Pagina 1 van 2

Tegendruk

Geplaatst: 05 dec 2018 14:02
door Ben C50
Omdat ik graag van alles aan elkaar las dat eigenlijk niet aan elkaar hoort, maak ik graag zelf uitlaten. Mijn idee is dat dat bij een 2takt veel meer kennis en kunde vraagt dan bij een 4takt. Als ik kijk naar opgevoerde 4takten (auto’s, motorfietsen) dan hebben die een uitlaat met zo min mogelijk weerstand.
Toch hoor ik ook wel eens dat een bepaalde mate van tegendruk in de uitlaat voor een viertakt ook wenselijk is. Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen.
Kan iemand me dit helder uitleggen?

Re: Tegendruk

Geplaatst: 05 dec 2018 14:30
door Lucrafc
Dat klopt helemaal.
Bij mijn Fireblade was de originele uitlaat in alle testen zowat over het hele toerental de beste keuze.
Enkel bij hoge toeren hadden sommige vervang dempers winst.(en bij midden toeren was er een verlies,vooral van koppel)
Mijn originele uitlaat was bij een chrash kapot geraakt en nieuw was onbetaalbaar.
Of dit bij horizontale 4takten óók zo is denk ik niet ,de originele uitlaat is eigenlijk een flauw afkooksel van een uitlaat.
Enkel ontworpen om laag geluid te geven.
Vermits die geen competitie doen gaat men geen hogere vermogen proberen te zoeken.
Ik hou het bij een vrij open uitlaat met een db eater er in.

Re: Tegendruk

Geplaatst: 05 dec 2018 21:56
door daxdaan
heldere uitleg inderdaad...

Re: Tegendruk

Geplaatst: 05 dec 2018 22:51
door Ben C50
Dank voor je reactie, ik kan er alleen nog niet helemaal uit opmaken wat het nut van tegendruk voor 4takten is.

Re: Tegendruk

Geplaatst: 05 dec 2018 23:21
door NIX
Niet. Je stelt de carb af op de motor waarop de snelheid waarmee de uitlaatgassen weg kunnen een factor is. That's it.

Re: Tegendruk

Geplaatst: 06 dec 2018 08:19
door Ben C50
Ja dat dacht ik ook. Ik merk inderdaad dat afstelling veranderd.

Mooi. Dan blijf ik lekker zelf bakken zoals ik doe

Re: Tegendruk

Geplaatst: 06 dec 2018 09:40
door Skiller
Bij 4-takt is tegendruk volgens mij idd niet zo belangrijk. Wel is het bij multi-cilinders belangrijk om de lengte en volgorde van koppelen goed te hebben. (4 in 4, 4 in 2 in 1, 4 in 2, etc.) dit heeft te maken met het feit dat de uitstromende lucht een vacuum creeren bij een andere cilinder waardoor de gassen nog sneller worden afgevoerd en daarmee ook de inlaatgassen meer snelheid krijgen.
Net zo goed heeft dit bij een 1 cilinder ook zin als je uit een bepaald toerengebied meer winst wilt behalen.

Voor de rest wil je dat de gassen zo snel en makkelijk mogelijk weg kunnen dus liefst geen tegendruk. (al kan je de golflengte bij een toerental wel beinvloedden door de vorm van de conus en evt. tegenconus al is die laatste dan niet echt voor de tegendruk…)

Re: Tegendruk

Geplaatst: 06 dec 2018 12:59
door Ben C50
Helder. Fijn!

Re: Tegendruk

Geplaatst: 06 dec 2018 13:56
door Daan1508
NIX schreef: 05 dec 2018 23:21 Niet. Je stelt de carb af op de motor waarop de snelheid waarmee de uitlaatgassen weg kunnen een factor is. That's it.
Dit is de kern van het geheel. Wat je vaak ziet is dat mensen het koppel van een motor bekijken dan roepen dat het minder is met een niet-originele uitlaat. Dat komt omdat de afstelling dan niet meer klopt! Niet omdat je tegendruk nodig hebt om koppel te kunnen maken.

Re: Tegendruk

Geplaatst: 07 dec 2018 03:50
door Lucrafc
Wel dat laatste heb ik bij mijn 125 nog niet ondervonden, aan de stoplichten moet ik echt opletten om NIET op mijn achterwiel te vertrekken, een fenomeen dat zich in tweede herhaalt.

Re: Tegendruk

Geplaatst: 07 dec 2018 11:32
door NIX
Dan stond ie blijkbaar al lekker rijk. Fijn voor jou, maar geen wetenschappelijk feit. Of je hebt gewoon een veel te klein voortandwiel of je bent net als je fietsje ook 125.

Re: Tegendruk

Geplaatst: 07 dec 2018 14:19
door Lucrafc
Nee dat net niet, mijn Fireblade ging hooguit 10cm met zijn voorwiel van de grond.
De dax zijn eerste is zo kort dat elke keer ik eerst weg wil zijn aan het stoplicht ik op mijn achterwiel eindig .
Nu schakel ik snel naar twee om volgas te geven.
Mijn tandwiel verhouding is goed nu want in vier houd hij met wind tegen maar amper zijn top .
Te rijk denk ik niet de bougie is beige bruin ( koffie met melk)

Re: Tegendruk

Geplaatst: 07 dec 2018 21:33
door butt head
Daan1508 schreef: 06 dec 2018 13:56
NIX schreef: 05 dec 2018 23:21 Niet. Je stelt de carb af op de motor waarop de snelheid waarmee de uitlaatgassen weg kunnen een factor is. That's it.
Dit is de kern van het geheel. Wat je vaak ziet is dat mensen het koppel van een motor bekijken dan roepen dat het minder is met een niet-originele uitlaat. Dat komt omdat de afstelling dan niet meer klopt! Niet omdat je tegendruk nodig hebt om koppel te kunnen maken.
dan ben ik toch heel benieuwd hoe jullie dan dat verklaren waarom een moderne auto met injectie die een katalysator heeft. totaal anders rijd als je de katalysator weg haalt.
bij een auto meet hij meerdere factoren uitlaat gassen, lucht hoeveelheid, lucht temperatuur en bij sommige nog de pingel grens. op die gegevens gaat de computer de beste en veiligste waardes de motor af stellen tot wat hij mag van de fabrikant dus die hebben altijd een optimaal mengsel.

het karakter kan per motor verschillen maar ik ga nu even van een alfa romeo 3.0 24v uit dat is een motor die graag toeren maakt.
waarom merk je bij zo'n motor als je de katalysator er tussen uit haalt dat hij minder koppel heeft maar boven in toeren lekkerder door wil.
jullie kennen alle bij een katalysator en weten waarschijnlijk ook hoe zo'n ding er van binnen uit ziet. dat is toch een flinke blokkade voor de uitlaat gassen. dat ontkracht jullie bevinding al.

op een 1cil 50cc 4takt motortje zal je er weinig tot niets van merken dat klopt. maar of je nou 4,1pk en 2,1Nm hebt en een open uitlaat 4,2 en 2Nm die ga je echt niet merken nee.

Re: Tegendruk

Geplaatst: 07 dec 2018 22:48
door NIX
Omdat je nu veel meer factoren noemt dan een simpele carb motor. Ook een injectiemotor kan gewoon te arm komen te staan. En vlak het ontstekingstijdstip niet uit, dat is niet op maximaal vermogen afgesteld, maar op minimale uitstoot. En er zit een EGR op, daar wordt van alles ontregeld. Dit is appels met peren vergelijken.

Re: Tegendruk

Geplaatst: 08 dec 2018 00:02
door Lucrafc
Een moderne auto kan je zonder mechanische wijziging tunen via de obd , je moet er enkel kontakt mee leggen.(beveiligd door de fabrikant)