Pagina 1 van 2

specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 02 dec 2010 12:25
door hotroddax
hallo,

ik heb een vraagje want reed gister met me brommer, (wel me meewind) 125 km/u op me teller, dit had ik 1 keer meer gereden op me teller maar dat was berg af in luxemburg, normaal rijd me brommer 100 en tikt af en toe de 110 aan op de teller met meewind.

waarschijnlijk wijkt de teller wel wat af, maar het is een takegawa teller die naast een motor zo'n 6 km/u afwijkt.

zou het zo zijn dat als je in de koude droge lucht die er de laatste dagen is, harder rijdt met je brommer, ivm meer zuurstof en minder vocht in de lucht, dus een beter mengsel?


dit is gereden met mijn c.

groeten


alex

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 02 dec 2010 14:49
door hotroddax
heeft dat dan op een brommer zoveel verschil?

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 02 dec 2010 15:26
door eric_k4
125km!!?!?!?!?!?!?!
Sorry, op een bromfiets??!!!
Je hebt totaal geen verantwoording en brengt alle (Honda) bromfiets rijders in diskrediet, ik kan geen enkel respect voor je opbrengen.
Als je echt stoer wilt zijn haal dan je rijbewijs voor motoren!!!

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 02 dec 2010 16:54
door Lejon
Ja broertje van bart doe er wat aan!

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 02 dec 2010 17:31
door rikkieh
Eric, volgens mij is dat niet jouw pakkie an? Dat je geen respect voor 'm op kan brengen prima, maar hij moet het toch zelf weten?
Uiteraard mag je er wat van zeggen, maar vond deze reactie wel een beetje overdreven.

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 02 dec 2010 18:22
door hondassfreak
eric_k4 schreef:125km!!?!?!?!?!?!?!
Sorry, op een bromfiets??!!!
Je hebt totaal geen verantwoording en brengt alle (Honda) bromfiets rijders in diskrediet, ik kan geen enkel respect voor je opbrengen.
Als je echt stoer wilt zijn haal dan je rijbewijs voor motoren!!!
hard rijden kan best hoor als je maar weet waar, op de polderwegen hier gaat dat prima

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 03 dec 2010 13:20
door HarleyD
eric_k4 schreef:125km!!?!?!?!?!?!?!
Sorry, op een bromfiets??!!!
Je hebt totaal geen verantwoording en brengt alle (Honda) bromfiets rijders in diskrediet, ik kan geen enkel respect voor je opbrengen.
Als je echt stoer wilt zijn haal dan je rijbewijs voor motoren!!!

Draaf je niet een beetje door ?

Wat betreft de koude lucht ......in theorie kan je meer vermogen behalen met koude (gecomprimeerde) lucht .

Maar dat maakt geen 25 kmph verschil op een relatief kleine motor .....vaak lopen motoren wel het snelst voordat ze stuk gaan :D

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 03 dec 2010 17:44
door Paul de Salmiakbal
Koude lucht bevat meer zuurstof dus je kunt daar inderdaad meer vermogen mee halen. Enige probleem is dat je met andere temperatuur je brommer opnieuw af moet stellen aangezien hij te arm loopt met een lage temperatuur als hij tijdens hogere temperatuur is afgesteld. Denk niet dat je met een viertakt zo snel merkt dat hij te arm loopt maar bij tweetakten is het belangrijk dat je hem tijdens de winter opnieuw afstelt ivm arm lopen > te weinig smering door olie en koeling door benzine.

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 03 dec 2010 19:42
door ciebie
Paul de Salmiakbal schreef:Koude lucht bevat meer zuurstof dus je kunt daar inderdaad meer vermogen mee halen. Enige probleem is dat je met andere temperatuur je brommer opnieuw af moet stellen aangezien hij te arm loopt met een lage temperatuur als hij tijdens hogere temperatuur is afgesteld. Denk niet dat je met een viertakt zo snel merkt dat hij te arm loopt maar bij tweetakten is het belangrijk dat je hem tijdens de winter opnieuw afstelt ivm arm lopen > te weinig smering door olie en koeling door benzine.
denk dat dat met een 2takt ook wel meevalt hoor

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 03 dec 2010 19:56
door Paul de Salmiakbal
ciebie schreef:
Paul de Salmiakbal schreef:Koude lucht bevat meer zuurstof dus je kunt daar inderdaad meer vermogen mee halen. Enige probleem is dat je met andere temperatuur je brommer opnieuw af moet stellen aangezien hij te arm loopt met een lage temperatuur als hij tijdens hogere temperatuur is afgesteld. Denk niet dat je met een viertakt zo snel merkt dat hij te arm loopt maar bij tweetakten is het belangrijk dat je hem tijdens de winter opnieuw afstelt ivm arm lopen > te weinig smering door olie en koeling door benzine.
denk dat dat met een 2takt ook wel meevalt hoor
Ligt ook vrij veel aan je setup en type carburateur. Je hebt carburateurs die je met elk 5tal graden verschil moet afstellen en je hebt meer gangbare carburateurs die over het algemeen redelijk consistent zijn qua afstelling.
Ik merkte iig goed bij m'n poegje dat er een maatje grotere sproeier in moest met dit ijzige weer.

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 04 dec 2010 00:58
door brommerhobby
Als je nu 20 tot 25km harder gaat is hij dus met normale temperaturen te rijk afgesteld .

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 05 dec 2010 12:02
door djwesz11
Ik heb wel eens dikke tjoening luchtfilters gezien met een speciale stikstof toevoer maar ik kan ze zo snel niet terug vinden

Maar die zijn alleen voor auto's...

Wel bruut voor op de dax :mrgreen:

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 06 dec 2010 17:16
door koen 50
zal wel stikstof koeling zijn.

niet stikstoftoevoer.

Re: specualtie: koude lucht = harder rijden.

Geplaatst: 06 dec 2010 17:32
door nielspbr
Denk dat ie NOx ofwel stikstofoxide bedoelt.