Waarde Honda CB50

Hier kun je praten over je honda.
atanyildiz
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:07

Waarde Honda CB50

Bericht door atanyildiz »

Hallo iedereen,

Mijn naam is Abdulkadir. Ik ben achttien jaar oud en ga in september beginnen met studeren in Utrecht.
Ik ga daar op kamers en zal gebruik maken van het studentenabonnement om te reizen binnen Utrecht.
In het weekend ga ik echter terug naar Amsterdam om mijn ouders te bezoeken, maar ik heb dan geen
vervoer binnen Amsterdam. Het studentenabonnement is namelijk alleen doordeweeks of in het weekend
geldig (afhankelijk van je voorkeur).

Omdat ik mogelijk zonder vervoer zal zitten in Amsterdam ben ik daarom gaan kijken naar bromfietsen en scooters.
Tijdens het rondneuzen heb ik enige belangstelling ontwikkeld voor Honda's, voornamelijk voor wat ouder bromfietsen.
De modellen die mij het meest aanspreken zijn de CD50, SS50 en CB50. Ik heb in de afgelopen twee maanden
wat rondgekeken op marktplaats en wat advertenties bekeken. Bij twijfel heb ik advies gevraagd aan een vriend
die veel meer verstand heeft van Honda's. Hij heeft me een aantal exemplaren op marktplaats laten zien en een
van de advertenties die mij het meest opviel was deze:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer

Deze Honda CB50 vind ik er enorm netjes uitzien, maar helaas heb ik me meer verdiept in de CD50 en SS50.
Ik heb daarom geen idee waar ik op moet letten bij een CB50, wat de eventuele waarde is en dergelijke.
Mijn vriend heeft me geadviseerd om de advertentie op marktplaats te zetten om te kijken of ik wat informatie
kan vergaren over de CB50 en dit exemplaar. Alle informatie wordt zeer op prijs gesteld, dus wat vinden jullie van deze CB50?

Groeten,

Abdulkadir

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door ReezYard »

De advertentie vermeldt een 5-bak.
Dan zou ik willen weten wat voor blok er onder hangt:
* 'n CB50J, of
* 'n CB50F

In het 1e geval is het 'n gewoon 4-bak blok, waar in een 5-bak is gefrut van een XL80.
In het laatste geval is 't een origineel CB50 5-bak blok, die je weinig tegenkomt.
Laatst gewijzigd door ReezYard op 14 aug 2014 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1347
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door ildert »

waarde van cb's in het algemeen:

- nette complete standaard cb50j met nl kenteken (duitse 4bak met groot zadel) 800~1000euro afhankelijk van de lakdelen. kapjes en een net zadel zijn het duurst. ik heb ze voor minder gezien, maar daar missen meestal de kapjes (reken op een net setje in de juiste kleur op 100e) of is zadel kapot of is het toch een bonk roest. als je er toch een café racer van wil maken (waarom wil iedereen dat toch) maakt dat natuurlijk niet uit
- het korte zadeltje noemt men hier cb50f zadel, maar dat is slechts 1 van de verschillende modellen die met dat zadel geleverd is. de general export (oa uk) en de jx (Japan) hadden het zelfde zadel zij het met een ander achterspatbord/licht. mocht je daar iets van willen hebben trek de tas maar open. een zadel gaat nog, die kun je met een beetje geduld wel scoren voor een 50~100 euro, maar dan ben je er nog niet. het kunstof kontje met deksel is net als de kapjes altijd stuk dus de meeste weggegooid. reken op nog eens 100e en een hoop geduld...dan moet je het andere spatbord nog (50e) en als je voor japans wilt gaan ook nog andere knippers en achterlicht (100e) > maakt 200~300e in totaal.
- een 5bak heb je van een xr80 voor 100e...die van de zo geprezen cb50f is zeldzaam daarom duurder maar minder goed (verhoudingen raar) je kunt hem zelf samstellen uit een xr80 en een xl100 maar dat maakt hem 2x zo duur en je houdt een rare bak over...ik zie het nut niet zo eigenlijk
- 80cc kitje kost zomaar 200e
- uitlaat van de cb50j is standaar begrenst en is lastig te ontgrenzen. leertouwer etc verkopen zelfknutsel bochten en dempers voor 100~200e...weet niet precies. je kunt ook op zoek naar een originele open uitlaat maar reken op 200~300e afhankelijk van de staat.

btw, het enige mooie aan een cb50f blokje vindt ik persoonlijk de cylinderkop, die standard met een grote inlaat is geleverd...het enige verschil met een cb50j kop. alle andere zaken in het blok kun je best missen of anders oplossen.

de prijs van de cb in de advertentie:

- 700e voor de basis cb met kenteken er vanuit gaande dat het en aangepaste cb50j is...is tenslotte toch een overgespoten ding zonder kapjes.
- 200e voor zadel
- 300e voor tuningsdelen blokje
- 100e voor de uitlaat

zou ie op 1300e uitkomen ongeveer. volgens mij heeft ie een tijd te koop gestaan voor 1800+ en daar raakte hij hem niet voor kwijt kennelijk.
grote klappen, snel thuis

atanyildiz
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:07

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door atanyildiz »

Hey allemaal,

Bedankt voor alle informatie tot nu toe. Ik heb de adverteerder gevraagd om foto's van het motorblok.
Hij heeft me vier foto's gestuurd. Er is te zien dat het een CB50J motor is. Wat betekent dit voor de waarde
van het blok en hebben jullie nog meer informatie dat ik kan gebruiken?
IMG-20140814-WA0001.jpg
IMG-20140814-WA0002.jpg
IMG-20140814-WA0003.jpg
IMG-20140814-WA0004.jpg
Groeten,

Abdulkadir

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door ReezYard »

Ikzelf geef de voorkeur aan een origineel CB50F blok, die zijn zeldzamer en interessanter.
Of je dat laatste ook vindt van een opgeleukt CB50J blok is een persoonlijke kwestie.
Of je er dan meer voor zou willen betalen ook.

Veel belangrijker lijkt me de vraag of je een betrouwbare brommer zoekt. Zo ja, dan zou ik
willen weten of het probleem met de verlichting eenvoudig te verhelpen is. Zo ja dan had de verkoper dat al lang verholpen.
Wat de voorvork betreft weet ik zeker dat de keerringen niet 1.2.3 zijn vervangen en als de vorkpoten zelf niet gaaf zijn kan 't zelfs een dure operatie worden.
Ik zou ook de speling op het balhoofd (laten) checken. Je krijgt nl. nieuwe lagers er alvast bij. En niet omdat je zo'n aardige gozer bent.

En tenslotte zou je de verkoper kunnen vragen wat de minimumprijs is waarvoor hij 'm zou willen verkopen.
Als die redelijk is, zou je 't - na een proefrit - er op kunnen gokken

Succes.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

atanyildiz
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:07

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door atanyildiz »

Zelf had ik ook liever een origineel blok gehad eerlijk gezegd. Het originele en zeldzame van onderdelen spreekt mij wel aan.

Natuurlijk is het ook belangrijk dat de bromfiets betrouwbaar is. Ik zal alleen in het weekend thuis zijn, dus wanneer ik er ben moet de bromfiets wel werken zonder problemen. Tijdens mijn studie zal ik namelijk geen tijd kunnen vinden om te kunnen werken aan de bromfiets.
In een vorig bericht heeft de adverteerder mij verteld dat hij destijds de onderdelen voor de voorvork heeft gekocht, maar er niet aan heeft kunnen werken vanwege zijn gezondheid. Op zijn profielfoto is echter te zien dat hij rond de twintig jaar oud is. Vraag me dan wel een beetje af door wat voor conditie hij niet heeft kunnen werken aan de bromfiets. De vorige eigenaar heeft er ook niet aan gewerkt, omdat hij de bromfiets drie jaar lang niet gebruikte (motor rijbewijs).
Ik zal eens navragen wat zijn laagste prijs is, dan kan ik volgens mij echt gaan afwegen of deze bromfiets het wel waard is.

Misschien is het qua betrouwbaarheid verstandiger om deze bromfiets aan te schaffen:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Dit was de bromfiets die ik wilde aanschaffen voordat ik een kijkje nam naar de CB50. Er zou iemand vandaag een kijkje nemen, dus het kan zijn dat de bromfiets al verkocht is.

Met vriendelijke groet,

Abdulkadir

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door apae01 »

Knappe SS inderdaad, maar wel met een jubileumtank. Mooi, maar kwetsbaar bij gebruik: je kan kleine schades eigenlijk niet goed bijwerken. Meerr voor een verzameling dan voor regelmatig gebruik dus. Wat dat betreft is een CB die al eens overgespoten is waarschijnlijk een betere keuze.
In the beginning there was nothing, which exploded.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door hypercub »

Ik zou nog even wachten en actief ebayen, fora afstruinen en marktplaats in de gate houden.
De SS is mooi, kan misschien nog wel wat van af ook.
De CB is écht héél erg "overpriced", voor dat geld een naar eigen smaak (en dus niet meer originele) opgebouwde CB....nee.
Maar wat wil je precies, een liggende cilinderblok zoals een SS, of een staande cilinderblok zoals de CB? Voor de laatste zijn onderdelen niet echt talrijk, de onderdelen moeten dan of van dure Nederlandse onderdelen boeren komen òf uit Duitsland. Vooral motorische delen van de liggende cilinder zijn best goed betaalbaar. Beide modellen zijn ongeveer even betrouwbaar, het zijn tenslotte Honda`s.
Life is too short for lousy coffee.

atanyildiz
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:07

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door atanyildiz »

De adverteerder heeft me net verteld dat hij 1500 euro hoopt te krijgen voor de bromfiets. Blijkbaar is het frame een CB50J frame. Volgens mij is het verstandiger om deze bromfiets te laten liggen en te kijken naar andere opties. Uit jullie advies en feedback kan ik halen dat dit niet een bromfiets is die 1500 euro waard is. Wat voor bod zouden jullie plaatsen voor deze bromfiets, want het hoogste tot nu toe is 950 euro.

Ik heb zojuist wat rondgekeken op Ebay, maar vond vooral onderdelen en diensten voor Honda bromfietsen. Ben ik verkeerd aan het zoeken of is het opletten voor die ene advertentie waar een bromfiets in wordt aangeboden? Enig advies over waar ik nog meer kan zoeken?

Of het een liggend of staand cilinderblok is maakt voor mij eerlijk gezegd niet uit. De bromfiets wil ik vooral gebruiken om naar bijeenkomsten te gaan van organisaties waar ik lid van ben, zoals het European Youth Parliament, NJR, het CDA en dergelijke. Ik ben vooral op zoek naar een bromfiets die er wat origineel en indrukwekkend uitziet. Een Vespa is heel mooi, maar je komt ze op elk fietspad tegen. Met een CD50 heb je bijvoorbeeld meteen een onderwerp om over te babbelen.

Mijn excuses als ik wat onduidelijk ben.

Met vriendelijke groet,

Abdulkadir

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door apae01 »

Kijk eens op http://www.mobile.de: een duitse CB50 in nette (originele) staat koop je voor zo'n 500-700 euro, en een keuring in Nederland kost je zo'n 150 euro. Meer dan dat lijkt me deze dus niet waard, tenzij je de wijzigingen bijzonder mooi vindt.
In the beginning there was nothing, which exploded.

atanyildiz
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:07

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door atanyildiz »

Dit is echt een hele goede site om bromfietsen te vinden.
Dit is volgens mij ongeveer wat je bedoelt met een prijs van 500-700 euro?
http://suchen.mobile.de/motorrad-insera ... 61511.html
Dat is echt spotgoedkoop vergeleken met die andere bromfiets. De vraag waar ik dan
mee zit is hoe je zo'n bromfiets dan naar Nederland krijgt?
De CB50 is volop te vinden, maar ik kan geen SS50 of CD50 vinden op de site. Het kan
ook zijn dat ik verkeerd aan het zoeken ben.

Met vriendelijke groet,

Abdulkadir

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door apae01 »

CB50J is heel veel geleverd in Duitsland, SS50 bijna niet. Dat kan dus wel kloppen.
Ik heb mijn CB50 gewoon met de auto opgehaald, past plat in een grote stationcar. Maar dan moet je natuurlijk wel een auto hebben, of iemand kennen die wil rijden.
En let op: Geretsried ligt wel in Beieren en is dus zo'n 1500 km retour vanuit Utrecht. Dan tellen de kilometerkosten ook door...
In the beginning there was nothing, which exploded.

storzvogel
4T-MSB regular
Berichten: 290
Lid geworden op: 06 mei 2013 21:31
Bezit: CY50 1978
HD DuoGilde 1961
HD StreetBob 2010
HD Eigenbouw Coppertone
MotoGuzzi Falcone 1970
GoGo Scooter 1954

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door storzvogel »

Ik zou eerlijk gezegd niet snel voor een duitse cb gaan, die zijn zo geknepen dat je wel ff bezig bent om hem fatsoenlijk aan het rijden te krijgen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door NIX »

Nou, als dat reden is om een mooie te laten staan... Pijp ontgrenzen of vervangen en vliegwiel vastzetten en het ding haalt al de 60. En alsof elke brommer daar nog totaal begrensd is, hier mag je ook maar 45.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Waarde Honda CB50

Bericht door apae01 »

Of daar zoeken naar eentje die als Kleinkraftrad op kenteken staat, in plaats van als Moped. Maar dan moet je ofwel als motorfiets kentekenen hier, ofwel begrenzen en keuren zonder papieren.
In the beginning there was nothing, which exploded.

Plaats reactie