specualtie: koude lucht = harder rijden.

Hier kun je praten over je honda.
hotroddax
4T-MSB addict
Berichten: 701
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Bezit: Skyteam DX
C50
CT90
ST50
CRF50
ATC110
CB77
Locatie: Haarlem

specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door hotroddax »

hallo,

ik heb een vraagje want reed gister met me brommer, (wel me meewind) 125 km/u op me teller, dit had ik 1 keer meer gereden op me teller maar dat was berg af in luxemburg, normaal rijd me brommer 100 en tikt af en toe de 110 aan op de teller met meewind.

waarschijnlijk wijkt de teller wel wat af, maar het is een takegawa teller die naast een motor zo'n 6 km/u afwijkt.

zou het zo zijn dat als je in de koude droge lucht die er de laatste dagen is, harder rijdt met je brommer, ivm meer zuurstof en minder vocht in de lucht, dus een beter mengsel?


dit is gereden met mijn c.

groeten


alex
ja dit is dus het broertje van bart.

hotroddax
4T-MSB addict
Berichten: 701
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Bezit: Skyteam DX
C50
CT90
ST50
CRF50
ATC110
CB77
Locatie: Haarlem

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door hotroddax »

heeft dat dan op een brommer zoveel verschil?
ja dit is dus het broertje van bart.

eric_k4
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 sep 2009 01:50
Locatie: leusden

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door eric_k4 »

125km!!?!?!?!?!?!?!
Sorry, op een bromfiets??!!!
Je hebt totaal geen verantwoording en brengt alle (Honda) bromfiets rijders in diskrediet, ik kan geen enkel respect voor je opbrengen.
Als je echt stoer wilt zijn haal dan je rijbewijs voor motoren!!!

Lejon
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1383
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:55
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit
Locatie: Leimuiden

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door Lejon »

Ja broertje van bart doe er wat aan!
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"

rikkieh
4T-MSB regular
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 sep 2009 18:03
Bezit: ss50.
Locatie: Ede, gld

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door rikkieh »

Eric, volgens mij is dat niet jouw pakkie an? Dat je geen respect voor 'm op kan brengen prima, maar hij moet het toch zelf weten?
Uiteraard mag je er wat van zeggen, maar vond deze reactie wel een beetje overdreven.
Zoals 't klokje thuus tikt, tikt ie ook op de brommer...

hondassfreak
4T-MSB regular
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:17
Bezit: C50lac '83
Z50jp '94
E80 21.2cc '66
moto guzzi v50 '78
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door hondassfreak »

eric_k4 schreef:125km!!?!?!?!?!?!?!
Sorry, op een bromfiets??!!!
Je hebt totaal geen verantwoording en brengt alle (Honda) bromfiets rijders in diskrediet, ik kan geen enkel respect voor je opbrengen.
Als je echt stoer wilt zijn haal dan je rijbewijs voor motoren!!!
hard rijden kan best hoor als je maar weet waar, op de polderwegen hier gaat dat prima
dit is een onderschrift

HarleyD
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:01
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door HarleyD »

eric_k4 schreef:125km!!?!?!?!?!?!?!
Sorry, op een bromfiets??!!!
Je hebt totaal geen verantwoording en brengt alle (Honda) bromfiets rijders in diskrediet, ik kan geen enkel respect voor je opbrengen.
Als je echt stoer wilt zijn haal dan je rijbewijs voor motoren!!!

Draaf je niet een beetje door ?

Wat betreft de koude lucht ......in theorie kan je meer vermogen behalen met koude (gecomprimeerde) lucht .

Maar dat maakt geen 25 kmph verschil op een relatief kleine motor .....vaak lopen motoren wel het snelst voordat ze stuk gaan :D

Paul de Salmiakbal
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
Locatie: Rijsbergen

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door Paul de Salmiakbal »

Koude lucht bevat meer zuurstof dus je kunt daar inderdaad meer vermogen mee halen. Enige probleem is dat je met andere temperatuur je brommer opnieuw af moet stellen aangezien hij te arm loopt met een lage temperatuur als hij tijdens hogere temperatuur is afgesteld. Denk niet dat je met een viertakt zo snel merkt dat hij te arm loopt maar bij tweetakten is het belangrijk dat je hem tijdens de winter opnieuw afstelt ivm arm lopen > te weinig smering door olie en koeling door benzine.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door ciebie »

Paul de Salmiakbal schreef:Koude lucht bevat meer zuurstof dus je kunt daar inderdaad meer vermogen mee halen. Enige probleem is dat je met andere temperatuur je brommer opnieuw af moet stellen aangezien hij te arm loopt met een lage temperatuur als hij tijdens hogere temperatuur is afgesteld. Denk niet dat je met een viertakt zo snel merkt dat hij te arm loopt maar bij tweetakten is het belangrijk dat je hem tijdens de winter opnieuw afstelt ivm arm lopen > te weinig smering door olie en koeling door benzine.
denk dat dat met een 2takt ook wel meevalt hoor

Paul de Salmiakbal
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
Locatie: Rijsbergen

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door Paul de Salmiakbal »

ciebie schreef:
Paul de Salmiakbal schreef:Koude lucht bevat meer zuurstof dus je kunt daar inderdaad meer vermogen mee halen. Enige probleem is dat je met andere temperatuur je brommer opnieuw af moet stellen aangezien hij te arm loopt met een lage temperatuur als hij tijdens hogere temperatuur is afgesteld. Denk niet dat je met een viertakt zo snel merkt dat hij te arm loopt maar bij tweetakten is het belangrijk dat je hem tijdens de winter opnieuw afstelt ivm arm lopen > te weinig smering door olie en koeling door benzine.
denk dat dat met een 2takt ook wel meevalt hoor
Ligt ook vrij veel aan je setup en type carburateur. Je hebt carburateurs die je met elk 5tal graden verschil moet afstellen en je hebt meer gangbare carburateurs die over het algemeen redelijk consistent zijn qua afstelling.
Ik merkte iig goed bij m'n poegje dat er een maatje grotere sproeier in moest met dit ijzige weer.

brommerhobby
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 182
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:11
Locatie: randstad

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door brommerhobby »

Als je nu 20 tot 25km harder gaat is hij dus met normale temperaturen te rijk afgesteld .
cb125s 1978
SS50M 1973

djwesz11
4T-MSB regular
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jan 2010 13:44
Locatie: Leusden!
Contacteer:

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door djwesz11 »

Ik heb wel eens dikke tjoening luchtfilters gezien met een speciale stikstof toevoer maar ik kan ze zo snel niet terug vinden

Maar die zijn alleen voor auto's...

Wel bruut voor op de dax :mrgreen:

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door koen 50 »

zal wel stikstof koeling zijn.

niet stikstoftoevoer.
jeuj!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Bericht door nielspbr »

Denk dat ie NOx ofwel stikstofoxide bedoelt.

Plaats reactie