Verlichting skyteam dax kapot

Hier kun je praten over je honda.
Maxime
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2021 09:12
Bezit: Zhenhua dax

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door Maxime »

Wanneer ik mijn standlichten aan zet, dan smelt mijn zekering direct door. Zet ik men groot licht aan dan smelt de zekering niet, maar dan werkt mijn grootlicht niet. Ik vermoed dat ik ergens kortsluiting heb. Weet iemand waar dit probleem kan liggen of hoe ik dit kan uitmeten?

Mvg Maxime

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door nielspbr »

Je groot en dimlicht werken alleen als de motor draait.

De stadslicht stand is een parkeerlicht en is zodoende alleen bedoelt voor gebruik met contact uit.
(Daar ben ik bij mij pbr uit 2004 ook in getrapt. Contact aan, zekering eruit)

Maxime
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2021 09:12
Bezit: Zhenhua dax

Re: Verlichting dax doet het niet bij aanleggen contact

Bericht door Maxime »

Hey,

Ik problemen met mijn elektriciteit van m’n dax. Als ik mijn contact aanleg dan branden geen één van men lampen (wat wel zou moeten gebeuren) mijn lampje van neutraal brandt niet, achterlicht en voorlicht branden ook niet. Alleen als ik rijdt dan werkt het. Er zit pas een nieuwe kabelboom in dus weet niet wat het probleem is, kan iemand van jullie mij helpen?

M’n contact werkt wel anders zou mijn brommer niet starten.

Maxime
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2021 09:12
Bezit: Zhenhua dax

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door Maxime »

M.a.w. Contact aan = geen elektriciteit ( geen claxon, pinker, lichten) en de smeltzekering is ook nog oké dus niet gesmolten

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door nielspbr »

Toch of geen accu of een dooie accu of een kapotte zekering. Ga maar eens die punten af met een multimeter. (setting gelijkspanning 20/200V)

De zekering dekt alleen de gebruikers die door de accu worden gevoed. Als je blokje draait wordt alles rechtstreeks van geel (koplamp/achterlicht) of uit de regelaar/gelijkrichter (de rest die normaal uit de accu wordt) gevoed.

Maxime
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2021 09:12
Bezit: Zhenhua dax

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door Maxime »

Ik heb zonet mijn zekering uitgemeten (stand weerstand) kijken of hij doorgeeft en deed hij dus daar zit het probleem niet. De batterij heb ik ook al uitgemeten en deze was 12.9V dus dit is ook nog genoeg.
Ik begrijp wel niet echt goed wat je wilt zeggen met de gele draad. Is dit die gele fiche in de koplamp? Kan dit ook de spanningsregelaar zijn(ik denk het niet)?

Alvast bedankt,
Mvg Maxime

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door MrSinga »

geel komt uit blok, gaat naar spanningsregelaar en naar koplamp (dat is een T als het ware).
lichten, grote lamp en achterlicht werkt in normale omstandigheden enkel als motor draait.

Wie heeft de nieuwe kabelboom gemonteerd? klinkt voor mij alsof der fiches van contactslot niet juist zitten (er zitten tussen de chinezen verschllen)

ofwel in uwe koplamp es zien of de stuurbedieningen wel overeen kwamen met deze op de kabelboom (ook hier, verschillende fiches en kleurencombo's)

Maxime
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2021 09:12
Bezit: Zhenhua dax

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door Maxime »

De standlichten en licht neutraal werken vanaf het contact word omgedraaid dat was al altijd zo bij mij. Maar als mijn contact mis zou aangesloten zijn dan zou ik m’n motor ook niet kunnen kickstarten. Grootlicht werkt idd pas als de motor draait.

En hoe meet je die gele draad juist uit? (welke klem meettoestel op welke kabel)

Mvg,
Maxime

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door MrSinga »

Maxime schreef: 15 dec 2021 08:49 De standlichten en licht neutraal werken vanaf het contact word omgedraaid dat was al altijd zo bij mij. Maar als mijn contact mis zou aangesloten zijn dan zou ik m’n motor ook niet kunnen kickstarten. Grootlicht werkt idd pas als de motor draait
dan is contact juist aangesloten.
Moet je in uw koplamp gaan zoeken waar er een oranje (bij meeste chinezen + na contact oranje) los zit en waardoor dus niets werkt. Of ge zou die oranje of rode aan het contactslot moeten los geduwt hebben

Maxime
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2021 09:12
Bezit: Zhenhua dax

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door Maxime »

de oranje kabel bij het contact dient dus alleen maar voor de verlichting en in het algemeen de elektriciteit

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door MrSinga »

Maxime schreef: 15 dec 2021 09:27 de oranje kabel bij het contact dient dus alleen maar voor de verlichting en in het algemeen de elektriciteit
contactslot heeft 4 kleuren in geval van china:
zwart/Rood, zwart/Wit, rood en oranje (oudere modellen). zwart/rood komt van CDI en dient om brom stil te leggen, je legt hem dan op zwart/wit = massa. Rood is + van batterij en oranje is + na contactslot
zwart/wit, groen, zwart en rood (nieuwere modellen en Honda). zwart/Wit = zwart/rood dus CDI. Groen is massa, zwart + na contact en rood + van batterij.

nadeel heb je dus bv. zwart van contactslot (model 2) op zwart/wit gezet van de boom, dan gaat brom af gaan hoor. Ge gaat via een lamp od massa maken.

vandaar... hoe goed heb je de kleurencombo daar bekeken?

Maxime
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2021 09:12
Bezit: Zhenhua dax

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door Maxime »

de kleurencombo is zoals model 1: zwart/rood, zwart/wit, rood en oranje. Als ik het nu een beetje begrijp dan zal dit waarschijnlijk de oranje kabel zijn die of onderbroken is of niet juist is aangesloten.
Ik heb ondertussen wat opzoekwerk gedaan en heb gevonden dat de oranje kabel moet verbonden zijn met de zwarte in de koplamp. Kan u mij misschien vertellen welke draad op welke moet aangesloten zijn in de koplamp. Misschien ook met de fiches erbij..

Ook heb ik bij die nieuwe kabelboom 2 massa kabels kleur: zwart/wit. Deze moet ik dan ook gewoon op men kader aansluiten hé?

Mvg,

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door MrSinga »

1 op batterij idd en de andere zit normaal op het boutje van uwe gelijkrichter.

In koplamp, jah... kloppen de fichen daar van kleur? Want zoals gezegd tussen kabelbomen onderling en stuurbedieningen onderling bestaan er andere. Soms zijn de fiches p&p maar komen kleuren niet overeen

alles om het gemakkelijk te maken

Maxime
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2021 09:12
Bezit: Zhenhua dax

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door Maxime »

De fiches kloppen, de andere kabelboom had dezelfde fiches en ook dezelfde kleur draden.
Kan het zijn dat ik een onderbreking heb in de oranje kabel in de koplamp, want deze zorgt toch voor de spanning of is dat de zwarte kabel in de koplamp?

Ook heb ik aan men koplamp een kabeltje van de massa (vrouwtje) over en deze komt uit de kabelboom

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1864
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Verlichting skyteam dax kapot

Bericht door lil »

oranje is een van de knipperlichtkanten, lichtblauw is de andere kant. (bij honda iig)

spanning is doorgaans geel, maar die zie je geloof ik niet in de koplamp, die word verdeeld in andere kleuren draden, hetzij in contactslot, hetzij in de schakelaars op het linker handvat. over het algemeen gaat die als wit en blauw naar de koplamp. (als zijnde groot en dim licht)


(waarom de bami's de kleurcodes niet na-apen en de rest wel is mij een raadsel. what gives?... o en kijk ook even in de FAQ, daar staat ook wel het een en ander)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie