gcge1 schreef:Thanx voor de zeer (!) uitgebreide antwoorden. Ik heb nog een aantal vragen:
- Zit er verschil in vermogen tussen de C310 A en S of is dit verwaarloosbaar?
Als ze standaard zijn zit er eigenlijk geen vermogensverschil in.
De S heeft echter iets meer potentiëel, daar zijn bijvoorbeeld ook 55cc cilinders voor.
gcge1 schreef:- Volgens de verkoper loopt de brommer 55 dus qua topsnelheid zit dit wel goed. Hoe is het gesteld met de trekkracht van een 50 cc 4 takt? Wij rijden regelmatig in Zuid Limburg en een beetje vermogen is dan wel handig?
Mijn C310A liep op een helling van 6% terug naar 35 km/h. En 6% is een aardige helling.
Of je dat goed of slecht vind kan ik niet voor je bepalen.
gcge1 schreef:- Kan ik ergens een lijst vinden met framenummers om te achterhalen of het bouwjaar klopt?
Helaas. Honda heeft die gegevens niet bewaard.
Het framenummer is op basis van een telling, niet van een bouwjaar. Mijn C310A heeft een framenummer van C310A26xxx. Dus de mijne is nummer 26-duizend-en-nog-wat. Of het bouwjaar nu '63, '64 of '65 is is daar niet van af te leiden. Ik heb altijd maar '63 aangehouden voor de verzekering, die kan het net zo min controleren als ik.
De RDW weet het overigens ook niet.
gcge1 schreef:- Heeft het blokje een nummer en is dit gelijk aan het framenummer?
Nee, de blokken hebben hun eigen nummering. Deze is vergelijkbaar met de framenummers, maar ze hebben in de fabriek niet bloknummer 23227 bij framenummer 23227 gezocht. Dus daar zitten verschilen in.
gcge1 schreef:- Hoe kan ik aan de buitenkant zien of het een C310 A of C310 S blok is?
Aan de cilinderkop en de carburateur zie je het het makkelijkste.
De A heeft voor op de cilinderkop een bakje met koelribben geschroefd zitten, deze zit met 1 boutje in het midden.
De S heeft een heel ander model cilinderkop, met daar op 2 ronde doppen van zo'n 4cm doorsnee. 1 dop boven voor de inlaatklep, 1 dop onder voor de uitlaatklep.
De A heeft een valstroomcarburateur, dus een recht op staande buis waardoor de lucht naar beneden toe de cilinderkop in stroomt.
De S heeft een gewone carburateur met een horizontale venturi, en een gekromd spruitstuk naar de cilinderkop.
gcge1 schreef:- wat voor carb zit er standaard op en wat is het typenummer (ivm controle)?
Oei, het typenummer weet ik even zo snel niet. Iets van DP13A of iets dergelijks, iets wat daar op lijkt. In elk geval beginnend met DP ... dacht ik.
Het merk van de carburateur (altijd bij Honda) is Keihin. Als er een Keihin valstroomcarb op zit, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat het de originele is. Die carburateurs zijn uniek.
gcge1 schreef:- Zijn de Honda stickers (vleugels) op het frame origineel?
Nee, die zijn niet origineel.
gcge1 schreef:- Zit er standaard een bagagerekje en "jasbeschermers" op of was dit een accessoire?
Dat waren accessoires. Dus de meeste C310's hebben ze nooit gehad.
Achterrekjes zijn misschien nog te vinden. Jasbeschermers zijn ontzettend zeldzaam, als je ze vindt heb je ècht geluk.
gcge1 schreef:- zijn er nog andere aandachtpunten?
Op zich heeft de brommer weinig zwakke punten. De zwakke punten die hij heeft valt mee te leven vind ik.
De middenbok scharniert met een ongelagerde stang door het frame. Dat slijt uit en er komt dus een tijd dat hij niet zelfstandig meer kan staan.
Als het zo ver is dan leer je vanzelf de brommer tegen bomen en lantarenpalen te parkeren, met de trapper om de paal of boom gehaakt zodat hij niet weg kan rollen en de achterrem er op staat.
De verlichting is zwak. Het is er om gezien te kunnen worden, niet om mee te kunnen zien in het donker.
De carterontluchting van het motorblok kan beter. Omdat de zuiger op en neer gaat, en het carter een gesloten systeem is ontstaan er drukverschillen in het carter als de zuiger op en neer beweegt (tweetakt heeft daar geen last van). Het op druk zetten van het carter kost vermogen, bovendien loop je het risico dat je er een keerring of een pakking uit blaast. Daarom heeft elk viertaktblok een carterontluchting, zodat het blok vrij kan ademen. Het is dus de bedoeling dat de lucht vrij naar binnen en naar buiten kan stromen, maar dat de motorolie binnen blijft. En dat laatste, daar heeft de C310 soms moeite mee.
Als je net de motorolie hebt aangevuld, misschien ietsjes te veel, dan gebeurt het volgende: Bij het remmen op de motor of bij afdalingen loopt de olie naar voren in het blok, en als het oliepeil hoog genoeg is loopt het de cilinder in en wordt het door ze zuiger terug naar achteren en omhoog gegooid. Zo in de cartontluchting, waarna het naar buiten geblazen wordt. Naarmate het oliepeil daalt houdt het blok wel weer op met olie naar buiten te spugen. Maar als je dus de olie iets te ruim aan vult krijg je een kliederboel.
En omdat het blok dus soms motorolie kan spugen, en je weet niet zeker hoe veel er in zit, dan is het belangrijk om regelmatig het oliepeil controleren.
Aan de carterontluchting hoort trouwens een slang te zitten die naar achteren loopt.
Bij mijn C310 zit die slang er niet meer, dus heb ik soms een plas olie boven op het blok staan na het bijvullen van de olie.
Verder zijn er geen punten die ik als zwak zou noemen.
Uiteraard kan er na 48 jaar wel het een en ander versleten zijn.
Maar als je je C310 zo netjes onderhoud als deze meneer dat heeft gedaan, gezien de foto's, dan zal hij mechanisch vast ook bijgehouden zijn.
gcge1 schreef:Qua prijs valt hij inderdaad in de hogere categorie, maar als hij compleet is en netjes dan heb ik er dit voor over. Ik heb zelf een Kreidler gerestaureerd en dan ben je al snel tussen de €2000 en €3000 kwijt.
In principe zitten alle dure en zeldzame onderdelen er al op, dus dat scheelt enorm.
Het enige waar eventueel nog kosten in zouden kunnen schuilen (dat is niet aan de foto af te leiden) is het blok, of wat klein mechanisch onderhoud aan de wielen of vering o.i.d.