SS 50 VS CB50

Hier kun je praten over je honda.
paridaens
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2011 18:13
Locatie: Belgium

SS 50 VS CB50

Bericht door paridaens »

PRO's EN CONS
(kan m'n keuze niet maken welke ik wil)

Lejon
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1383
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:55
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit
Locatie: Leimuiden

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door Lejon »

Ss50: Makkelijker onderdelen voor de vinden, goedkoper op te voeren, makkelijker rijklaar te vinden ( meestal met kenteken) , laagtoerig

Cb50: kan met de juiste aanpassingen erg hard, makkelijk een leuk custom bouwsel van te maken, meestal weinig km op de teller, goedkoper bij aanschaf dan een ss50.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"

Matr
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 sep 2009 21:09
Locatie: Amsterdam

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door Matr »

Ik heb een CB gehad en een paar SSjes gereden dus denk dat ik wel een goed beeld kan geven:

CB Pro:
- Goedkoper in aanschaf dan SS, zeker als je hem uit Duitsland besluit te halen
- Over het algemeen vaker in originelere staat dan SSjes, dus ook kans dat er minder aan gebeund is
- Onderdelen in Duitsland weid verspreid, dus eBay.de in de gaten houden loont
- Zwaar, hoewel dit ook een con kan zijn. Zorgt er wel voor dat hij heel lekker in de bochten ligt ;)
- Rijpositie lekkerder dan SS, maar dit is natuurlijk een persoonlijke zaak. De CB is wat groter en lomper, maar je hebt daardoor ook een enorm, comfortabel zadel.

CB Con:
- Opvoeren duurder dan SS. Meer cc kitjes bestaan wel maar zijn vaak een stuk duurder dan een simpel 70cc voor 50 kop setje voor een SS. Ook zijn vervroegende vliegwielen voor een CB moeilijker te vinden
- Het karakter van de motor is behoorlijk anders, de CB rijdt wat zenuwachtiger en hoogtoerig. Ikzelf ergerde me er nog wel aan dat die van mij langzamer op trok dan de meeste andere 4 taktjes, dit door het gewicht en het feit dat hij wat weinig koppel had onderin.
- In Nederland minder onderdelen voor te vinden
C50L, 1980
Moto Guzzi V50 NATO, 1986

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door Mano »

Neem een CD , dan hoef je niet te kiezen en heb je gelijk de mooiste honda :mrgreen:
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5863
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door Jurrien »

Misschien een detail, maar ik vind de blokjes met liggende cilinder altijd een veel mooier geluid maken dan de blokjes met staande cilinder. Zal met de boring en slag te maken hebben denk ik.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Lejon
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1383
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:55
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit
Locatie: Leimuiden

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door Lejon »

Vind ik ook maar dat hangt van de pijp af want een kitaco r tech klinkt weer heel vet. Hangt ook af van het blok want die immi staande cilinders zit weer een soort fluit in.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door Edo »

CB50 cons:

Bij de after-party van de Midwinter Puzzelrit was er geen enkele staande-cilinder die 's morgens zonder prutsen weg kwam. Dus dat ze minder verbeund zijn spreek ik graag tegen.

SS50 pros:

Keuze om een k0 te nemen welke de lelijke jubileum-tank verplaatst met een schattig klein tankje met chromen schilden en mooiste buddy die ooit ontworpen is voor een Honda in combinatie met fenomenale bussen-voorvork, dus niet van die vieze rubbers. Amen.

**Wacht kritiek en scheldtafeleren geduldig af**

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door nitelife »

ss50/cb50 cons: ze hebben geen tandwieldrager!
TWD for life!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door Edo »

nitelife schreef:ss50/cb50 cons: ze hebben geen tandwieldrager!
Mijn k0 wel :D (C70 achterbrug :D)j

Maar wel een goeie Tom, die wil ik toevoegen bij de cons/pros/whatever.

Neem een fiets met tandwieldrager!

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door nitelife »

Iedereen aan de twd! :D
TWD for life!

CB50dude
4T-MSB addict
Berichten: 969
Lid geworden op: 31 jan 2010 20:52
Bezit: Kawasaki GPX 600 R
Geen brommert meer :(
Locatie: Eemnes

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door CB50dude »

Mano schreef:Neem een CD , dan hoef je niet te kiezen en heb je gelijk de mooiste honda :mrgreen:

De waarheid. :wink:
Honda CoolDriver50

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door NIX »

CB heeft een stalen bus in plaats van alu voor het tandwiel. Is dus een beter achterwiel dan van een K1 of K3. Tandwieldrager is altijd een beter systeem.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door niek is ik »

Edo schreef:CB50 cons:

Bij de after-party van de Midwinter Puzzelrit was er geen enkele staande-cilinder die 's morgens zonder prutsen weg kwam. Dus dat ze minder verbeund zijn spreek ik graag tegen.

SS50 pros:

Keuze om een k0 te nemen welke de lelijke jubileum-tank verplaatst met een schattig klein tankje met chromen schilden en mooiste buddy die ooit ontworpen is voor een Honda in combinatie met fenomenale bussen-voorvork, dus niet van die vieze rubbers. Amen.

**Wacht kritiek en scheldtafeleren geduldig af**
in afwachting van hoe serieus het is, de k0 gedeelte neemt in iedergeval niemand serieus. Maar CB's zijn toch altijd veeeel minder verbeunt. Een ss is minstens 3 keer door iemand in en uit elkaar gezet, zit vol immi en is altijd nog een hoop mis. CB's (zeker uit Duitsland) zijn bijna altijd nog volledig origineel, en vaak ook nog eens met weinig km's...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door Edo »

niek is ik schreef:in afwachting van hoe serieus het is, de k0 gedeelte neemt in iedergeval niemand serieus. Maar CB's zijn toch altijd veeeel minder verbeunt. Een ss is minstens 3 keer door iemand in en uit elkaar gezet, zit vol immi en is altijd nog een hoop mis. CB's (zeker uit Duitsland) zijn bijna altijd nog volledig origineel, en vaak ook nog eens met weinig km's...
Over smaak (k0) valt natuurlijk niet te twisten en mijn getuigenverklaring over de ochtend na de Puzzelrit is gebaseerd op feiten.

Van CB's uit Duitsland en SS'jes die drie keer in en uit elkaar zijn geweest heb ik geen verstand :D

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: SS 50 VS CB50

Bericht door nitelife »

ssjes en daxjes uit duitsland zijn ook een stukje netter dan uit nederland, dus dat argument gaat denkik niet op. misschien hebben ze daar geen jaren 80 studentgolf gehad die het nodig vond er hoge sturen op te zetten en alles onder te kliederen?
TWD for life!

Plaats reactie