In de winter rijden

Hier kun je praten over je honda.
Arnold ss50
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 sep 2010 21:17
Bezit: SS50

In de winter rijden

Bericht door Arnold ss50 »

Hallo iedereen,

Zijn er nog dingen die je beter aan je brommer kunt doen als je doorrijdt in de winter?
Zodat je velgen en spatborden , schokbrekers nog goed blijven ?

- Witte vaseline is gebeurd
- Brommer staat altijd in de schuur.

Iemand nog ideeën?

Christiaan
4T-MSB addict
Berichten: 689
Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht

Re: In de winter rijden

Bericht door Christiaan »

schoonmaken als je door de pekel hebt gereden lijkt me geen slecht idee :P

Paul de Salmiakbal
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
Locatie: Rijsbergen

Re: In de winter rijden

Bericht door Paul de Salmiakbal »

Inderdaad zorgen dat het rijwielgedeelte goed schoon is na het rijden. Ik vul gewoon een gieter met warm water die ik over m'n velgen, spatborden, achterbrug & shocks, voorvork en rondom het blokje heen doe (laat het blokje wel eerst afkoelen, natuurlijk)
Smelt meteen alle sneeuw en ijs eraf. Binnenkanten van de spatborden zijn ook heel belangrijk aangezien je daar alles tegenaan slingert. Goed gelakte (denk aan 2k lak, of iig autolak) zullen niet zo snel roesten, hoogstens een beetje dof worden maar dat is snel opgelost met een beetje commandant. Vooral opletten op verchroomde delen & onderdelen die met gammaverf gelakt zijn of van rvs/verzinkt/alu zijn, die willen namelijk soms wel een klein beetje corroderen ondanks dat het roestwerend is, maar zolang het zout er geen dagenlang op zit valt dat wel mee.
Verder is vet/vaseline de allerbeste roestpreventie alleen het is niet heel stijlvol om je spatborden in te vetten, mja dat is een keuze die je maakt.

http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm

Hier is nog een leuke test uitgevoerd met verschillende antiroest middelen en zout water.

Arnold ss50
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 sep 2010 21:17
Bezit: SS50

Re: In de winter rijden

Bericht door Arnold ss50 »

Paul de Salmiakbal schreef:Inderdaad zorgen dat het rijwielgedeelte goed schoon is na het rijden. Ik vul gewoon een gieter met warm water die ik over m'n velgen, spatborden, achterbrug & shocks, voorvork en rondom het blokje heen doe (laat het blokje wel eerst afkoelen, natuurlijk)
Smelt meteen alle sneeuw en ijs eraf. Binnenkanten van de spatborden zijn ook heel belangrijk aangezien je daar alles tegenaan slingert. Goed gelakte (denk aan 2k lak, of iig autolak) zullen niet zo snel roesten, hoogstens een beetje dof worden maar dat is snel opgelost met een beetje commandant. Vooral opletten op verchroomde delen & onderdelen die met gammaverf gelakt zijn of van rvs/verzinkt/alu zijn, die willen namelijk soms wel een klein beetje corroderen ondanks dat het roestwerend is, maar zolang het zout er geen dagenlang op zit valt dat wel mee.
Verder is vet/vaseline de allerbeste roestpreventie alleen het is niet heel stijlvol om je spatborden in te vetten, mja dat is een keuze die je maakt.

http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm

Hier is nog een leuke test uitgevoerd met verschillende antiroest middelen en zout water.
Spatborden zijn al ingevet evenals mijn velgen.

Ik maak um ook wel iedere dag schoon , want kwil um nog wel een beetje mooi houden =].

Maar dat vaseline smelt toch als je er warm water over heen spuit?

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: In de winter rijden

Bericht door Jurrien »

Paul de Salmiakbal schreef:Ik vul gewoon een gieter met warm water die ik over m'n velgen, spatborden, achterbrug & shocks, voorvork en rondom het blokje heen doe (laat het blokje wel eerst afkoelen, natuurlijk)
Blokje eerst af laten koelen, natuurlijk. Anders gaat ie kapot. Een blokje gaat in de regen bijvoorbeeld ook kapot.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Paul de Salmiakbal
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
Locatie: Rijsbergen

Re: In de winter rijden

Bericht door Paul de Salmiakbal »

Jurrien schreef:
Paul de Salmiakbal schreef:Ik vul gewoon een gieter met warm water die ik over m'n velgen, spatborden, achterbrug & shocks, voorvork en rondom het blokje heen doe (laat het blokje wel eerst afkoelen, natuurlijk)
Blokje eerst af laten koelen, natuurlijk. Anders gaat ie kapot. Een blokje gaat in de regen bijvoorbeeld ook kapot.
Als je zomaar even een liter water rondom je cilinder giet heeft dat wel een ander effect dan waterdruppels die bij een beetje warme cilinder meteen verdampen.
Arnold ss50 schreef:
Spatborden zijn al ingevet evenals mijn velgen.

Ik maak um ook wel iedere dag schoon , want kwil um nog wel een beetje mooi houden =].

Maar dat vaseline smelt toch als je er warm water over heen spuit?
Geen idee, als je het er gewoon overheen giet met een gieter oid dan dan gaat het denk ik niet zo heel snel weg, maar dat weet ik niet zeker.
Als je een beetje vliegroest hebt op je chroom kun je dat er makkelijk vanaf halen met staalsponsje/brillosponsje.
Laatst gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 07 dec 2010 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul de Salmiakbal
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
Locatie: Rijsbergen

Re: In de winter rijden

Bericht door Paul de Salmiakbal »

Eric schreef:Hoe vaak moet deze vraag gesteld worden? Gewoon al het chrome werk dik in het vet of blanke tectyl. Ik gebruikte kettingspray en dat verwijder je weer met wd40. Mijn ss was vroeger gewoon een ragbak, en onderhoud plegen hield in dat ik ging tanken en keek of er olie in zat.

Oowja: Dat warme water zal heel snel bevriezen. Leuk met kabels en dingen.
Klopt, water bevriest redelijk snel. Ik droog alles altijd even snel af en blaas met de compressor even langs alle delen die nat geworden zijn zodat het meeste water eraf is.
Het beetje water dat dan bij m'n remmen komt knijp ik de volgende ochtend gewoon los, stelt niets voor, is niet ramvast bevroren oid.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: In de winter rijden

Bericht door Jurrien »

Paul de Salmiakbal schreef:
Jurrien schreef:
Paul de Salmiakbal schreef:Ik vul gewoon een gieter met warm water die ik over m'n velgen, spatborden, achterbrug & shocks, voorvork en rondom het blokje heen doe (laat het blokje wel eerst afkoelen, natuurlijk)
Blokje eerst af laten koelen, natuurlijk. Anders gaat ie kapot. Een blokje gaat in de regen bijvoorbeeld ook kapot.
Als je zomaar even een liter water rondom je cilinder giet heeft dat wel een ander effect dan waterdruppels die bij een beetje warme cilinder meteen verdampen.
Wat denk je dat er met je cilinder gebeurt als je door een diepe plas rijdt?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: In de winter rijden

Bericht door nitelife »

rookwolk :D
TWD for life!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: In de winter rijden

Bericht door nielspbr »

nitelife schreef:stoomwolk :D

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: In de winter rijden

Bericht door nitelife »

nielspbr schreef:stoommaaltijd
TWD for life!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: In de winter rijden

Bericht door NIX »

Kernramp. Denk ik.

Ik blijf mooi binnen met dit rotweer.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie