Claxon C90NT
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Claxon C90NT
Weet iemand hoeveel Watt de originele claxon (12V) van 'n C90NT heeft?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: Claxon C90NT
Andere vraag.
Ik wil de originele claxon vervangen door eentje met 'n vermogen van 40 Watt!.
Wat doet dat met het electrisch systeem (12V, accu 5Amp/h)?
Klapt alles uit elkaar, zuigt ie de accu in 1 keer leeg, gaan er zekeringen piepen ....?
Ik wil de originele claxon vervangen door eentje met 'n vermogen van 40 Watt!.
Wat doet dat met het electrisch systeem (12V, accu 5Amp/h)?
Klapt alles uit elkaar, zuigt ie de accu in 1 keer leeg, gaan er zekeringen piepen ....?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Re: Claxon C90NT
Dat kun je gemakkelijk berekeken: de toeter zit op de accu, samen met het remlicht en het knipperlicht.
We gaan even uit van het worst-case-scenario: knippers aan, remlicht aan en toeteren.
Je claxon trekt bij 12V: 3,33 A. Je remlicht (ik ga uit van 21W) trekt bij 12 V: 1,75 A. Je knippers (ik ga uit van 18W voor en achter = 36W, een aan-uit-tijd van 1:1 seconde en ik neem aan dat het knipperrelais verwaarloosbaar weinig stroom trekt als de lampjes uit zijn, ookal is dat niet helemaal juist) bij 12V: 3 A. Er zitten vast ook nog neutraallampjes en zo op, maar dat zijn relatief gezien geen grootverbruikers, dus dat loopt ook vast wel los.
De totale stroom door de accu is dan 3,33+1,75+3=8.1 A (de componenten staan immers parallel geschakeld). Als je een accu hebt met een capaciteit van 5 Ah, komt dat neer op het volgende: je kunt 1 uur lang 5 A trekken, en dan is ie leeg (vooropgesteld dat 'ie eerst vol was). Met een load van 8 A kan de accu dat dus (5/8)*60=37.5 minuten volhouden. Dat zal dus zeker wel loslopen!
De zekering op een 12V C90 is volgens het interweb 15A, dus ook die heeft het niet zwaar.
Ik kan zo gauw even niet vinden wat voor stroom de lichtspoel levert, maar hooguit gaat het laden van de accu een beetje trager. Vast niet zo extreem veel. (dit denk ik, omdat de oude toeter minstens de helft van het vermogen had, gok ik. Omdat het knipperlicht+remlicht al dik 50 watt is, is de toename van het vermogen van de componenten samen hooguit 100%*(1-(90/70))=28%)
Kortom, ik zou zeggen, go for it!
We gaan even uit van het worst-case-scenario: knippers aan, remlicht aan en toeteren.
Je claxon trekt bij 12V: 3,33 A. Je remlicht (ik ga uit van 21W) trekt bij 12 V: 1,75 A. Je knippers (ik ga uit van 18W voor en achter = 36W, een aan-uit-tijd van 1:1 seconde en ik neem aan dat het knipperrelais verwaarloosbaar weinig stroom trekt als de lampjes uit zijn, ookal is dat niet helemaal juist) bij 12V: 3 A. Er zitten vast ook nog neutraallampjes en zo op, maar dat zijn relatief gezien geen grootverbruikers, dus dat loopt ook vast wel los.
De totale stroom door de accu is dan 3,33+1,75+3=8.1 A (de componenten staan immers parallel geschakeld). Als je een accu hebt met een capaciteit van 5 Ah, komt dat neer op het volgende: je kunt 1 uur lang 5 A trekken, en dan is ie leeg (vooropgesteld dat 'ie eerst vol was). Met een load van 8 A kan de accu dat dus (5/8)*60=37.5 minuten volhouden. Dat zal dus zeker wel loslopen!
De zekering op een 12V C90 is volgens het interweb 15A, dus ook die heeft het niet zwaar.
Ik kan zo gauw even niet vinden wat voor stroom de lichtspoel levert, maar hooguit gaat het laden van de accu een beetje trager. Vast niet zo extreem veel. (dit denk ik, omdat de oude toeter minstens de helft van het vermogen had, gok ik. Omdat het knipperlicht+remlicht al dik 50 watt is, is de toename van het vermogen van de componenten samen hooguit 100%*(1-(90/70))=28%)
Kortom, ik zou zeggen, go for it!
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: Claxon C90NT
Dank voor je heldere uiteenzetting!
De claxon zal niet vaak gebruikt worden, maar indien nodig is 't
wel handig dat je gehoord wordt.
De claxon zal niet vaak gebruikt worden, maar indien nodig is 't
wel handig dat je gehoord wordt.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Re: Claxon C90NT
Geen probleem!
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
- Bezit: 1972 C50k3
1968 C110 - Locatie: Amsterdam
Re: Claxon C90NT
Beetje schande natuurlijk dat je een mooie originele C90 koopt en dan een aftermarket claxon gaat monteren...
Voor de vorige eigenaar natuurlijk een belediging
Voor de vorige eigenaar natuurlijk een belediging
Hoofdloos schreef:Pak de zAAg!
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: Claxon C90NT
Hahaha .... dat je 't nog weet, zeg!
De alternatieve toeter klinkt veel mooier.
Voor de rest issie nog helemaal origineel, Zollie!
De alternatieve toeter klinkt veel mooier.
Voor de rest issie nog helemaal origineel, Zollie!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!