Carters optisch tjoenen met aluminiumhydroxide!

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
Lejon
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1383
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:55
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit
Locatie: Leimuiden

Carters optisch tjoenen met aluminiumhydroxide!

Bericht door Lejon »

Credits gaan naar Edo (heeft dit destijds op zn z50ak3 toegepast), maar ik wilde het jullie toch niet onthouden.

Met dit proces kun je een aluminium carter antraciet maken, maar ik heb gekozen voor een andere 'finish'.
Je neemt bijvoorbeeld met een lelijk bamikapje uit de diepe krochten van je schuur. In het voorbeeld ging ik een Benlystijl kapje aanpassen naar een dax kapje met honda looks, je kan dit optisch tjoenen ook met koppelingscarters, middencarters etc doen.
Je pakt dus een lelijk standaard bami kapje. Ik heb gekozen om er een honda ontstekingsdekselkapje op pas te maken

Afbeelding

Deze haal je kaal met verfafbijt en slijp je voor een dax dus schuin af. Ook heb ik met de lamellenschijf de 'ribbels' eraf gehaald.

Afbeelding

Daarna ga je hem nog schuren, steeds lichter totdat je een soort matte glans hebt (Stralen kan ook).

Afbeelding

Vervolgens pak je keukenzout, soda, een emmer en kokend water. Dit stop je allemaal bij elkaar en legt het carter in de emmer. Het aluminium gaat dan reageren met het zout en soda door de warmte en het water, verhouding water soda ongeveer 50:50. Geen idee hoe dit proces verder in scheikundige termen te beschrijven is. Maargoed het gaat borrelen en doen :lol: . Dit laat je afkoelen tot het niet meer borrelt en je het carter er met je handen uit kan halen zonder dat je naar de brandwondenstichting mag.

Afbeelding
Afbeelding

Het kapje spoel je daarna goed af en maakt hem droog met een doek. Wanneer je het kapje, voor het in de emmer gedaan te hebben, goed hebt ontvet krijg je een egaal antraciet kapje. Ik heb ervoor gekozen dit niet te doen omdat je dan een soort (vind ik) vintage look krijgt die ik het kapje graag wilde geven. Vandaar dat het heel vlekkerig is. Op de foto is ook te zien dat ik met een kolomboor twee gaten geboord heb zodat ik het honda kapje erop kon doen. Op de foto heb ik net met een lakstift de letters opnieuw zwart ingevuld.

Afbeelding

En wanneer je het geheel dan op de Dax monteert past ziet dat er zo uit! Een soort "NT meets OT" ontstekingsdeksel!

Afbeelding

LET OP: Doe dit dus niet in je aluminium gootsteen! Ik heb al verhalen gelezen van huisvrouwen die hun aangekoekte pan in de soda lieten weken in hun mooie aluminium gootsteen. De volgende dag komt het vrouwtje naar beneden en is haar gootsteen antraciet, precies tot op de lijn waar het water ophield. Ze heeft geprobeerd het eraf te schuren etc maar het is een aardig dik laagje wat je er dus niet afkrijgt. Nu hoop ik voor haar dat haar pan wel schoon is geworden...
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Carters optisch tjoenen met aluminiumhydroxide!

Bericht door NIX »

Dat had ik jaren eerder moeten weten! Ik ga meteen met een vijl mijn bamikap te lijf!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Jossvdijk
4T-MSB regular
Berichten: 461
Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
Bezit: SS50Z
Locatie: Zwolle

Re: Carters optisch tjoenen met aluminiumhydroxide!

Bericht door Jossvdijk »

Simpel te verklaren d.m.v. zuurbase en redox reactie :roll: :p ik leer nog wat op de havo haha

Toevoeging even een berekening gedaan de bellen ontstaan door co2 en h2 die tweede waterstof gas is extreme brandbaar!

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Carters optisch tjoenen met aluminiumhydroxide!

Bericht door gerbrandicus »

Prima gedaan. Zo heb je een waardeloos bamikapje wat eigenlijk niemand op zij brommer wil hebben toch nog bruikbaar gemaakt, leuk 8-)

Deze heeft Kjell van de viertaktschuur gemaakt voor een maatje van ons (Dax met C90 blok). Een orgi C90 deksel ook schuin afgeslepen zoals jij hebt gedaan, gespoten en dan dat ronde deel gepolijst alsof het een los deksel is. Echt heel sjiek. De purist zou zelfs nog gaatjes kunnen boren en verzonken schroefjes erin kunnen draaien of lijmen.
20130112_105418_resized.jpg

Plaats reactie