worden de wegen ook meestal aardig gesmeerd met een topcoating van bevroren water, of resten ervan... Yay voor meer vermogen en minder rolweerstand!
Een bevroren carburateur heb ik ook regelmatig gehad.
Als ik er nu eens over nadenk, Spruitstuk & carb. bevestigen met alleen smeerbare pakking en boutjes, geen isolatieplaatje iig...
En dan beide inwikkelen in een paar lagen isolerende stof, zoals een oude fleecetrui oid. Daaromheen een gesloten laagje tape. Als je het nodig heb snij je een gaatje ter hoogte van het stationair afstel schroefje en van tevoren had je al bedacht dat je de choke-hendel niet zou inpakken...
Groet!
Blauw of Groen?
Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.
Nou, vanmorgen bevroor m'n carburateur gelukkig niet meer. Dat kwam omdat het nog veel kouder was dan vorige week! Nu ging ik zelf kapot!
Maar de brommer liep wel weer stationair..
Maar de brommer liep wel weer stationair..