Los motorframe Imi Dax 5.5L

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
laurensvr
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 okt 2018 21:55

Los motorframe Imi Dax 5.5L

Bericht door laurensvr »

Hallo allemaal,

Het is voor mij even geleden. Heb vroeger veel op dit forum gezeten, maar dat is inmiddels alweer een jaartje of 12 geleden. Heb met veel plezier een ss en dax gehad in mijn jongere jaren. Nu begint het toch weer te kriebelen en wil ik een daxprojectje starten. Dit keer een motodax Ik zou hiervoor graag als basis een 5.5l imitatieframe nemen. Ik wil graag een nieuw frame om er zeker van te zijn dat het frame recht is. Ben van plan er wat geld in te stoppen, dus vind dat zonde om op een mogelijk krom frame te doen. Ik heb alleen een paar vraagjes.


- Hoe is de kwaliteit van deze framepjes?
Ben van plan er goed wat vermogen onder te gooien.


- Waar kan je enkel een frame halen?
Heb al even op internet gekeken, maar ben alleen complete skyteam daxjes tegengekomen. Aangezien ik verder toch niets wil gebruiken, vind ik dat een beetje zonde. Daarnaast is er via duitse en franse sites wel een frame te bestellen, alleen ken ik dit merk niet en die hebben geen framenummer oid. Dat is denk ik nog niet zo makkelijk om ingevoerd te krijgen.


- Zijn er andere merken dan Skyteam die 5.5liter framepjes gebruiken waarvan de kwaliteit beter is?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,

Laurens

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Los motorframe Imi Dax 5.5L

Bericht door nielspbr »

De skyteam skymax is de enige met een 5,5 liter tank.

Toch is de makkelijkste manier om aan een gekentekend skymax frame te kopen een komplete motorfiets.
(Ik zou niet weten waar je hier in nl een (nieuw) los frame met papieren kan kopen.)

laurensvr
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 okt 2018 21:55

Re: Los motorframe Imi Dax 5.5L

Bericht door laurensvr »

Haha,grappig, al die oude namen hier op dit forum. Jij zit hier ook al behoorlijk lang of niet NielsPBR. Jaa, ik was er al bang voor dat ik een nieuwe zou moeten aanschaffen. Zit ik alleen wel met al die andere meuk. Opzich valt 1500 euro nog wel mee. Zag dat je tegenwoordig ook skyteampjes hebt met injectie. Daarnaast heeft ecotron een complete injectiekit en zijn er ook diy projectjes door middels van megasquirt. . Iemand hier ervaring mee?



https://www.ecotrons.com/small_engine_f ... ction_kit/
http://megasquirt.info

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Los motorframe Imi Dax 5.5L

Bericht door Daan1508 »

Ik heb die EcoTrons kit op mijn Dax gehad. Het is in het frame wel heel krap allemaal. Daarom is het bij gestrand: ik wilde een elektrische aanpassing maken maar daarvoor moest alles uit elkaar.

Het systeem werkt wel enorm goed. Optimalisatie is best makkelijk. Ik ga het binnenkort op mijn Wave 110 bouwen (Lifan 125cc), daar is wat meer plek.

laurensvr
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 okt 2018 21:55

Re: Los motorframe Imi Dax 5.5L

Bericht door laurensvr »

Jaa maar hij spuit bij elke omwenteling in ipv enkel de inlaatslag. Niet zozeer een probleem maar dan is de verneveling wel minder. Ik hoorde ook over problemen dat de brandstofpomp teveel amperes trok, maar daar had jij geen last van dus? Zit namelijk te denken aan die kit op een daytona anima 190 met grotere boring naar 212cc. Zag dat deze nu ook met een 5 bak beschikbaar is. Je hebt dan wel die oerlelijke elektrostart.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Los motorframe Imi Dax 5.5L

Bericht door Daan1508 »

Ik had met een LED koplamp en achterlicht genoeg over om de accu niet leeg te laten lopen.
Dat van elke omwenteling dat klopt: voor sequentiële ontsteking (dus alleen de inlaatslag) heb je een nokkenassensor nodig. Dat kan dit systeem denk ik wel, overigens. In ieder geval lijkt me een nokkenassensor op een liggend blok bouwen niet makkelijk. Is niet zo'n heel groot nadeel wat mij betreft.

laurensvr
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 okt 2018 21:55

Re: Los motorframe Imi Dax 5.5L

Bericht door laurensvr »

Ja, is ook mogelijk. Zat al te kijken of ik hrt decompressie mechanise kan vervangen door een plaat met sensor. Zijn alleen geen cad tekeningen te vinden van dat blok, dus is lastig om te kijken hoe ik dat zou moeten doen. Kan wel alles opmeten en intekenen als ik eenmaal het blok heb aangeschaft. Leuk projectje lijkt me zo.

laurensvr
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 okt 2018 21:55

Re: Los motorframe Imi Dax 5.5L

Bericht door laurensvr »

@Daan1508, hoe ervaarde je het vermogen en het brandstofverbruik? Heb je een foto van het spul op je Dax?

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Los motorframe Imi Dax 5.5L

Bericht door Daan1508 »

laurensvr schreef: 18 okt 2018 17:23 @Daan1508, hoe ervaarde je het vermogen en het brandstofverbruik? Heb je een foto van het spul op je Dax?
Foto moet ik even zoeken. Ga ik doen.
Brandstofverbuik: tja, weet ik eigenlijk niet zo goed. Nooit bekeken: ik heb in de testperiode nooit getankt. Dat is wel een goed teken haha.
Wel andere voordelen gemerkt: liep beter bovenin (de carb die ik heb is wat aan de kleine kant), betere stationairloop, betere koude start.
En het is natuurlijk vet!!

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Los motorframe Imi Dax 5.5L

Bericht door gerbrandicus »

Als hij benzine inspuit in de arbeidsslag blijft dat dus in het spruitstuk hangen want klep is dicht. Zodra de klep open gaat krijgt hij meteen twee shots benzine en één shot lucht, dat klinkt niet bepaald optimaal. Of wordt het mengsel dan gewoon heel arm gemaakt na input van de lambda sensor? Zodat hij met twee shots toch de juiste hoeveelheid benz/lucht krijgt?
Het eerste shot benzine is ingespoten bij gebruik aan airflow, druppels/condensatie? Efficiëntie en dus verbruik zou zeker verbeteren als je dit issue fixt.
Daar moet toch wat op te verzinnen zijn?

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Los motorframe Imi Dax 5.5L

Bericht door Daan1508 »

Ja, twee keer de helft inspuiten. Deden ze bij de meeste auto's van voor euro3 ook. Is niet zo inefficient als het misschien lijkt.
Ja, natuurlijk beter als je het wel op het goede moment doet, maar dat is niet pasklaar voor deze blokken. Kun je natuurlijk wel maken!

Plaats reactie