Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Hier kun je praten over je honda.
Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door Roel »

Na de Berlijnrit met mijn CD50 kriebelt het om een nieuwe lange tocht te maken, maar deze keer een stukje verder. Met wat strategisch geschuif met snipperdagen heb ik het zo kunnen regelen dat ik eind mei een tocht van max. 7 dagen kan maken. Mijn idee is om naar de Alpen te toeren en dan één bergpasje te doen. De Grimselpas lijkt me een mooie.

De exacte route ligt nog helemaal open, maar het plan is om in 3 dagen in etappes van zo'n 300km per dag naar de voet van de Alpen te rijden., liefst via Luxemburg en een stukje Zwarte Woud.
Daarna 1 dag de bergen in via de Grimselpas (150km).
En daarna in 3 dagen weer terug, ook weer etappes van zo'n 300km.

Haalbaar? De 300km per dag op de heen- en terugreis zal wel lukken, maar is 150km in de bergen wel te doen in 1 dag? En is een licht aanhangertje (15kg) dan een optie of een erg slecht idee?

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door Daan1508 »

Wanneer ga je? Pas op met sneeuw in de passen enzovoort. Met een beetje pech strand je dan zo maar!

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door Roel »

In de laatste week van mei.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5858
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door Jurrien »

Lijkt me goed haalbaar, die getallen die je noemt. Ik vraag me alleen af of het wel leuk is. Want je zult met dit reisplan niet veel tijd hebben om iets anders te doen dan brommerrijden. Ik zou wat meer tijd uittrekken om ook zo nu en dan iets te kunnen bekijken en/of een rustdag te houden.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door Roel »

Zit wat in. Toch merkte ik bij mijn Berlijnrit dat de gemiddelde snelheid in Duitsland een stuk hoger ligt dan in Nederland met dat rijbaanwisselgekloot. Ik reed op de Bundesstrassen gemiddeld 45km per uur, en ik kwam bij de eerste overnachtingsplek al om 15u aan, terwijl ik er rekening mee hield dat het pas na het avondeten zou zijn.

Ik heb er geen moeite mee om elke dag zo'n 6 a 7 uur netto te brommeren. Ik ben in mijn eentje, een behoorlijke saaineus en behalve wat natuurhistorische musea en andere nerd-plekjes heb ik geen wilde plannen. 7x45km/u=350km, dus dan lijkt me 300km een mooi streven. Dan heb ik het natuurlijk wel over vlakke wegen, ik heb geen idee hoeveel langzamer het gaat in de bergen...

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door john »

vanaf het moment dat je in de bergen komt is 300 km per dag echt een hel!

zwarte woud moet je echt de De Schwarzwaldhochstrasse pakken, super leuk om te rijden. maar wel zwaar voor je brommertje. zelfs met mn kadett ging ik soms 30t uur naar boven in zn 1 vol gas. maarre 45 km t uur gemiddeld haal je echt niet. hou 30 t uur gemiddeld aan en je heb een meer haalbare tijds-afstand indicatie.

bij berlijn is het vooral plat... op het moment dat je bergen tegenkomt gaat je gemiddelde hard naar beneden.
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door Alexander Korenhof »

ik heb ooit Utrecht-Tillf Belgie ( ardennen ) gedaan in 1 dag. Dit is op de kaart 225 km We waren kapot.
vertrokken om 6 uur in de ochtend. kwamen om half 5 op de camping
(wel met 1 lekke band onderweg)

Wel voor herhaling vatbaat ;)

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door Roel »

In de bergen verwacht ik natuurlijk ook geen 300km te rijden. Op de "bergdag" schat ik 150km te kunnen doen, maar da's echt een slag in de lucht.

Om een idee te krijgen: mijn record voor 1 dag brommeren op vlakke wegen is 400km, en de Berlijnreis bestond uit etappes van 300km per dag, wat ik geen enkel probleem vond.

Waar ik inderdaad geen rekening mee heb gehouden is het feit dat het Zwarte Woud ook wel flink klimmen is. Misschien is het verstandiger om die hele bergpas in Zwitserland te schrappen en het bij de Schwarzwaldhochstrasse te houden. Kan ik op de heen- en terugweg ook meer de mooie routes kiezen in plaats van de snelle.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door Daan1508 »

Roel schreef: 15 jan 2019 13:22 In de laatste week van mei.
Dan is sneeuw niet zo spannend haha

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door Gooische Honda »

Waar ik inderdaad geen rekening mee heb gehouden is het feit dat het Zwarte Woud ook wel flink klimmen is. Misschien is het verstandiger om die hele bergpas in Zwitserland te schrappen en het bij de Schwarzwaldhochstrasse te houden. Kan ik op de heen- en terugweg ook meer de mooie routes kiezen in plaats van de snelle
Doe vooral je laatste voorstel, hou het tot Schwarzwald en het gebied aldaar!! Vlak loopt goed maar eenmaal 'hochie-op-hochie-af' en 'slinger-hier-slinger-daar'... Heb ervaring met 18 Italiaanse pk's 8-) . Rij er 'snel' naartoe en ga daar genieten! Heerlijk eten en drinken fraaie landschappen en aardige bosbewoners daar! Doe 'bergervaring' op voor je volgende trip naar Zwitserland zodat je weet waar je aan begint. Mooi plan btw man! (psst wel foto's plaatsen hé?).
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door butt head »

klap er een dik blok onder en zorg dat je makkelijk de 60km/h haalt dat rijd ook altijd goed in duitsland en je hebt net wat meer power in de bulten/bergen die kan je dan nog met een snelheid van 30 tot 40km/h omhoog tokkelen.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door MrSinga »

Ik heb Journey of sound gedaan in september, Oudenaarde - Parijs. 1e etappe was redelijk vlak, 100km en erg vlot gedaan. Konden we gerust ergens stoppen, eten, sightseeing doen. Dag 2 begonnen de klimmen en afdalingen, 167km, en dat gaat maar moeizaam met 50cc. Dag 3 nog meer klimmen rond Parijs, 185km en we waren letterlijk gebroken (tevens omdat Parijs een ramp is voor in te rijden).

Klimmen met 50cc is moeizaam, je snelheid gaat soms nauwelijks boven de 30kmh. En op lange banen die ietke omhoog gaan, kun je wel op het gemak snelheid opbouwen. En kun je leukere snelheden naar beneden halen. Echter bij kort omhoog, haarspeldbochtje,... heb je het veel zwaarder. Niet te onderschatten (aja, mijne 50cc gaat op GPS 56kmh op vlakke baan)

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door Roel »

Er hangt nu een 86cc onder, dus 60km/u is geen enkel probleem. Harder hoef ik sowieso niet om gezeik te voorkomen en omdat het gewoon zo'n lekkere toersnelheid is, met een rustig snorrend blokje.

Ik zit een beetje te klooien met Google Maps, en kom op zoiets uit: https://www.google.nl/maps/dir/Deventer ... b1!2b1!3e0

Via Frankfurt en Stuttgart (in beide steden zijn interessante natuurhistorische musea) naar de grens met Oostenrijk, dan over de Hochtannbergpas richting Zwitserland, langs de Bodensee weer noordwaarts, een stukje Schwarzwald, en via de Eifel weer richting huus. Dan zit je op ongeveer 1800km = 260km per dag. Op een vlakke weg is dat 2 vingers in de neus, dus het lijkt me misschien toch wel haalbaar?

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door butt head »

lijkt mij een prima route. als je iets in die steden wil zien mee pakken en anders in een bocht er om heen.

ik zou ook een paar dagen rust in plannen.

in 2009 het ik ongeveer ook ongeveer zo'n rondje gereden. het plan was toen münchen.
we vertrokken van uit westervoort-visé-mümchen. de route ring redelijk langs de de rein op. na 5 dagen waren we al bijna in münchen. toen besloten we maar naar oostenrijk te rijden. dat was ook maar 1 dag rijden. in oostenrijk hebben we een weekend op een camping gestaan. toen door naar italie was ook 1 dag rijden. na italie maar besloten om naar huis te rijden via de bodensee dat was ook maar 1 week. het idee was 3 weken weg te zijn na 2 weken waren we weer thuis zo gaar als een klontje iedere dag rond de 300km gemaakt. soms meer soms minder.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Re: Deventer - Zwitserland - Deventer: te doen in 7 dagen?

Bericht door john »

zou bij luxemburg nog ff een klein ommetje maken om klein zwitserland te pakken, ook leuk om liechtenstein mee te pakken. dan heb je NOG een extra land erbij

het is een best stuk voor een week. maarja boeie lekker rijden. 106 uur op de fiets.
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

Plaats reactie