Pagina 1 van 2

CD50 VS CB50

Geplaatst: 20 jul 2016 18:34
door joost.0413
Eerst maar eens voorstellen:
Mijn naam is Joost ben al iets ouder nl.51jr :(
Momenteel rijd ik al jaren een zundapp 515 uit 1965 deze heb ik al meer dan 30jaar.
Maar ik heb altijd al een Honda 4-takt willen hebben (ik heb vroeger wel een nieuwe MT5 gehad)
Ik ben mij nu aan het verdiepen en het inlezen in de 4-takt.

Ik zit erg te twijfelen tussen een cb en en cd mijn voorkeur gaat uit naar een cb omdat dit toch echt (volgens mij) een comfortable tourbrommer is echter lees ik nu dat deze motoren een korte slag hebben en veel toeren maakt.
Ik wil de brommer dadelijk ongeveer 60km/h laten lopen wat zal het toerental van beide zijn (cb/cd) is het echt zo'n groot verschil?
Ik heb het liefste een brommer die lekker tourt en rustig loopt (niet zo als mijn huidige zundapp)
Wie trekt mij over de streep???

Re: SS 50 VS CB50

Geplaatst: 20 jul 2016 19:23
door Daan1508
Het toerental bij een bepaalde snelheid wordt puur en alleen bepaald door de overbrengingsverhouding. Dat wil zeggen: door je kettingtandwielverhouding te veranderen kun je elk denkbaar toerental maken.

De Honda blokjes uit die tijd (zowel CB als CD) zijn toerenblokjes. Mijn C50 maakt bij 60kmph wel 8000 toeren of zo iets. Dus ja, toeren draaien zullen ze wel...

Oh ja: CB50's hebben een mechanisch bediende schijfrem voor, en daar zijn lang niet alle onderdelen meer van te verkrijgen (en wel vaak vastgeroest!)

Re: SS 50 VS CB50

Geplaatst: 22 jul 2016 09:50
door ReezYard
Wat is nou de moraal? Na 5 pagina's ge-kissebis. :D
Ik stel het volgende voor:
* laat 'n fervente SS-bezitter de mogelijkheid bieden om 'proefritje te maken op z'n geliefde broem
* daarna, idem 'n fanatieke CB-eigenaar.

Als ie dan nog geen keuze kan maken .... moet ie maar 'n Solex aanschaffen.

Re: CD50 VS CB50

Geplaatst: 22 jul 2016 19:22
door ml03zl
Ik heb je vraag naar een nieuw topic verplaatst omdat het voor sommigen misschien wat verwarrend kan zijn.

Re: CD50 VS CB50

Geplaatst: 22 jul 2016 22:51
door Soop
Kijk ook eens naar de nieuwere types cd50/benly/CL50 etc.
Soms/vaak iets duurder in de aanschaf, maar mooi en verbeterde techniek hier en daar. En nieuwer, dus minder problemen

Re: CD50 VS CB50

Geplaatst: 23 jul 2016 09:34
door ReezYard
ml03zl schreef:Ik heb je vraag naar een nieuw topic verplaatst omdat het voor sommigen misschien wat verwarrend kan zijn.
Maar waar is de rest van de thread gebleven?

Re: CD50 VS CB50

Geplaatst: 23 jul 2016 10:14
door NIX
Die wordt bepaald door de laatste post.

Re: CD50 VS CB50

Geplaatst: 23 jul 2016 13:06
door ReezYard
Goed zo, knul!

Re: CD50 VS CB50

Geplaatst: 24 jul 2016 22:08
door gerbrandicus
De liggende cilinders zijn rustiger blokjes met wat meer koppel onderin, de staande cilinders moeten idd wat meer toeren maken. Daarom vind ik de liggende blokken fijner. De staande schakelen daarentegen soepeler (zoals MT), en rijwielgedeelte van een CB50 voelt ook wat robuuster aan.

Re: CD50 VS CB50

Geplaatst: 25 jul 2016 13:14
door nielspbr
gerbrandicus schreef:De liggende cilinders zijn rustiger blokjes met wat meer koppel onderin, de staande cilinders moeten idd wat meer toeren maken. Daarom vind ik de liggende blokken fijner. De staande schakelen daarentegen soepeler (zoals MT), en rijwielgedeelte van een CB50 voelt ook wat robuuster aan.
Leve de koppeling op de bak.

Re: CD50 VS CB50

Geplaatst: 27 sep 2016 20:00
door joost.0413
Vandaag is de kogel door de kerk gegaan en het is geen ss of en cb geworden maar een CD!
Hier een paar foto's.
Ik weet dat het voorspatbord niet origineel is en volgens de vorige eigenaar zouden er origineel geen knipperlichten op horen, klopt dit????

DSC_0338 (Custom).JPG
DSC_0338 (Custom).JPG (87.03 KiB) 2234 keer bekeken
DSC_0337 (Custom).JPG
DSC_0337 (Custom).JPG (96.84 KiB) 2234 keer bekeken
DSC_0336 (Custom).JPG
DSC_0336 (Custom).JPG (85.51 KiB) 2234 keer bekeken
DSC_0335 (Custom).JPG
DSC_0335 (Custom).JPG (83.05 KiB) 2234 keer bekeken
DSC_0334 (Custom).JPG
DSC_0334 (Custom).JPG (94.62 KiB) 2234 keer bekeken

Re: CD50 VS CB50

Geplaatst: 27 sep 2016 20:32
door gerbrandicus
Wauw! Waar heb je zo'n prachtige CD gevonden?

Knipperlichten werden niet standaard gemonteerd, in het begin in elk geval. De CD werd verkocht met de grijze rubberen dopjes die jij ook hebt. Om de regelgeving te omzeilen verkocht Honda de knipperlichtsets los, incl het knipperlicht relais. Een vriend van mij heeft de brief waarin de importeur dit meedeelt aan de dealers. Ik weet alleen niet meer precies waarom bromfietsen toen geen knipperlichten mochten hebben.

Re: CD50 VS CB50

Geplaatst: 27 sep 2016 20:57
door NIX
Je mocht ze niet gebruiken, je moest je hand uitsteken op een fiets. Of meer: als je knipperde, maar niet je hand uitstak, was je in overtreding.

Re: CD50 VS CB50

Geplaatst: 27 sep 2016 21:03
door joost.0413
Heb hem particulier kunnen kopen hij is blijkbaar gerestaureerd door Jeroen van Vucht hij schijnt een autoriteit te zijn op Honda gebied?
Ik ben nieuw in de Honda wereld dus neem mij niet kwalijk dat ik de goede man niet ken :oops: :oops:
Ik weet eigenlijk het bouwjaar van de brommer niet weet iemand dit of hoe kan ik hier achter komen?
op het kenteken staat 2005 met de vermelding dat de brommer eerder in gebruik is genomen.

Re: CD50 VS CB50

Geplaatst: 27 sep 2016 21:21
door NIX
Is in 2005 door een schouwing gekentekend, dus.

viewforum.php?f=38