zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Hier kun je praten over je honda.
Salm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2013 10:31
Bezit: SS50Z

zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Salm »

Beste viertaktvrienden

Vandaag is mn motorblokje helemaal uit elkaar gegaan voor een grote revisie
De grootste ergernis was dat de motor een zoemend geluid maakte, enkele eigenschappen:
-Het geluid deed zich niet voor in de neutraal
-Het geluid deed zich wel in de rest van de versnellingen voor
-De toonhoogte van het geluid ging evenredig omhoog met het toerental van het krukas
-Het volume van het geluid ging omhoog naarmate de belasting hoger werd
Het betreft trouwens een nederlands ss50 blokje (lange uitgaande as is afgezaagd door vorige eigenaar) met een NT kickstartas

Filmpje met geluid: http://www.youtube.com/watch?v=7ZFikQpaxtI&hd=1

Nu werd ik er eerder op gewezen dat het zoemende geluid van versleten tandwielen kon komen, alleen nu ik ze zo even te zien heb gekregen kan ik er niks verkeerds aan opmerken! De loopvlakken van de schakelvorken op de tandwielen lijkt ook prima
De schakelvorken lijken mij echter wel erg versleten, zie foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu zijn mijn grote vragen: Moeten de schakelvorken vervangen worden (ben zelf bang van wel)
En is er een kans dat de vorken het zoemende geluid veroorzaakte? Ik zou er niet blij van worden dat hij dat namelijk nog steeds doet als hij terug in elkaar gaat
De kogellagers worden allemaal vervangen (carters worden gepareld)
Ohja, en zijn nieuw type kickstartassen altijd imitatie of werden die ook standaard geleverd door honda?
Groeten

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Ilja1974 »

Hallo
Het geluid zal wel een combinatie zijn van dingen die hun beste tijd hebben gehad.(wat je deels al zelf aangaf).
Hoe was de staat van de lagers?(zou namelijk ook een oorzaak kunnen zijn)
Maar het parelen zou ik als ik zou was niet doen.
Het ziet er leuk uit maar het gezeik wat het kan opleveren,daar zit je niet op te wachten.
Die troep slaat in het aluminium en komt later weer los.
Maak het dan gewoon goed schoon en ga de buitenkanten polijsten of opnieuw spuiten.
Er is hier een topic te vinden van iemand die ook zijn carters heeft gepareld en vervolgens zijn hele blok aan stront had omdat er toch nog van die zooi rondzwierf terwijl hij het wel grondig had schoongemaakt.
Groetjes Ilja

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Edo »

De schakelvorken zou je aan het uiteinde even kunnen opmeten en in de Honda-boeken staan afkeur-waarden (als je een pikeur bent). Ikzelf heb nog nooit een vork vervangen, omdat nieuwe schakelpennen (de pennen waarmee de vork op de wals zit) altijd al een wereld van verschil is.

Het geluid wat ik op het filmpje hoort klinkt als een;

a: zeer versleten baklager, dit geluid valt weg als je constante snelheid gaat rijden en hoor je alleen als je optrekt of afremt op de motor.
b: verkeerde tandwielset van kruk naar bak (kijk even of de tanden echt GOED in elkaar aangrijpen)
c: overige opties die de rest van de kenniskanonnen hier gaan benoemen

Optie a was bij mij van toepassing toen ik drie weken geleden in Breclav (Tsjechië) met pannen kwam te staan tijdens brommervakantie.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Edo »

De kooi van mijn baklager (bij het grote primaire tandwiel) was versnippert, de kogels lagen tegen elkaar aan en de bak lag los in het carter. Reed niet meer fantastisch en klonk een beetje zoals op jouw filmpje met iets meer piepen en knarsen.

Tevens was het grote primaire tandwiel naar de getver; het aluminium hart wat vastzit met klinknagels aan het stalen tandwielrad was van elkaar losgekomen.

Maar dat is maar een anekdote over hoelang het allemaal nog kan blijven rijden :D Controleer even hoeveel speling je baklagers hebben.

Ilja1974
4T-MSB addict
Berichten: 593
Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
Bezit: Honda Cd50 '72
Locatie: Hoorn

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Ilja1974 »

Ik zeg waar blijft het grote vakantieverhalen topic?

Salm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2013 10:31
Bezit: SS50Z

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Salm »

De baklagers voelen nog wel prima (zegt natuurlijk niet veel) alleen het kogellager wat achter het grote tandwiel zit van de koppelingskant (ingaande as) rolt niet helemaal smooth meer
Ik heb de bak helemaal gedemonteerd en hij ziet er echt nog pico bello uit. Nokjes op de tandwielen totaal niet versleten en het glijdt allemaal nog goed
Schakelwals ook helemaal prima en de pennen zien er ook nog goed uit (maar die vervang ik toch wel)
De vorken zijn denk ik echt aan het einde, de randen zijn helemaal schuin afgesleten en op sommige plekken heel erg scherp
Tja polijsten zit ik niet op te wachten bij iets als carters omdat het onderhoudsgevoelig is en heeel veel werk. De naven zijn wel gepolijst! Ik zal nog eens nadenken over het parelen

Het is inderdaad alleen onder hoge belasting. Als ik in het begin van de heuvel rijd hoor je het ook nauwelijks maar idd bij afremmen op de motor juist wel weer hard
De tandwielen van krukas naar de bak zien er op het oog ook prima uit. Verhouding is 16-67, dat is gewoon standaard denk ik? Ik zal eens opzoeken wat de maximale toegestane diameter is

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Eric »

Als je nog een setje primaire vertanding hebt, zou ik even kijken wat hij doet met dat andere setje. Vaak is het toch de primaire vertanding! Iemand die ik ken zegt dat het ook de bronze bus kan zijn die over de kruk zit. Ik ben nog niet overtuigt, maar je weet maar nooit.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Salm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2013 10:31
Bezit: SS50Z

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Salm »

Als dat de oorzaak zou zijn zo het geen groot probleem zijn, ik ga waarschijnlijk toch voor een tweeplaats of als ik er een kan vinden voor weinig een koppeling op de bak
Maar zoals eerder gezegd was het nooit in de vrij, maar dat zou ook kunnen omdat er in de vrij geen stress op komt te staan natuurlijk...
Ik zal even een fotootje schieten van de tandwielen

Afbeelding

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door gerbrandicus »

Primair hoort bij een SS/CD 16/69 volgens mij. 67 is van een semi. Ik heb het filmpje niet afgespeeld maar je omschrijving lijkt ook op een geluid van de primaire aandrijving waar iets niet mee in orde is.

Salm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2013 10:31
Bezit: SS50Z

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Salm »

Potverdrie.. zou dat het kunnen zijn? Dat het grote primaire wiel net iets te klein is en daardoor gaat gieren?
Voor mn gevoel zou dat zomaar de oorzaak kunnen zijn

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Saik0 »

Ik heb even geteld voor je, je rijdt met 16/67. Zoals gerbrandicus zegt, dan zou de 67 vervangen moeten worden voor een 69 :).
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Salm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2013 10:31
Bezit: SS50Z

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Salm »

Haha ik had ze zelf ook al wel geteld
Misschien komt dit helemaal niet zo slecht uit, sl70 koppeling heeft volgens mij als groot primair tandwiel ook 67 tanden dus dan kan ik hem gewoon houden en hoef ik alleen maar een koppeling te hebben en een klein tandwiel :D

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Eric »

Zo'n 2 plaats koppeling kost bij Rovaza ergens in de de 6 tientje en heb je de koppeling en tandwielen compleet.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Edo »

Haha opgelost dus.. Een baklager die na grondige schoonmaak nog steeds niet lekker rolt zou ik trouwens vervangen. Vroeger gebruikte ik ze ook gewoon omdat ze na een likje olie weer goed leken te zijn, maar na mijn vakantie avontuur weet ik wel beter.

@Ilja: Ik zit in dubio of ik het vakantie verhaal hier post of voor het magazine schrijf.

Salm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2013 10:31
Bezit: SS50Z

Re: zoemend geluid + schakelvorken versleten?

Bericht door Salm »

Eric schreef:Zo'n 2 plaats koppeling kost bij Rovaza ergens in de de 6 tientje en heb je de koppeling en tandwielen compleet.
Had m gezien ja, maar origineel honda is leuker he :lol:
Ja lagertjes worden ook wel allemaal vervangen
Bedankt voor de info heren ik denk dat ik nu gerust kan zeggen dat het te kleine tandwiel de oorzaak was van het geluid

Plaats reactie