Honda C310

Hier kun je praten over je honda.
gcge1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:00

Re: Honda C310

Bericht door gcge1 »

Het lukt me niet om de carb op de juiste manier stationair af te stellen. In het werkplaatshandboek staat het volgende omschreven:

Afbeelding

Er zitten aan de zijkant van de carb twee schroeven. In het werkplaatshandboek staat een foto waarbij aangegeven is dat de linkse schroef de luchtschroef is, maar op de tekening is de linkse de regelschroef voor stationair draaien (hetzelfde als de stationair?) en de rechte de regelschroef voor het luchtmengsel?

Wat is nu de juiste manier om het stationaire toerental af te stellen. Er wordt namelijk gesproken over een:

- luchtstelschroef
- stuitschroef
- stelschroef voor stationair draaien

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda C310

Bericht door NIX »

Gewoon even goed kijken welke recht op de gasschuif zit (stuitschroef of schuifschroef). Die regelt het toerental door de gasschuif verder of minder te laten openen. De andere is de mengselschroef (stelschroef), die laat lucht bij het stationairkanaaltje. Met dat ding moet je proberen de brommer zo hard mogelijk te laten draaien, meestal zit je dan op ongeveer anderhalve slag uit, zoals beschreven. Soms gaat je brommer zo hard stationair lopen, dat je het toerental naar beneden moet bijstellen en dan nog eens het mengsel opnieuw moet afstellen.

Zorg dat er voldoende speling op de kabel zit, anders kan deze de schuif te hoog houden en helpt draaien aan de stuitschroef niet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda C310

Bericht door nielspbr »

gcge1 schreef: Wat is nu de juiste manier om het stationaire toerental af te stellen. Er wordt namelijk gesproken over een:

- luchtstelschroef
- stuitschroef
- stelschroef voor stationair draaien
Volgens de tekst zijn de eerste en de derde van jouw lijstje dezelfde schroef.

gcge1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:00

Re: Honda C310

Bericht door gcge1 »

NIX schreef:Gewoon even goed kijken welke recht op de gasschuif zit (stuitschroef of schuifschroef). Die regelt het toerental door de gasschuif verder of minder te laten openen. De andere is de mengselschroef (stelschroef), die laat lucht bij het stationairkanaaltje. Met dat ding moet je proberen de brommer zo hard mogelijk te laten draaien, meestal zit je dan op ongeveer anderhalve slag uit, zoals beschreven. Soms gaat je brommer zo hard stationair lopen, dat je het toerental naar beneden moet bijstellen en dan nog eens het mengsel opnieuw moet afstellen.

Zorg dat er voldoende speling op de kabel zit, anders kan deze de schuif te hoog houden en helpt draaien aan de stuitschroef niet.
Okay, de linkse schroef zit tegen de gasschuif aan. Procedure is dan dus:

1) luchtschroef 1,5 slag opendraaien
2) schroef gasschuif indraaien totdat hij net stationair blijft draaien
3) met de luchtschroef hoogste toerental opzoeken
4) met de schroef van de gasschuif het terental weer corrigeren totdat hij netjes stationair loopt

Stap reden van stao 3 en 4 is me niet helemaal duidelijk. Na stap 2 draait hij toch al netjes stationair?

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda C310

Bericht door NIX »

Maar mogelijk op een te rijk of te arm mengsel. Met gratis alle gekke verschijnselen als blijven hangen in toeren, of oplopen toerental of afslaan bij warmer of kouder wordende motor of klappen in de uitlaat bij afremmen. Met stap 3 en 4 stel je het stationairmangsel zo goed als stoichometrisch af.

Ben je op je Bing niet gewend, op Keihins en mikuni's kan dat wel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

gcge1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:00

Re: Honda C310

Bericht door gcge1 »

Ik ben inderdaad Bing gewend (zowel op de Kreidlers als Hollandse brommers). De kleine carb (tot 18 mm) hebben zelfs geen luchtschroef.

gcge1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:00

Re: Honda C310

Bericht door gcge1 »

Hoeveel mm is de carb die standaard op een C310A zit. Ik heb hem eraf gehaald en vond hem wel erg klein (hij rijdt goed hoor, dus ik ga hem zeker niet vervangen!).

Het type carb is DPS 13 NA2

Gisterenavond samen met mijn vriendin een flinke tocht gemaakt. Valt me wel op dat je op de Honda erg schakellui kunt rijden. Bochten neem je zonder moeite in de derde versnelling en alleen bij bijna stilstand moet je naar de tweede versnelling terugschakelen. De eerste gebruik je alleen voor het wegrijden.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5164
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Honda C310

Bericht door stoterstangen90 »

Ja, die carburateurs zijn klein ja. En schakelluirijden, das natuurlijk alleen maar prettig.
Afbeelding

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Honda C310

Bericht door robertsp »

Bij bochten blijf ik ook wel in z'n drie, maar bij drempels en 3 kwart rotondes vind ik het toch prettiger om naar z'n 2 te gaan, rij je toch net wat sneller weg.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

gcge1
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:00

Re: Honda C310

Bericht door gcge1 »

robertsp schreef:Bij bochten blijf ik ook wel in z'n drie, maar bij drempels en 3 kwart rotondes vind ik het toch prettiger om naar z'n 2 te gaan, rij je toch net wat sneller weg.
Ik neem aan dat dit kan door de halfautomaat? Of werkt zoiets alleen in de eerste versnelling?

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Honda C310

Bericht door robertsp »

Wat bedoel je?
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Honda C310

Bericht door robertsp »

Ah. Idd ;)
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Sjaak
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 okt 2010 16:43
Bezit: C310S
Locatie: Amersfoort

Re: Honda C310

Bericht door Sjaak »

Ideaal als je iets, een pakje oid in je hand hebt, in zijn 3 zetten en gas geven :P
Met een kleine hamer kun je geen grote klappen geven, met een grote hamer wel kleine klappen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda C310

Bericht door nielspbr »

Sjaak schreef:Ideaal als je iets, een pakje oid in je hand hebt, in zijn 3 zetten en gas geven :P
Hmm, klinkt wel erg des scooters zo hoor. :P

Plaats reactie