Pagina 9 van 9

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 19 jun 2017 13:34
door Viertakt
wim V8 schreef:
gerbrandicus schreef:Wim V8: Je bedoelt denk ik de EGR. Die zorgt er juist voor dat (een deel v/d) uitlaatgassen nogmaals verbrand worden. Dus gaat van uitlaat naar inlaat.
Weer even gegooled wat ik nou bedoelde, dat was PAS pulse air systeem.
Wordt in het klein ook op brommers gebruikt.

Gr. Wim.
Wat jij bedoelt met schone lucht door de uitlaat pompen om het te verdunnen (en daardoor schoner te laten lijken) is een zogenaamde smogpump wat in de jaren 80 op amerikanaanse autos gebruikt werd. Puur om de uitlaatgassen te verdunnen. Katalysator? wa is da?

Wat er op de nieuwe bromfietsjes zit is soms een EGR klep of inderdaad een PAS, maar deze heeft zeker wel een functie om de uitlaatgassen schoner te maken. Deze voert namelijk schone lucht aan de katalysator zodat deze alle rotzooi eventjes fijn kan 'naverbranden'. Opzich niet zo gek veel mis mee.

En een EGR klep werkt niet om uitlaatgassen opnieuw te verbranden, maar om inerte lucht toe te voegen aan het inlaat traject bij deellast. Dit zorgt er voor dat de verbrandingstempratuur in het motortje omlaag gaat en daardoor minder NOx gevormd wordt. Een fantastisch klotensysteem wat het thermisch rendement van de motor onderuit haalt (meer verbruik) en de geweldige bonus heeft dat het ook nog eens je inlaat traject versmeert!

Ik heb een Opel Combo 1.3CDTI gehad welke ik gekocht heb met een brandend motormanagement lampje. Verkoper zei EGR klep zat vast, en dat klopte ook. Tevens zat het inlaatspruitstuk zo vol met roet dat het motortje amper adem kon halen. EGR klep er af getrokken, inlaat schoon gemaakt, laten sjiptjuunen zodat de ECU niet langer in de veronderstelling was dat er een EGR klep op zat en gaan met die Corsa met hondehok.

Ecozooi. Ben blij dat ik nu weer in een geblazen japans benzinehok rij met een stijgerpijp eronder zonder kat. Zolang hij niet zover onder mn kont weg roest dat ik bang moet zijn dat ik de sokken nat krijg als ik door een plas rij, tuf ik er nog vrolijk in verder. En millieuzones? Daar heb ik toch niets te zoeken. Dat kennen ze niet in Almeloooo

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 19 jun 2017 15:07
door wim V8
Quote:
Wat jij bedoelt met schone lucht door de uitlaat pompen om het te verdunnen (en daardoor schoner te laten lijken) is een zogenaamde smogpump wat in de jaren 80 op amerikanaanse autos gebruikt werd. Puur om de uitlaatgassen te verdunnen. Katalysator? wa is da?

Wat er op de nieuwe bromfietsjes zit is soms een EGR klep of inderdaad een PAS, maar deze heeft zeker wel een functie om de uitlaatgassen schoner te maken. Deze voert namelijk schone lucht aan de katalysator zodat deze alle rotzooi eventjes fijn kan 'naverbranden'. Opzich niet zo gek veel mis mee.
:Quote.


Maar dan heeft het toch schone lucht verbruikt, das toch zonde dan?
Lang leve de overheid.

Gr. Wim.

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 20 jun 2017 09:29
door Stoel
Er zijn ontwikkelingen mbt de ontheffing van onze brommers:
Ontheffing voor oldtimers
Voor een brom- of snorfiets van dertig jaar en ouder kunt u een ontheffing aanvragen voor het weekend en op feestdagen. Feestdagen zijn: de officiële Nederlandse feestdagen, zoals die in artikel 3 van de Algemene termijnenwet staan. De definitie van 'weekend' is voor de hele milieuzone: van vrijdag 12.00 uur tot maandag om 12.00 uur. U kunt de ontheffing krijgen voor maximaal één jaar.

Ontheffing voor schonere motor
U kunt een ontheffing krijgen als u een brom- of snorfiets hebt waarvan de motor (Euro3 of ouder) is vervangen door een elektrische motor of een Euro4-motor. U moet aantonen dat de motor is vervangen. U krijgt de ontheffing in principe voor onbepaalde tijd.
Bron: Link

Dat betekend dus (voor bakbrommers iig) nieuw blokje, misschien de uitlaat erbij en gaan. Hopelijk.

Even een kleine update, Euro-4 norm voor motorfietsen gaat voornamelijk over de uitlaat en de verdampende benzine. Dus waarschijnlijk moet je een blok met injectie en weetikwat hebben. Mooi geval van de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt bij de gemeente.

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 16 dec 2017 20:47
door Stoel
http://fehac.nl

brommers die ouder zijn dan 30 jaar krijgen toegang tot de milieuzone in de weekenden (vrijdag 12uur tot maandag 12uur) en feestdagen.

Er staat ook nog een stuk in over hoe dat zit als je DET 2005 op je kenteken hebt staan, en hoe ze dat gaan doen.

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 16 dec 2017 23:31
door nielspbr
30 jaar, wat is dat nu weer een stupide getal, waarom geen 25 jaar net als een auto.

(Crap, mag ik met geen van mijn gekentekende brommers door a'dam heen.)

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 17 dec 2017 17:39
door NIX
Omdat het een arrogante eigenwijze kutstad is die landelijke normen en regels sowieso niet respecteert en daarin volkomen vrij gelaten wordt door de rijksoverheid die juist die landelijke normen vastgesteld heeft. Zelfde met Rotterdam en Utrecht. Het wordt echt een puinhoop, zo.

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 17 dec 2017 18:14
door ml03zl
nielspbr schreef: 16 dec 2017 23:31 30 jaar, wat is dat nu weer een stupide getal, waarom geen 25 jaar net als een auto.

(Crap, mag ik met geen van mijn gekentekende brommers door a'dam heen.)
Voor auto's is het 40 jaar

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 17 dec 2017 19:39
door wim V8
Ik heb er schijt aan en pruttel gewoon dwars door Amsterdam met mn "C ".
IMG_20160501_180418.jpg
Gr. Wim.

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 18 dec 2017 00:32
door JagerB
Pin me er niet op vast, maar ik heb ergens gehoord dat ze überhaupt het eerste half jaar niet gaan bekeuren. Enkel waarschuwen.

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 18 dec 2017 09:51
door ceedee
Het wachten is natuurlijk op camera's in bepaalde steden, die het kenteken controleren en volautomatisch een prent genereren, zoals in Utrecht met de oude diesels.

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 18 dec 2017 10:19
door iclaudius
Ik woon in Zeeland, en kreeg een nieuw kentekenbewijs Voor de PC50
Zo stond op het eerste pasje dat ie op kenteken ging in 2005 (zou kunnen dat ie toen door de vorige eigenaar voor het eerst op kenteken is gegaan)
En op het nieuwe pasje staat ineens dat ie op 31-12-1977 (datum eerste toelating) de weg op ging. (1977 voor een PC50 OHC???)
M.a.w. U kunt uw ontheffing gaan aanvragen, om in die steden te mogen rijden...Het wordt nog wild west in Nederland!!
Ik las van NIX eerder in dit draadje over de handhaving in NL.....dat is het enige wat er aan mankeert hier in NL..mee eens dus!!
Het pasje waar 2005 op staat hou ik maar op zak!!

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 18 dec 2017 11:47
door JagerB
ceedee schreef: 18 dec 2017 09:51 Het wachten is natuurlijk op camera's in bepaalde steden, die het kenteken controleren en volautomatisch een prent genereren, zoals in Utrecht met de oude diesels.
Heb op deze wijze al een prent mogen ontvangen :)

Re: Verbod in Amsterdam va 2018?

Geplaatst: 21 dec 2017 16:45
door Stoel
Ik heb vandaag een nieuw pasje gekregen met DET 1977, dat tenminste hebben ze wel goed geregeld.