In de winter rijden
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 13 sep 2010 21:17
- Bezit: SS50
In de winter rijden
Hallo iedereen,
Zijn er nog dingen die je beter aan je brommer kunt doen als je doorrijdt in de winter?
Zodat je velgen en spatborden , schokbrekers nog goed blijven ?
- Witte vaseline is gebeurd
- Brommer staat altijd in de schuur.
Iemand nog ideeën?
Zijn er nog dingen die je beter aan je brommer kunt doen als je doorrijdt in de winter?
Zodat je velgen en spatborden , schokbrekers nog goed blijven ?
- Witte vaseline is gebeurd
- Brommer staat altijd in de schuur.
Iemand nog ideeën?
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 689
- Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
- Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
- Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht
Re: In de winter rijden
schoonmaken als je door de pekel hebt gereden lijkt me geen slecht idee
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
- Locatie: Rijsbergen
Re: In de winter rijden
Inderdaad zorgen dat het rijwielgedeelte goed schoon is na het rijden. Ik vul gewoon een gieter met warm water die ik over m'n velgen, spatborden, achterbrug & shocks, voorvork en rondom het blokje heen doe (laat het blokje wel eerst afkoelen, natuurlijk)
Smelt meteen alle sneeuw en ijs eraf. Binnenkanten van de spatborden zijn ook heel belangrijk aangezien je daar alles tegenaan slingert. Goed gelakte (denk aan 2k lak, of iig autolak) zullen niet zo snel roesten, hoogstens een beetje dof worden maar dat is snel opgelost met een beetje commandant. Vooral opletten op verchroomde delen & onderdelen die met gammaverf gelakt zijn of van rvs/verzinkt/alu zijn, die willen namelijk soms wel een klein beetje corroderen ondanks dat het roestwerend is, maar zolang het zout er geen dagenlang op zit valt dat wel mee.
Verder is vet/vaseline de allerbeste roestpreventie alleen het is niet heel stijlvol om je spatborden in te vetten, mja dat is een keuze die je maakt.
http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm
Hier is nog een leuke test uitgevoerd met verschillende antiroest middelen en zout water.
Smelt meteen alle sneeuw en ijs eraf. Binnenkanten van de spatborden zijn ook heel belangrijk aangezien je daar alles tegenaan slingert. Goed gelakte (denk aan 2k lak, of iig autolak) zullen niet zo snel roesten, hoogstens een beetje dof worden maar dat is snel opgelost met een beetje commandant. Vooral opletten op verchroomde delen & onderdelen die met gammaverf gelakt zijn of van rvs/verzinkt/alu zijn, die willen namelijk soms wel een klein beetje corroderen ondanks dat het roestwerend is, maar zolang het zout er geen dagenlang op zit valt dat wel mee.
Verder is vet/vaseline de allerbeste roestpreventie alleen het is niet heel stijlvol om je spatborden in te vetten, mja dat is een keuze die je maakt.
http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm
Hier is nog een leuke test uitgevoerd met verschillende antiroest middelen en zout water.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 13 sep 2010 21:17
- Bezit: SS50
Re: In de winter rijden
Spatborden zijn al ingevet evenals mijn velgen.Paul de Salmiakbal schreef:Inderdaad zorgen dat het rijwielgedeelte goed schoon is na het rijden. Ik vul gewoon een gieter met warm water die ik over m'n velgen, spatborden, achterbrug & shocks, voorvork en rondom het blokje heen doe (laat het blokje wel eerst afkoelen, natuurlijk)
Smelt meteen alle sneeuw en ijs eraf. Binnenkanten van de spatborden zijn ook heel belangrijk aangezien je daar alles tegenaan slingert. Goed gelakte (denk aan 2k lak, of iig autolak) zullen niet zo snel roesten, hoogstens een beetje dof worden maar dat is snel opgelost met een beetje commandant. Vooral opletten op verchroomde delen & onderdelen die met gammaverf gelakt zijn of van rvs/verzinkt/alu zijn, die willen namelijk soms wel een klein beetje corroderen ondanks dat het roestwerend is, maar zolang het zout er geen dagenlang op zit valt dat wel mee.
Verder is vet/vaseline de allerbeste roestpreventie alleen het is niet heel stijlvol om je spatborden in te vetten, mja dat is een keuze die je maakt.
http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm
Hier is nog een leuke test uitgevoerd met verschillende antiroest middelen en zout water.
Ik maak um ook wel iedere dag schoon , want kwil um nog wel een beetje mooi houden =].
Maar dat vaseline smelt toch als je er warm water over heen spuit?
Re: In de winter rijden
Blokje eerst af laten koelen, natuurlijk. Anders gaat ie kapot. Een blokje gaat in de regen bijvoorbeeld ook kapot.Paul de Salmiakbal schreef:Ik vul gewoon een gieter met warm water die ik over m'n velgen, spatborden, achterbrug & shocks, voorvork en rondom het blokje heen doe (laat het blokje wel eerst afkoelen, natuurlijk)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
- Locatie: Rijsbergen
Re: In de winter rijden
Als je zomaar even een liter water rondom je cilinder giet heeft dat wel een ander effect dan waterdruppels die bij een beetje warme cilinder meteen verdampen.Jurrien schreef:Blokje eerst af laten koelen, natuurlijk. Anders gaat ie kapot. Een blokje gaat in de regen bijvoorbeeld ook kapot.Paul de Salmiakbal schreef:Ik vul gewoon een gieter met warm water die ik over m'n velgen, spatborden, achterbrug & shocks, voorvork en rondom het blokje heen doe (laat het blokje wel eerst afkoelen, natuurlijk)
Geen idee, als je het er gewoon overheen giet met een gieter oid dan dan gaat het denk ik niet zo heel snel weg, maar dat weet ik niet zeker.Arnold ss50 schreef:
Spatborden zijn al ingevet evenals mijn velgen.
Ik maak um ook wel iedere dag schoon , want kwil um nog wel een beetje mooi houden =].
Maar dat vaseline smelt toch als je er warm water over heen spuit?
Als je een beetje vliegroest hebt op je chroom kun je dat er makkelijk vanaf halen met staalsponsje/brillosponsje.
Laatst gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 07 dec 2010 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
- Locatie: Rijsbergen
Re: In de winter rijden
Klopt, water bevriest redelijk snel. Ik droog alles altijd even snel af en blaas met de compressor even langs alle delen die nat geworden zijn zodat het meeste water eraf is.Eric schreef:Hoe vaak moet deze vraag gesteld worden? Gewoon al het chrome werk dik in het vet of blanke tectyl. Ik gebruikte kettingspray en dat verwijder je weer met wd40. Mijn ss was vroeger gewoon een ragbak, en onderhoud plegen hield in dat ik ging tanken en keek of er olie in zat.
Oowja: Dat warme water zal heel snel bevriezen. Leuk met kabels en dingen.
Het beetje water dat dan bij m'n remmen komt knijp ik de volgende ochtend gewoon los, stelt niets voor, is niet ramvast bevroren oid.
Re: In de winter rijden
Wat denk je dat er met je cilinder gebeurt als je door een diepe plas rijdt?Paul de Salmiakbal schreef:Als je zomaar even een liter water rondom je cilinder giet heeft dat wel een ander effect dan waterdruppels die bij een beetje warme cilinder meteen verdampen.Jurrien schreef:Blokje eerst af laten koelen, natuurlijk. Anders gaat ie kapot. Een blokje gaat in de regen bijvoorbeeld ook kapot.Paul de Salmiakbal schreef:Ik vul gewoon een gieter met warm water die ik over m'n velgen, spatborden, achterbrug & shocks, voorvork en rondom het blokje heen doe (laat het blokje wel eerst afkoelen, natuurlijk)
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: In de winter rijden
nitelife schreef:stoomwolk
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: In de winter rijden
Kernramp. Denk ik.
Ik blijf mooi binnen met dit rotweer.
Ik blijf mooi binnen met dit rotweer.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.