Honda C310

Hier kun je praten over je honda.
gcge1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:00

Honda C310

Bericht door gcge1 »

Hallo,

Ik zal me eerst kort voorstellen. Mijn naam is Gerard en ik ben al een aantal jaren in het bezit van meerdere oldtimer bromfietsen (1 x Solex, 3 x Kreidler en 1 x Sparta). Ik heb sinds dit jaar mijn vriendin zo ver gekregen om toertochten mee te rijden en daarom een Batavus Mot o Mat met Sachs Saxonette voor haar gekocht. We hebben inmiddels ruim 1000 km samen gereden en vooral in de heuvels komt de Mot o Mat vermogen te kort. Ik ben daarom op zoek naar een brommer voor haar met meer vermogen en versnellingen i.p.v. de automaat.

Het schakelen wordt misschien lastig voor haar, dus ik kwam de Honda C310 tegen. Blijkbaar is dit een halfautomaat. Betekent dit dat je de koppeling niet/nooit hoeft te gebruiken? Ik heb al gezocht naar een instructieboekje maar helaas nog niet gevonden.

Op marktplaats kwam ik dit mooie rode exemplaar tegen. Volgens de verkoper is hij overgespoten, maar in hoeverre is hij verder origineel. Ik wil namelijk geen samengeraapte brommer. Op de foto's ziet hij er netjes uit, maar kan moeilijk beoordelen of hij netjes opgebouwd is.

http://link.marktplaats.nl/454449160

Hoe kan ik het bouwjaar achterhalen? Is dit uit het framenummer af te leiden?

Alvast bedankt voor de tips!

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda C310

Bericht door NIX »

Hij is handgeschakeld, dus je knijpt de koppeling in als je het handvat draait om te schakelen, net als een oude kreidler of zundapp. Alleen heeft de Honda 1 gadget wat de anderen niet hebben: een centrifugaal koppeling. de koppeloing grijpt alleen aan als de motor wat toeren maakt of als er op de motor afgeremd wordt. Met name bij wegrijden hoef je dus de koppeling niet op te laten komen, je kunt hem nadat je de bak in de 1 hebt gezet gewoon loslaten, pas als je gasgeeft kom je van je plek. Als je hard van zijn plek wil, kun je wel gasgeven met ingeknepen koppeling en dan deze langzaam op laten komen om met rokende achterband (nou ja...) van zijn plek te burnen. Met stoppen hetzelfde. als je stilstaat, loopt de koppeling vrij, dus inknijpen doe je dan alllen maar om de bak weer in de 1 te zetten zodat je weer weg kunt rijden.

Kijk eens Lijklema instructieboekjes online heeft staan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Honda C310

Bericht door ivo215 »

De C310 is een hele leuke brommer.

Wat NIX zegt klopt helemaal, voor vrijloop en optrekken werkt de koppeling automatisch. Voor het schakelen niet, en moet je zelf koppelen.
Vanwege het automatisch optrekken was deze brommer populair bij postbodes in de jaren '60, ze konden zo van brievenbus tot brievenbus in de 1e versnelling zonder schakelen of koppelen.

De C310 uit de advertentie is een puntgaaf exemplaar (voor zo ver ik dat van een foto kan beoordelen).
Alle zeldzame onderdelen lijken er op te zitten, en zien er nog heel uit ook.
Ik zie alleen een klein deukje in de uitlaat en de middenbok lijkt niet strak meer te staan (kwaal, hebben ze bijna allemaal), maar als dàt alles is.
€1000,- is behoorlijk aan de prijs voor een C310, maar deze is in zo'n nette staat dat ik het hem waard vind.

Er zijn 2 types C310, de C310A en de C310S. De grootste verschillen zitten in de motorblokken.
De C310 uit deze advertentie is een A-type.
De C310 is ontworpen door Honda België. Het onderblok is puur Belgisch vernuft, de koppeling is een Belgische variatie op de koppeling van de C100 en het top end (cilinder, kop, carburateur) hebben ze afgeleid van de Honda Port Cub. De Port Cub is een bijzonder zeldzame brommer, een vroege voorloper van de Novio/PC50 lijn.
Het motorblok van het S-type heeft een top end van de C100. Mechanisch iets knapper, maar niet beter of slechter. De C100 werd wereldwijd verkocht en was een massaproduct. Waarschijnlijk zijn ze overgestapt op dit type top end omdat door het volume van productie dit een veel goedkoper alternatief was. Maar wie zal het zeggen?
Het S-type heeft aan het linker eind van de krukas een iets langere as, waardoor er een iets breder vliegwiel op gaat, met ruimte voor een ontstekingsverlater. Maar van begrenzers heb je met het A-type geen last.

De C310A is gebouwd vanaf 1963, tot ongeveer 1965 (niet helemaal zeker, plus of min 1 jaar).
In de advertentie staat 1963, en dat kan heel goed kloppen.

De C310A is in 3 kleuren geleverd. Zwart, blauw en scharlaken rood.
De C310S is er alleen maar in het zwart.

Opvoeren kan je eigenlijk vergeten, dat is er niet bij met dit model. Tenzij je onderdelen weet te vinden van de Belgische uitvoering.
Als je zorgt dat alles soepel loopt, de klepjes, de ontsteking en de carburateur goed zijn afgesteld, dan kan een C310A snelheden tussen de 50 en de 60 halen.
Het Belgische model van de C310A liep aanzienlijk harder. In het instructieboekje hebben ze het over 80km/h!
Deze had een andere carburateur, uitlaat, nokkenas, drijfstang, etc.

Over wat voor benzine er in hoort verschillen de meningen, en die zullen altijd blijven verschillen.
In '63 was er natuurlijk nog geen ongelode benzine, dus er "hoort" eigenlijk gelode benzine in.
Tegenwoordig zal dat dus benzine met loodvervanger zijn. Het lood verlaagt de slijtage van de klepzetels, en verder doet het eigenlijk niets.
Ik heb ooit met iemand van Honda gesproken hier over en die was van mening dat loodvervanger niet nodig was, ze kunnen prima tegen ongelode benzine, het slijt er niet harder van, of het is zo minimaal dat het eigenlijk niets uit maakt. En eerlijk gezegd rijdt het meerendeel gewoon op euro95 ongelood rond, en ze rijden er niet minder om. sterker nog, je kan (als je zou willen) in plaats van benzine ook een mix van thinner en petroleum in de tank gooien, daar loopt hij net zo goed op. In principe loopt hij op elke licht ontvlambare vloeistof (dus niet op diesel). Het is uiteraard niet de bedoeling, maar ergens is het wel prettig om te weten dat als je eens een keer ergens strandt zonder benzine, dat je op een mix van lampolie en spiritus toch nog thuis kan komen.
Mengsmering is absoluut uit den boze, dat is heiligschennis! De C310 is een viertakt, en mengsmering is voor tweetakts.
Bovendien kan het (net als die doe-het-zelf brandstoffen) ophopingen van roet en ander niet volledig verbrande meuk veroorzaken, wat kan leiden tot mechanische problemen. (denk bijvoorbeeld aan een laag zwarte prut die vastgebakken zit aan de kleppen waardoor de kleppen te heet kunnen worden)

Er gaat dus géén mengsmering in, dus het motorblok heeft motorolie nodig. Zeker geen versnellingbak-olie zoals je die voor de 2-takt hebt, maar motorolie. 10W40 voor een 4takt motorfiets is goed. Ik ben zelf groot fan van Expulsa van Kroon olie, verkrijgbaar bij de Brezan. Maar er zijn meer goede olieën dan alleen die.
Ook hier kan je eindeloos discussiëren over welke olie de juiste is. In de jaren '60 was er alleen minerale olie, en de dikte van de olie die je nodig had was afhankelijk van het weer of het seizoen. De ene keer moest er 15W40 in, de andere keer 20W40 etc.
Ik heb ze zelfs ooit 20W60 er in zien gooien, dat is echt dikke prut die je zowat moet lepelen ...
Maar een feit is dat de motorolie tegenwoordig véél en véél beter is dan toen. Een moderne synthetische of halfsynthetische 10W40 voor een 4takt motorfiets is eigenlijk altijd goed (nee, beter), ongeacht de buitentemperatuur.

De C310 heeft een trapstel in het blok. Je zou dus eventueel kunnen fietsen. Met de versnellingsbak in de 3e versnelling, en de koppelingshendel in met het beugeltje dat er aan zit. En als je je dan helemaal lam fietst ga je net hard genoeg om voetgangers in te halen. De trappers zitten er dus eigenlijk voor de show, omdat het toen verplicht was om trappers op je bromFIETS te hebben. En omdat je trappers hebt, heb je ook een achteruit-trap rem die de achterrem bedient. De voorrem zit gewoon aan het stuur.

Nouja, ik kan nog wel een paar kantjes vol lullen over de C310. Als ik het geld er voor had zou ik deze in elk geval niet laten staan!
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

gcge1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:00

Re: Honda C310

Bericht door gcge1 »

Thanx voor de zeer (!) uitgebreide antwoorden. Ik heb nog een aantal vragen:

- Zit er verschil in vermogen tussen de C310 A en S of is dit verwaarloosbaar?

- Volgens de verkoper loopt de brommer 55 dus qua topsnelheid zit dit wel goed. Hoe is het gesteld met de trekkracht van een 50 cc 4 takt? Wij rijden regelmatig in Zuid Limburg en een beetje vermogen is dan wel handig?

- Kan ik ergens een lijst vinden met framenummers om te achterhalen of het bouwjaar klopt?

- Heeft het blokje een nummer en is dit gelijk aan het framenummer?

- Hoe kan ik aan de buitenkant zien of het een C310 A of C310 S blok is?

- wat voor carb zit er standaard op en wat is het typenummer (ivm controle)?

- Zijn de Honda stickers (vleugels) op het frame origineel?

- Zit er standaard een bagagerekje en "jasbeschermers" op of was dit een accessoire?

- zijn er nog andere aandachtpunten?

Qua prijs valt hij inderdaad in de hogere categorie, maar als hij compleet is en netjes dan heb ik er dit voor over. Ik heb zelf een Kreidler gerestaureerd en dan ben je al snel tussen de €2000 en €3000 kwijt.

gcge1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:00

Re: Honda C310

Bericht door gcge1 »

Eric schreef:Eerlijk gezegd zou ik voor een c50 gaan. Die motoren zijn sterken en onderdelen zijn makkelijker. Alleen het frame van een c50 is een drama.

Dit is trouwens wel een mooie c310 zeg!!
Mijn voorkeur gaat uit naar een echte jaren 60 brommer en ik vind deze kleurstelling erg mooi!

cd50-h
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:46
Bezit: zero
Locatie: Arnhem

Re: Honda C310

Bericht door cd50-h »

Dit is wel een C310 A Wel een hele leuke brommer, was mijn eerste Honda begin jaren 90
Zuigers zijn lastig te vinden en vaak versleten (blauwe rook uit de uitlaat)
Maar ook deze Honda heeft niet gek veel vermogen. tov. van een S trilt maar deze wel wat minder.
De centrufugaaal koppeling wil ook wel eens versleten zijn (moeilijk onderdeel) brommer wil dan weglopen als je voor het stoplicht staat en het aangrijpen van de automaat gaat dan niet soepel.
Als je zo'n ding koopt: dure onderdelen; beenschild, uitlaat, kettingkast en blokrevisie.
Blok; zoals gezegt, mag niet roken en moet flot starten en goed stationair blijven lopen. Doet ie dat, dan zit het meestal wel goed.
Come ride with us

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Honda C310

Bericht door ivo215 »

gcge1 schreef:Thanx voor de zeer (!) uitgebreide antwoorden. Ik heb nog een aantal vragen:

- Zit er verschil in vermogen tussen de C310 A en S of is dit verwaarloosbaar?
Als ze standaard zijn zit er eigenlijk geen vermogensverschil in.
De S heeft echter iets meer potentiëel, daar zijn bijvoorbeeld ook 55cc cilinders voor.
gcge1 schreef:- Volgens de verkoper loopt de brommer 55 dus qua topsnelheid zit dit wel goed. Hoe is het gesteld met de trekkracht van een 50 cc 4 takt? Wij rijden regelmatig in Zuid Limburg en een beetje vermogen is dan wel handig?
Mijn C310A liep op een helling van 6% terug naar 35 km/h. En 6% is een aardige helling.
Of je dat goed of slecht vind kan ik niet voor je bepalen.
gcge1 schreef:- Kan ik ergens een lijst vinden met framenummers om te achterhalen of het bouwjaar klopt?
Helaas. Honda heeft die gegevens niet bewaard.
Het framenummer is op basis van een telling, niet van een bouwjaar. Mijn C310A heeft een framenummer van C310A26xxx. Dus de mijne is nummer 26-duizend-en-nog-wat. Of het bouwjaar nu '63, '64 of '65 is is daar niet van af te leiden. Ik heb altijd maar '63 aangehouden voor de verzekering, die kan het net zo min controleren als ik.
De RDW weet het overigens ook niet.
gcge1 schreef:- Heeft het blokje een nummer en is dit gelijk aan het framenummer?
Nee, de blokken hebben hun eigen nummering. Deze is vergelijkbaar met de framenummers, maar ze hebben in de fabriek niet bloknummer 23227 bij framenummer 23227 gezocht. Dus daar zitten verschilen in.

gcge1 schreef:- Hoe kan ik aan de buitenkant zien of het een C310 A of C310 S blok is?
Aan de cilinderkop en de carburateur zie je het het makkelijkste.
De A heeft voor op de cilinderkop een bakje met koelribben geschroefd zitten, deze zit met 1 boutje in het midden.
De S heeft een heel ander model cilinderkop, met daar op 2 ronde doppen van zo'n 4cm doorsnee. 1 dop boven voor de inlaatklep, 1 dop onder voor de uitlaatklep.
De A heeft een valstroomcarburateur, dus een recht op staande buis waardoor de lucht naar beneden toe de cilinderkop in stroomt.
De S heeft een gewone carburateur met een horizontale venturi, en een gekromd spruitstuk naar de cilinderkop.
gcge1 schreef:- wat voor carb zit er standaard op en wat is het typenummer (ivm controle)?
Oei, het typenummer weet ik even zo snel niet. Iets van DP13A of iets dergelijks, iets wat daar op lijkt. In elk geval beginnend met DP ... dacht ik.
Het merk van de carburateur (altijd bij Honda) is Keihin. Als er een Keihin valstroomcarb op zit, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat het de originele is. Die carburateurs zijn uniek.
gcge1 schreef:- Zijn de Honda stickers (vleugels) op het frame origineel?
Nee, die zijn niet origineel.
gcge1 schreef:- Zit er standaard een bagagerekje en "jasbeschermers" op of was dit een accessoire?
Dat waren accessoires. Dus de meeste C310's hebben ze nooit gehad.
Achterrekjes zijn misschien nog te vinden. Jasbeschermers zijn ontzettend zeldzaam, als je ze vindt heb je ècht geluk.
gcge1 schreef:- zijn er nog andere aandachtpunten?
Op zich heeft de brommer weinig zwakke punten. De zwakke punten die hij heeft valt mee te leven vind ik.
De middenbok scharniert met een ongelagerde stang door het frame. Dat slijt uit en er komt dus een tijd dat hij niet zelfstandig meer kan staan.
Als het zo ver is dan leer je vanzelf de brommer tegen bomen en lantarenpalen te parkeren, met de trapper om de paal of boom gehaakt zodat hij niet weg kan rollen en de achterrem er op staat.
De verlichting is zwak. Het is er om gezien te kunnen worden, niet om mee te kunnen zien in het donker.
De carterontluchting van het motorblok kan beter. Omdat de zuiger op en neer gaat, en het carter een gesloten systeem is ontstaan er drukverschillen in het carter als de zuiger op en neer beweegt (tweetakt heeft daar geen last van). Het op druk zetten van het carter kost vermogen, bovendien loop je het risico dat je er een keerring of een pakking uit blaast. Daarom heeft elk viertaktblok een carterontluchting, zodat het blok vrij kan ademen. Het is dus de bedoeling dat de lucht vrij naar binnen en naar buiten kan stromen, maar dat de motorolie binnen blijft. En dat laatste, daar heeft de C310 soms moeite mee.
Als je net de motorolie hebt aangevuld, misschien ietsjes te veel, dan gebeurt het volgende: Bij het remmen op de motor of bij afdalingen loopt de olie naar voren in het blok, en als het oliepeil hoog genoeg is loopt het de cilinder in en wordt het door ze zuiger terug naar achteren en omhoog gegooid. Zo in de cartontluchting, waarna het naar buiten geblazen wordt. Naarmate het oliepeil daalt houdt het blok wel weer op met olie naar buiten te spugen. Maar als je dus de olie iets te ruim aan vult krijg je een kliederboel.
En omdat het blok dus soms motorolie kan spugen, en je weet niet zeker hoe veel er in zit, dan is het belangrijk om regelmatig het oliepeil controleren.
Aan de carterontluchting hoort trouwens een slang te zitten die naar achteren loopt.
Bij mijn C310 zit die slang er niet meer, dus heb ik soms een plas olie boven op het blok staan na het bijvullen van de olie.
Verder zijn er geen punten die ik als zwak zou noemen.

Uiteraard kan er na 48 jaar wel het een en ander versleten zijn.
Maar als je je C310 zo netjes onderhoud als deze meneer dat heeft gedaan, gezien de foto's, dan zal hij mechanisch vast ook bijgehouden zijn.
gcge1 schreef:Qua prijs valt hij inderdaad in de hogere categorie, maar als hij compleet is en netjes dan heb ik er dit voor over. Ik heb zelf een Kreidler gerestaureerd en dan ben je al snel tussen de €2000 en €3000 kwijt.
In principe zitten alle dure en zeldzame onderdelen er al op, dus dat scheelt enorm.
Het enige waar eventueel nog kosten in zouden kunnen schuilen (dat is niet aan de foto af te leiden) is het blok, of wat klein mechanisch onderhoud aan de wielen of vering o.i.d.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

gcge1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:00

Re: Honda C310

Bericht door gcge1 »

Ik heb gisteren de Honda bekeken en een proefrit gemaakt. De huidige verkoper kon (wilde?) er weinig over vertellen. Hij heeft hem 5 jaar geleden gekocht (klopt qua overschrijving kenteken) en er slechts een paar keer op gereden.

Optisch zag hij er netjes uit. Chroom, lakwerk, plastic en zadel waren goed dus daar was weinig op aan te merken. Ik was eerder als de verkoper bij de garagebox en de brommer startte in 1 keer trappen (blokje was nog koud). Qua rijgedrag totaal niet te vergelijken met wat ik gewend ben, maar hij reed goed. Hij trok goed door in de versnellingen en de top was ongeveer 50 km/uur. Ik heb redelijk veel van de prijs af gekregen en kan het vanavond ophalen.

De volgende zaken zijn me echter opgevallen:

- hij sloeg stationiair af dus de carb moet afgesteld worden. Waarschijnlijk ook een keer goed schoonmaken i.v.m. oude benzine en lang stilstaan

- bij het optrekken "giert" het blokje. Is dit normaal voor dit type blok?

- de koppelingskabel zat geen speling op. Hoort er geen kleine speling (4mm) op te zitten?

- bij het overschakelen hoorde je een duidelijke "klak". Niet dat het schakelen niet soepel ging, maar het ging niet geruisloos. Is dit een kwestie van afstellen? (misschien in combinatie met stationiar toerental en strakke koppeling).

De staat van het blokje blijft altijd een risico en is lastig te beoordelen. Er kwam geen blauwe rook uit de uitlaat en hij lekte niet, dus ik hoop dat ik hier geen problemen mee krijg.

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda C310

Bericht door NIX »

Die carb lijkt me geen probleem en gieren doen ze allemaal, is normaal. Koppeling zal wel strak afgesteld zijn in een poging het schakelen zo soepel mogelijk te laten gaan. Geen idee hoe hard deze bakken normaal klappen en of dat met wat kabelspeling te verhelpen is. Ik dacht dat die bakken min of meer bombproof zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda C310

Bericht door nielspbr »

Beetje gas teruggenomen tijdens het schakelen?

gcge1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:00

Re: Honda C310

Bericht door gcge1 »

nielspbr schreef:Beetje gas teruggenomen tijdens het schakelen?
Ik heb geschakeld zoals ik ook op mijn kreidler schakel. Gas dus helemaal dicht en dan overschakelen, koppeling op laten komen en gas geven. Bij het terugschakelen idem. Ik neem aan dat dit de juiste manier is?

Heeft iemand een instructieboekje van dit type. Ik kan hem of van een vergelijkbaar type niet terugvinden op http://www.Lijklema.com (werkplaatshandboeken en onderdelenboeken staan er wel op).

Sjaak
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 okt 2010 16:43
Bezit: C310S
Locatie: Amersfoort

Re: Honda C310

Bericht door Sjaak »

gcge1 schreef:
Eric schreef:Eerlijk gezegd zou ik voor een c50 gaan. Die motoren zijn sterken en onderdelen zijn makkelijker. Alleen het frame van een c50 is een drama.

Dit is trouwens wel een mooie c310 zeg!!
Mijn voorkeur gaat uit naar een echte jaren 60 brommer en ik vind deze kleurstelling erg mooi!
Maar goed dat smaken verschillen, ik vind rood afschuwelijk lelijk, en ik vind een A type niet zo'n 'mooi' blok hebben..
Voor de rest goede een goede uitleg over de history en het wel en wee door de diverse mensen.
Ik heb in de jaren 60 zelf nog op een 310s gereden, ik betaalde daar toen iets van FL.675,- voor.
Ik vind het nog steeds de mooiste viertakt brommer die er is, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik ben nu weer een zwarte S aan het opknappen, maar die is plotseling gestopt met lopen, en kan nog niet zo gauw vinden wat er loos is. Ik trapte hem aan en liep even en daarna sloeg hij af en gaf geen kik meer :x
Ik heb het idee dat de vlotter(naald) blijft hangen zodat de benzine toevoer gestopt is, ik heb nl de vlotternaald en huis vervangen omdat die versleten waren. :(
Met een kleine hamer kun je geen grote klappen geven, met een grote hamer wel kleine klappen.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Honda C310

Bericht door ivo215 »

Het gieren is vrij normaal.
Het is min of meer hetzelfde geluid als een auto in zijn achteruit. En Tomosjes hebben het ook vaak.
Het licht aan het ontwerp van de tandwielen in het blok, maar is niet meer dan normaal.

Hoe strak je de koppelingskabel in stelt moet je zelf weten. Stel hem af zoals jij hem lekker vind rijden.
Houd er echter wel rekening mee dat als je hem losser stelt, de koppeling misschien niet helemaal meer vrij komt als je hem helemaal in knijpt. Ook bij gebruik van het beugeltje om de koppelingshendel te sperren moet de koppeling helemaal vrij lopen.
Zo lang de koppeling niet uit zichzelf ontkoppelt bij volledige stuuruitslag naar links of naar rechts, en hij komt goed vrij als je hem in knijpt, dan zal ik er hem niet bijstellen.

De versnellingsbak is een trekspiebak. Dus geen sjieke schakelwals met schakelvorken. Dat schakelt inderdaad met een klak.
Overigens kan een kopeling die niet helemaal vrij komt de klak harder maken.
Zo ook een keeting die slap hangt. Als je de aandrijfketting netjes op spanning hebt gaat hij lichter schakelen.

Als hij trouwens zwaar schakelt bij het handvat, controleer dan eerst of de koppeling goed vrij komt. Als dat zo is en hij schakelt nog steeds zwaar, dan kan je de 2 kabels beide schakelkabels een fractie (niet meer dan dat) losser stellen.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

cd50-h
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:46
Bezit: zero
Locatie: Arnhem

Re: Honda C310

Bericht door cd50-h »

Wbt. het schakelen; er moet iets speling zitten op beide kabels. Als je beide kabels snoeistrak afsteld, schakeld deze ook erg zwaar.
Wat ook helpt is het stuur iets invetten op de plek waar het handvat over draait.
En als kers op de taart; kabels smeren. Hier op mijn site en manier om ze te smeren: http://www.technieknozem.nl/kabels%20smeren.htm

Een Honda C310 bak wil wel huilen, dit zit in de primaire aandrijving. Komt deels door slijtage van de tandvlakken en versleten bak /krukas lagers. Niks ok je zorgen om te maken. kan ie heel oud mee worden.

en idd. oude benzine eruit, nieuwe erin en de sproeiers goed schoonmaken. en controeleren of deze goed afgesteld staat (naald stand, spoeiermaten en luchtschroef)

Su6
Come ride with us

Plaats reactie