Honda ape 50

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
Bartenbraad
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 nov 2019 11:57
Bezit: Honda MTX50 1982
Honda Ape 2004

Honda ape 50

Bericht door Bartenbraad »

Ik zit naar een honda ape 50 te kijken bij de fourstrokebarn
( https://fourstrokebarn.com/product/hond ... rt-oranje/ )
nou vraag ik me een beetje af of voor deze brommers een beetje onderdelen zijn te krijgen? En of ze een beetje vlot te krijgen zijn? Een andere uitlaat, misschien cilinder en nok.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Honda ape 50

Bericht door ReezYard »

Je kunt natuurlijk ook even bij de sponcors van dit forum checken/informeren!
En..... Google & Ebay zijn je vrienden.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda ape 50

Bericht door nielspbr »

Edit, de ape uit de link heeft een injectieblok. Die heeft een andere nokkenas lagering. Vergeet gelijk wat ik schreef over passende cb nokken.
Opvoeronderdelen hiervoor ga je alleen in japan vinden van bv kitaco.
Ik zou deze rijden zoals die verkocht wordt, met injectieblokken opvoeren is het niet even simpel een andere nok en even een andere sproeier erin.

Uitlaten nederland en belgie, soms kom je wat tegen. Duitsland nooit op gelet voor ape. Japan, bv webike en paypal is je vriendje.
Let op, een ape 100 heeft een hogere cilinder wat automatisch inhoud dat een uitlaat voor een 100 lager hangt op een 50. (en een uitlaat voor een 50 niet past op een 100...)

wieb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 okt 2012 13:36
Bezit: Honda

Re: Honda ape 50

Bericht door wieb »

Bartenbraad schreef: 12 dec 2019 21:35 Ik zit naar een honda ape 50 te kijken bij de fourstrokebarn
( https://fourstrokebarn.com/product/hond ... rt-oranje/ )
nou vraag ik me een beetje af of voor deze brommers een beetje onderdelen zijn te krijgen? En of ze een beetje vlot te krijgen zijn? Een andere uitlaat, misschien cilinder en nok.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik kocht 3 jaar geleden een Ape 50 FI. Als je er een koopt die goed is onderhouden met weinig km's heb je normaal gesproken geen
onderdelen nodig. Dat geldt natuurlijk voor iedere Honda van recentere datum. Het injectieblok loopt fantastische en is super zuinig.
De Ape 50 is begrensd op het toerental. Een snellere CDI is niet beschikbaar. Toch loopt zo'n begrensde Ape bijna 60 km/u.
Rondom die snelheid begint ie wat in te houden dat rijdt niet zo lekker. Het blok heeft voldoende vermogen om voor
1 of 2 tandjes meer te zetten. Je merkt dan niets van de begrenzing en top is dan aanzienlijk hoger.
Ik verving de uitlaat door een model zonder katalysator min of meer als test, dat maakt weinig uit.

wieb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 okt 2012 13:36
Bezit: Honda

Re: Honda ape 50

Bericht door wieb »

nielspbr schreef: 13 dec 2019 18:45 Edit, de ape uit de link heeft een injectieblok. Die heeft een andere nokkenas lagering. Vergeet gelijk wat ik schreef over passende cb nokken.
Opvoeronderdelen hiervoor ga je alleen in japan vinden van bv kitaco.
Ik zou deze rijden zoals die verkocht wordt, met injectieblokken opvoeren is het niet even simpel een andere nok en even een andere sproeier erin.

Uitlaten nederland en belgie, soms kom je wat tegen. Duitsland nooit op gelet voor ape. Japan, bv webike en paypal is je vriendje.
Let op, een ape 100 heeft een hogere cilinder wat automatisch inhoud dat een uitlaat voor een 100 lager hangt op een 50. (en een uitlaat voor een 50 niet past op een 100...)
Omgekeerd gaat wel ik plaatste een Ape 100 uitlaat( zonder katalysator) op een Ape 50FI.
Je moet wat bedenken voor de ophanging achter en de bevestiging aan het spruitstuk.
Eenvoudig, gaat prima. Maakt weinig uit is het vermoeden.

Bartenbraad
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 nov 2019 11:57
Bezit: Honda MTX50 1982
Honda Ape 2004

Re: Honda ape 50

Bericht door Bartenbraad »

Bedankt voor alle reacties!
Ik zal er nog over nadenken maar ik denk nu dat ik toch naar een cb50 ga kijken, vooral omdat de onderdelen zo lastig te krijgen zijn of erg duur zijn. Nog tips om naar te kijken bij een cb? Zet er dan denk ik een 80cc kitaco op.
Loopt dit een beetje goed (vooral optrekken) en hoe is dit in vergelijking met een 2t zoals een mt of mtx?
Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda ape 50

Bericht door nielspbr »

wieb schreef: 15 dec 2019 12:58
nielspbr schreef: 13 dec 2019 18:45 Edit, de ape uit de link heeft een injectieblok. Die heeft een andere nokkenas lagering. Vergeet gelijk wat ik schreef over passende cb nokken.
Opvoeronderdelen hiervoor ga je alleen in japan vinden van bv kitaco.
Ik zou deze rijden zoals die verkocht wordt, met injectieblokken opvoeren is het niet even simpel een andere nok en even een andere sproeier erin.

Uitlaten nederland en belgie, soms kom je wat tegen. Duitsland nooit op gelet voor ape. Japan, bv webike en paypal is je vriendje.
Let op, een ape 100 heeft een hogere cilinder wat automatisch inhoud dat een uitlaat voor een 100 lager hangt op een 50. (en een uitlaat voor een 50 niet past op een 100...)
Omgekeerd gaat wel ik plaatste een Ape 100 uitlaat( zonder katalysator) op een Ape 50FI.
Je moet wat bedenken voor de ophanging achter en de bevestiging aan het spruitstuk.
Eenvoudig, gaat prima. Maakt weinig uit is het vermoeden.
Je had ook een ape 50 pijp zonder cat kunnen nemen, zit de ophanging op de juiste plaats ;)

Maar bevestiging aan het spruitstuk? Hoe zit dat dan anders, ik weet dat bij een 100 de cilinder hoger is, maar is er meer?

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Honda ape 50

Bericht door gerbrandicus »

Ik zou gewoon een Ape 50 zonder injectie, dus met carburateur kopen. Daar kun je zelf lekker aan opvoeren. De tuning spullen zijn makkelijker te krijgen dan voor CB50 want Ape spul wordt allemaal nog gemaakt. CB50 opvoerspul is wat lastiger.
Alle 4takt toko's in NL kunnen Ape opvoerspul leveren.

wieb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 okt 2012 13:36
Bezit: Honda

Re: Honda ape 50

Bericht door wieb »

]

Omgekeerd gaat wel ik plaatste een Ape 100 uitlaat( zonder katalysator) op een Ape 50FI.
Je moet wat bedenken voor de ophanging achter en de bevestiging aan het spruitstuk.
Eenvoudig, gaat prima. Maakt weinig uit is het vermoeden.
[/quote]
Je had ook een ape 50 pijp zonder cat kunnen nemen, zit de ophanging op de juiste plaats ;)

Maar bevestiging aan het spruitstuk? Hoe zit dat dan anders, ik weet dat bij een 100 de cilinder hoger is, maar is er meer?
[/quote]

Klopt, maar ik dacht dat het zou gaan om vrijwel dezelfde uitlaat. De andere ophanging zag ik over het
hoofd. Maar vrijwel altijd is daar wel een oplossing voor te vinden, zoals bleek.
De ring bij de flens eind uitlaatbocht van een ape 100 is minder hoog. Ik vulde dit op met twee halfronde schaaltjes in zoals dat
ook bij andere typen voorkomt. Ik heb nog een Ape 50 uitlaat zonder kat daarvan is de ring bij de flens ook
minder hoog. Wellicht gaat het dus om het verschil in diepte van het uitlaatkanaal tussen de Ape 100 en Ape 50inj
en is dat bij Ape 100 en Ape 50 carb hetzelfde.
https://postimg.cc/DWzKkPHy
https://postimg.cc/8scBJfQJ
https://postimg.cc/sG52QJVC
https://postimg.cc/LhkRP5tS

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda ape 50

Bericht door nielspbr »

Klopt, bij een 100 hangt de uitlaat aan de steun van de duostep, en die die is langer dan de uithouder van de 50.

De aansluiting van de uitlaat bij de carburateurversies is inderdaad ondiep. Altijd drie handen nodig om de uitlaat vast te zetten zonder dat de pakking ertussenuit valt.

Plaats reactie