Pagina 1 van 1

SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 26 jul 2017 07:46
door IrisU
Goedemorgen allemaal,

Voor mijn vader wil ik graag een SS50 kopen. Nu heb ik er een via marktplaats gevonden, maar ik heb er alleen totaal geen verstand van. Mijn vader is ook a-technisch :lol:

Is er misschien iemand die in Jip en Janneke taal kan vertellen waar ik op moet letten? Of weet iemand toevallig of er in Zwolle een bedrijf is wat voor mij kan controleren of ik geen kat in de zak koop?
Ik wil namelijk wel dat mijn vader veilig de weg opgaat :D

Alvas bedankt!

Groet Iris

Re: SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 26 jul 2017 09:05
door nielspbr
Zwolle, eerste gedachte van mij is dan Coos Matser(http://www.4taktwinkel.nl/)

(en anders Rouveen/Staphorst http://www.4-strokebikecentre.com)

Re: SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 26 jul 2017 11:44
door wim V8
Koop er naar eentje bij een van deze zaken, lijkt me veiliger.

Gr. Wim

Re: SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 26 jul 2017 21:34
door *Adriaan*

Re: SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 26 jul 2017 21:45
door nielspbr
*Adriaan* schreef:http://fourstrokebarn.com/
Maarssen/Utrecht is nu niet bepaald in de buurt van Zwolle ;)

Re: SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 26 jul 2017 23:26
door JobF
uit de FAQ;

Waar je op moet letten als je een SS50 koopt:

Als eerste moet je de voorrem controleren. De remmen zijn vaak zeer slecht onderhouden. Met de brommer in zijn vrij (motor uit) knijp je de voorrem hard in en probeer je de brommer vooruit door de rem heen te duwen. Als de voorrem goed op orde is zal je de brommer niet door de voorrem heen kunnen duwen. Als je met ontzettend veel moeite de brommer een paar centimeter naar voren kan krijgen is de voorrem nog acceptabel, maar als je hem echt er door heen kan duwen, dan moet de voorrem vernieuwd worden. De remkracht van de achterrem is iets minder belangrijk.
Nu ga je de voorvork controleren. Knijp de voorrem zachtjes in en duw het stuur naar beneden. De voorvork veert nu in. De voorvork mag best stug zijn, maar hij mag onder geen voorwaarde klemmen. Als hij klemt, dan zijn de voorvorkpoten KROM. Dit komt door een aanrijding of val. Een nieuwe set voorvorkpoten kost 60 euro, en de keerringen die daar bij hoern 7,50 euro. En dan hebben we het nog niet over arbeidsloon gehad, of de mogelijkheid dat er nog meer onderdelen verbogen zijn.
Nu ga je eht balhoofd van het frame bekijken. Als je het stuur helemaal naar links of naar rechts doet komt er een metalen blokje op de plaat onder het balhoofd tegen een uitstekend lipje voor-op en onder-aan het balhoofd aan. Dit lipje moet je even goed bekijken. Als dit lipje vermangeld en vrebogen is, dan is de voorvork met een enorme kracht linksom of rechtsom geslagen. Dit gebeurt vaak bij aanrijdingen. Als het lipje zwaar beschadigd is is de SS50 dus in een ongeluk geweest en KAN het frame krom zijn. Het frame hoeft echter niet krom te wezen.
Voel nu met je vingers langs het frame onder de tank vanaf ongeveer het midden van de tank tot aan het rubber van de carburateur met je vingertop langs de uitstekende rand van het frame. Als je plotseling een V-vormige deuk voelt in het frame, dan is het frame krom. En met een krom frame valt niet te rijden. In dat geval heb je dus weinig aan de brommer, niet kopen dus. Voel zowel aan de linker als de rechter zijde langs het frame van onder de tank tot aan het rubber van de carburateur.
Het volgende punt dat je controleert vind je aan de rechter zijde van de bromfiets net boven het punt waar de achterbrug aan het frame zit. Precies in de bolling in het frame daar roest het SS50 frame het hardste. Soms zit er zelfs een klein gat in geroest. Mits je het frame gaat laten opknappen kan het nog geen kwaad als er een klein gaatje in geroest zit. Het frame is nog sterk genoeg. Je kan het gat later laten dicht lassen, en daarna het frame laten spuiten of poedercoaten. Als je het echter niet ziet zitten om de bromfiets helemaal op te moeten knappen is dit echter een flinke afknapper. Dat gat zal alleen maar groter worden en het frame zal alleen maar zwakker worden.
Het laatste punt waar je echt op moet letten is de achterbrug. Kijk of er geen rare bobbeltjes onder de lak zitten. Deze bobbeltjes duiden op roest. de achterbruggen van de SS50 roesten van binnen uit naar buiten toe, dus als je bobbeltjes onder de lak ziet, dan is de achterbrug helemaal doorgerot.
En dan is er natuurlijk nog het motorblok. Daar valt weinig aan te zien aan de buitenkant, behalve de bouten en of het ding olie lekt. Kijk of de bouten die in de rechter zijde van het blok zitten niet helemaal kapotgedraaid zijn met een schroevendraaien. Als de bouten verbeund zijn is het blok meestal aan de binnenkant ook verbeund. Als de bouten netjes zijn, dan is er netjes gesleuteld en kan je een veel netter motorblok verwachten. Haal je vinger over de middennaad onder het blok langs. Zo voel je of het blok olie lekt. Als hij via de middennaad lekt, dan moet het blok helemaal uit elkaar. Olielekken op andere plaatsen zijn meestal vrij simpel op te lossen. Kijk ook naar de bouten waarmee het spruitstuk van de carburateur aan de cilinderkop zit, en de tapeindjes waarmee de uitlaat aan de cilinderkop zit. De boutjes van het spruitstuk horen M6 te zijn, deze hebben 10mm zeskant kopjes. Als er grotere in zitten is het schroefdraad in de cilinderkop in het verleden kapot gedraaid. De tapeindjes van de uitlaat horen ook M6 te zijn, met 10mm zeskant moertjes er op. Ook hier geld, als er dikker schroefdraad in zit, dan is het schroefdraad in het verleden kapot getrokken. Dit duidt op onzorgvuldig sleutelwerk. Natuur lijk kan je ook als je heel netjes sleutelt een schroefdraad kapot draaien. Na zoveel keer een bout los halen en weer aandraaien is het schroefdraad zo ver verzwakt dat het soms bij het minste of gerichtse dol draait. Als er een M7 in zit hoeft dit nog niet te betekenen dat er slordig aan het blok gesleuteld is, maar als er M8, M9 of zelfs M10 in zit, dan zijn ze aardig aan het kutten geweest. Ook dit geeft een goede indicatie van hoe het blok verder is.

Let tijdens je testrit heel goed op de geluiden uit het blok. Lang niet alle geluiden zijn slecht. De motorblokjes zijn 30 jaar oud, een huilende koppeling mag dus best. Ratelende geluiden, bonkende geluiden en harde tikken daarintegen duiden op serieuze problemen in het motorblok.
Kijk ook of de uitlaat rookt tijdens het rijden. De uitlaat mag best een beetje roken als de brommer gestart wordt, maar niet te veel. Een heel klein vleugje witte rook tijdens het wegrijden mag ook nog wel. Maar als er dikke witte, grijze of blauwe rook uit de uitlaat komt moet de cilinder gehoond worden (lees 55 euro voor een gehoond 50 setje met inruil van je oude cilinder en 10 euro aan pakkingen).

Re: SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 27 jul 2017 10:27
door NIX
Precies. Kijk hoeveel ori delen de brommer nog heeft en wat de staat is. Imi is niet slecht, maar je moet er geen prijs voor geven alsof het onbeschadigd origineel is. Een bamiblok betekent gewoon dat er minder voor het ding gegeven hoeft worden om maar wat te noemen. Gare binnenpoten is geen ramp, maar kost wel werk en een setje poten en keerringen en mogelijk stofhoezen (godzijdank allemaal nieuw en betaalbaar te krijgen).

Re: SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 27 jul 2017 13:01
door ReezYard
IrisU schreef: ....... via marktplaats gevonden, maar ik heb er alleen totaal geen verstand van. Mijn vader is ook a-technisch :lol:
Klinkt misschien ontmoedigend, maar als jij en je vader nooit een steeksleutel in de handen hebben gehad
zou ik geen SS50 via Marktplaats aanschaffen.
De SS50Z stamt uit de 70-er jaren en is daarmee een echte oldtimer. Het zijn schitterende brommers met
een voor de niet-techneut complexe 4-takt techniek.

Oldtimers zijn echter onderhoudsgevoelig. Dat betekent hoge kosten als je niets zelf kunt doen. Bovendien zijn
bepaalde originele (vervangings-)onderdelen steeds lastiger te krijgen en vaak duur.
Sommige hobbyisten zoeken daarom hun heil in goedkope en inferieure vervangingsonderdelen uit lage lonen landen.
De kwaliteit en betrouwbaarheid van zo'n brommer is dan op z'n zachtst gezegd twijfelachtig.

Wil je dan toch op zo'n karaktervolle oldtimer gaan toeren, koop 'm dan bij een betrouwbare en gespecialiseerde
Honda brommerwinkel. Een aantal tips vind je in voorgaande reacties.
Of zoek een Honda liefhebber in je omgeving, die jullie graag wil inwijden in de geheimen van de SS50.... ook na de aanschaf!

Succes! Da's oprecht gemeend!

Re: SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 28 jul 2017 09:39
door *Adriaan*
nielspbr schreef:
*Adriaan* schreef:http://fourstrokebarn.com/
Maarssen/Utrecht is nu niet bepaald in de buurt van Zwolle ;)
dat klopt maar soms moet je wat over hebben voor iets moois.....

Re: SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 11 aug 2017 15:06
door Reflektor
Zijn er specifiek dingen waar je rekening mee moet houden als hij een tijd stil heeft gestaan?

Re: SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 12 aug 2017 07:16
door butt head
Reflektor schreef:Zijn er specifiek dingen waar je rekening mee moet houden als hij een tijd stil heeft gestaan?

nieuwe olie en benzine er in en probeer maar is aan te trappen.

doet hij het niet.
carburateur goed schoon maken.
ontsteking goed schoon maken.
nieuw bougietje


als hij aan slaat en allemaal aparte ratels en tikken heeft dan moet je gaan onderzoeken waar het vandaan komt en zien op te lossen.

Re: SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 12 aug 2017 10:52
door ReezYard
Reflektor schreef:Zijn er specifiek dingen waar je rekening mee moet houden als hij een tijd stil heeft gestaan?
Onder het motto "vragen staat vrij", vraag:
* waarom de brommer zo lang heeft stil gestaan
* of het motortje even gestart kan worden

Over het algemeen wordt een brommer niet voor niets voor langere tijd "koud gesteld".
Bijv. in verband met (dure) technische problemen. Vandaar de tweede vraag!
Kan de brommer niet gestart worden dan wijst dat dikwijls op technische problemen.
Als je weinig of geen technische kennis hebt is mijn advies.....laten staan en zoek verder.

Een eigenaar kan z'n brommer om hele goede redenen voor langere tijd wegzetten, maar
dan zal ie 'm toch goed blijven onderhouden. Het is immers kapitaalvernietiging als ie dat niet doet.....

Succes!

Re: SS50 kopen waar op te letten

Geplaatst: 18 aug 2017 08:26
door Reflektor
Bedankt! Dan zal ik gaan kijken in hoeverre hij mee wil werken.