Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Hier kun je praten over je honda.
Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1866
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door lil »

mwoah ok, noem het maar mijn mening dan.

of verwijder het als het je heel erg dwars zit.

ik heb m'n zegje gedaan en ik neem niks terug.

de groeten
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door NIX »

Het is geenszins de schuld van de handelaren, of het moeten de hobbyhandelaren geweest zijn. Het zijn gewoon de liefhebbers zelf die idiote prijzen zijn gaan vragen en gaan geven en de boel binnen hebben staan. Ze zijn nu rijker dan in de 80 toen ze 16 of 17 waren. Maar de echte reden is dat de dingen gewoon op zijn. Net als FS1's net als mini's of kevers. Ooit werd je ermee doodgegooid, nu is het op. C-tjes zij nog relatief goedkoop te krijgen, vaak compleet, juist omdat het laswerk mensen afschrikt. Verder hebben ze last van dezelfde zaken als andere brommers. Blokjes kunnen compleet uitgewoond, versleten of versleuteld zijn, voorvorken zijn meer dan versleten omdat niemand de moeite neemt de scharnieren te smeren en versleten zooi te vervangen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1866
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door lil »

ok, ter kennisgeving aangenomen. tis een beetje een zijspoor, dus lamaar zo.

salut o7
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door butt head »

Gooische Honda schreef: 28 dec 2019 11:31 Butt head/lil thanks voor info.

Tsja... dubben, wil vandaag de knoop doorhakken m.b.t. die C50. Jullie mogen de vr. prijs weten, die is 1000,00 Euro. Het blokje 250 maar zonder de zekerheid dat dit allemaal 70 cc is, is dat het mij niet waard. Wat inderdaad kan is dat er 49 cc op gegoten staat maar het 70 cc kan zijn. Zonder die zekerheid is het blokje mij 100/150 max. waard.
C50, met alle onzekerheden en het evt. las-/technische werk 750 max. Totaal voor blokje en C50 een 900 max. Realistisch?? in mijn beleving wel.
Uiteraard wil ik dan wel zeker zijn dat het frame zoals lil het beschrijft in orde is onder het tankje. Bij die 900 komt dan nog ca. 200 aan keuringskosten en ongetwijfeld wat onderdelen zodat, zonder nog maar geslepen en gespoten te hebben, het bedrag op min. ca 1500 komt te staan en dan doe ik alles zelf :idea: maar ondermijn wel m'n idee 'gelijk rijden' want eerst is er wat te klussen.

@lil, tsja... kan interessant zijn... sta altijd open voor leuke dingen.
De liefde voor C's (mijn broer z'n maten hadden er een paar in de jaren 80/begin 90 en ik keek daar als tiener giga tegenop). En zo'n model wil ik. Ongetwijfeld Hollandse exemplaren.
- Ronde koplamp
- Duo zit
- Geen concoursstaat
- Niet versleuteld, maar zichtbare patina mag, daar hou ik wel van
- Lage uitlaat, love it!

Kort door de bocht, zie onderstaande screenshot v. de latere Japanse modellen. Moderner hoeft het voor mij beslist niet te worden;

Afbeelding
simpel gezegd je zoekt een ot tt c50 met dubbel zit.


die c van de foto's in je eerste bericht. ga er van uit dat als je de achterkant raakt dat die er af valt.

simpel denkend. denco plaatwerk. van af de tank tot ducktail + lassen 500,- dan is het nog hopen dat de afstand goed is. beetje verf er over blazen +500 tot 750 voor alles. weer het geheel op bouwen. boutje hier boutje daar velgje paarspaken, lampje en weet ik veel wat voorn knoei +400. blokje zo als ik die cilinders ken over de jaren lijkt het mij een 70cc. dus dan kom je weer op het blokje los trekken en op bouwen +350 aan onderdelen. reken dit allemaal bij de vraag prijs op en je weet grof weg dat die c je gaat kosten wil je zeker weten wat dat je een goede harde c hebt. bijna alle genoemde bedragen zijn ex arbeid.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door Gooische Honda »

#Allen die hier, en per mail gereageerd hebben. Thanks! dan is zo'n forum zeer waardevol voor ongezouten advies, tips en tricks.

Uitgangspunt was een redelijke C50 aanschaffen met op termijn wat las-, of andere technische werkzaamheden. Duo zitje, lage pijp, beetje freubelen en met het voorjaar rijden. Met een sokje Euro's, sigaren en een goede fles wijn als survivalkitje aan de slag gegaan afgelopen weken. Internet en fysiek, o.a. MP afstruinen. E.e.a. gezien waarvan 1 grijze NLse, niet op kenteken, exemplaar.
Die grijze gaat hem niet worden op basis van de stevige prijs i.c.m. het werk wat eraan zit om het goed uitgevoerd te krijgen, ik ken mijzelf... dat wil ik gelijk aanpakken, die tijd is er nog niet om volledig te gaan en zo zou het een project worden die de zomer over staat. Wil ik niet. Wordt hem niet.
Zoektocht verbreed na advies en tips naar de jongere Cubjes, 12Volt, CDI en zo het lijkt standaard minder/niet rot. Enkele opties staan open. Het jammere eraan is dat het allemaal ingevoerde exemplaren gaat met een mono zitje, maar ach als dat het is incl. het nog op kenteken zetten dan moet dat wel goed komen voor de zomer.

Maar... actief zoeken kan lonen... dieper dan MP, verder dan de aanbieders op internet incl. een dosis geluk/toeval in contact gekomen met iemand. Bij meer zekerheid volgt meer info 8-) en dan kom je (nogmaals) erachter dat het wereldje met liefhebbers uit leuke mensen bestaat!!

To be continued
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1866
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door lil »

wil je dat ik die man in apeldoorn vraag wat ie nog heeft staan?...

je kan natuurlijk altijd nog gewoon zelf een duo zit erop maken he, die zijn heus nog wel te koop ergens, en dat past gewoon.


nb. als het ja is, dan heeft het de voorkeur om gelijk met wat meer gegadigden te gaan, afhankelijk van hoeveel die er nog heeft. moeten we even kijken wat de animo is.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door Gooische Honda »

lil schreef: 03 jan 2020 12:44 wil je dat ik die man in apeldoorn vraag wat ie nog heeft staan?...

je kan natuurlijk altijd nog gewoon zelf een duo zit erop maken he, die zijn heus nog wel te koop ergens, en dat past gewoon.
Thanks lil, ik laat het even zoals het is. Mocht de C wat worden dan ben ik (voorlopig) voorzien. Zoals eerder ga ik projecten of een meervoud daarvan niet uit de weg. Echter zijn er meer zaken die tijd vreten. Maar ik hoop op termijn... m'n creativiteit los te kunnen laten op meer Honda spul. Aan de andere kant, als de C niets wordt kom ik hierop bij je terug.

Duo erop freubelen is inderdaad mogelijk en zal ik beslist uitvoeren dan. Een duo is in mijn geval een must!
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

RemyReints
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2012 16:50
Bezit: -honda c50
Locatie: Dalfsen

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door RemyReints »

Wil toch even op dit topic reageren aangezien ik zelf wat ervaring heb met import van honda's uit japan.

Zodra je een c vindt in japan, en die voor 300 daar koopt, reken er maar eens de invoerkosten bij, shipping, marge, dan btw tarief a 21%, keurklaar maken van een c (banden,olie,koppelingsplaten,accu,lampjes,remblokken, arbeid etc etc) en dan keurkosten van de rdw zelf.

De "4takthandelaren" verdienen hier minder op dan je denkt. Wat t lijkt altijd goedkoper te zijn als je de prijzen in japan hoort.

Maargoed, ieder recht op zijn eigen mening natuurlijk maar die prijzen in Nederland komen niet uit de lucht vallen. En de prijzen zijn ook niet te vergelijken met nederlandse c prijzen want er zit nou eenmaal een groot kwaliteitsverschil in. Een Japanse OT C50 met hard frame en de originele beenkap boutjes bijvoorbeeld is in NL gewoon onmogelijk te vinden.

Mochten er trouwens vragen zijn over import van japanse brom en motorfietsen hoor ik t graag ;)
- honda SS 190
- honda C50 streetcub
- honda FTR223
- honda CB125s Project
- honda CB125 twin Project
- honda Civic 1976 2.0exi blok

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door Novio Jorg »

:)

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1866
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door lil »

RemyReints schreef: 12 jan 2020 20:47 Wil toch even op dit topic reageren aangezien ik zelf wat ervaring heb met import van honda's uit japan.

Zodra je een c vindt in japan, en die voor 300 daar koopt, reken er maar eens de invoerkosten bij, shipping, marge, dan btw tarief a 21%, keurklaar maken van een c (banden,olie,koppelingsplaten,accu,lampjes,remblokken, arbeid etc etc) en dan keurkosten van de rdw zelf.

De "4takthandelaren" verdienen hier minder op dan je denkt. Wat t lijkt altijd goedkoper te zijn als je de prijzen in japan hoort.

Maargoed, ieder recht op zijn eigen mening natuurlijk maar die prijzen in Nederland komen niet uit de lucht vallen. En de prijzen zijn ook niet te vergelijken met nederlandse c prijzen want er zit nou eenmaal een groot kwaliteitsverschil in. Een Japanse OT C50 met hard frame en de originele beenkap boutjes bijvoorbeeld is in NL gewoon onmogelijk te vinden.

Mochten er trouwens vragen zijn over import van japanse brom en motorfietsen hoor ik t graag ;)
marge en btw, leuke combo samen... dat wil wel aantikken ja.
keurklaar maken, tja, die dingen zijn over het algemeen gewoon goed. even begrenzen, hoeft niks te kosten als je het zelf doet.
shipping is gratis ingeval je gaatjes opvult in een container die toch al naar nederland gaat. maar stel dat je een container helemaal volpropt met ceetjes, gaan er 100 tot 300 in, afhankelijk van of je ze stapelt of niet. container is 1500, zeg gedeeld door 100, das 15 euro per brommer...
verders kan het voordeliger zijn om ze als "onderdelen" in te voeren, of zelfs als schroot. voor de belastingdienst maakt het niks uit, die wil alleen dat de cijfertjes kloppen.

hou je over; aankoop, invoerbelasting, keuringskosten, en laten we zeggen een paar honderd euro aan ditjes en datjes.
dat is realistisch voor 1000 euro te doen.

maar ik ken er dus eentje die rustig over de 3000 durft te vragen voor zo'n zelfde veelvoorkomende C50 als die 96'er(zie plofpony topic) van mij, en daar zakt echt m'n broek van af.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door gerbrandicus »

De reden dat er zo weinig ori Europese C-tjes over zijn gebleven is simpelweg dat ze weggerot zijn. Dan zal het idd meer lonen om in onderdelen weg te doen dan als wrak te verkopen.
In Europa (NL en Engeland) zijn GEEN harde C's te vinden. Alle harde C's komen uit Japan. Ook oud type Jap-import C's zijn gewoon hard aan de achterkant. Maar vrijwel alles wat in Japan wordt aangeboden en wat dus geïmporteerd wordt in NL is nieuw type. Dat heeft minder charme, maar rijdt en loopt wel 100 x beter.
Oh en vermijdt aub Vietnamese imports. Er zijn altijd wijsneuzen die denken een vrachtje 'gerestaureerde Honda's' uit Vietnam te halen en daar mooi op te verdienen. Maar geloof mij, alles is daar opgereden, alles alles alles is imi behalve het frame en de carters. En alle schroefdraden in de carters zijn al 10 keer opgetapt en vervangen door brons of messing draad en de frames zijn al vele malen krom gebotst en hersteld. Ik zag eens een Vietnam import SS (optisch meer een Chinese imi Benly) die een klapper had gemaakt en dat frame was net een krakeling. Was goed te zien dat het frame enorm aangetast was door jarenlang roest, intensief gebruik en tig keer stralen spuiten.
Het is niet voor niets dat Vietnamezen juist in Europa ori Honda spul kopen om het daarheen te sturen.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1866
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door lil »

ja dat mag zo zijn, maar dat neemt mijn punt niet weg. en wat betreft oude types, viertaktwinkel heeft nogthans een leuk bergje van die en die zijn ook allemaal hard, plus opmerkelijk lage km standen. daar moet je ook in japan toch iets harder naar zoeken dus dat mag wel iets kosten. maar de prijzen blijf ik over het algemeen onredelijk hoog vinden.

en ja vietnam is een drama, vooral het honda win verhaal. google maar es honda win story
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door Gooische Honda »

Nou, genoeg stof tot discussie/nadenken zo te zien :geek: . Handelaren, hobbyisten, puristen, dromers, prutsers en hobbykonijnen 4-takt fetisjisten en realisten. Ongetwijfeld nog groepen vergeten, maar ach.

Beleving en genieten daar gaat het om, de één legt zijn ziel en zaligheid in een verschroten ingekorte C50 'a la jaren 80's' en de ander gaat voor glimmend incl. after-market Chinees spul. Zolang een ieder zijn lol beleefd op zijn of haar niveau... lekker doen!!

Ik hou van patina, origineel of zo goed als mogelijk tijdsorigineel in alle (prijstechnische) redelijkheid. En... ja ik heb hem! een C50 K0. Als ik me goed heb ingelezen een exemplaar uit 1970. Knetterhard frame (foto's komen t.z.t. hiervan). Nederlandsch exemplaar, on-versleuteld, 49 cc, 12 mm. carburateur. Voor een meer dan redelijke prijs. Laat ik het zo zeggen, qua prijs op dezelfde lijn als gem. MP aanbod waar over het algemeen minder frisse exemplaren staan aangeboden voor te veel centjes. En veel minder qua prijs dan de veelbesproken handelaren die hun waar aanbieden
Leuk verhaal hoe e.e.a. tot stand is gekomen. Grappig om breed te zoeken met als basis de 'oer' C50 die mij zo aanspreekt. Van Friesland tot Zeeland bellen, kijken en mailen (nogmaals bedankt voor delen v. expertise). Opgeschaald naar latere versies, technisch verfijnder en toch nog de looks van een oude C. Om dan uiteindelijk om de hoek een exemplaar te vinden waar het eigenlijk allemaal om te doen is 8-)

De nu, mijn (ow yeah :P ), C50 is een in NL geleverd exemplaar. Gekocht, bereden en in een schuurtje terecht gekomen in een waterrijk gebied. Is gekocht door een verzamelaar ca. 6 jaar geleden. Had patina maar hij wilde hem terugbrengen naar mooiere staat. Sleutelde hem uit elkaar. Straalde en spoot hem weer in de kleur waarin hij hem aantrof. Verving wat nodig. Blokje bleef dicht. En toen, toen stond hij op een mooi plekje in huis.
Na wat toevalligheden, geluk en wat leuke gesprekjes verder rolde de C50 zo in mijn schoot. Beklonken met een fijn biertje of wat. En er een leuk contact aan over gehouden. Zie het maar als 'liefhebbers onder elkaar', belevingsgehalte hoog en gesprekstof genoeg.

Alles lof? nope. Als snuffel-autist heb ik al genoeg zaken die ik iets dieper qua details wil aanpakken. Dat heb ik al gezien en wist ik al toen we met het aankoopproces bezig waren. Dit zal ik in een ander draadje benoemen. Heerlijk om in de schuur nu ff te zitten en te kijken naar de C50, altijd prettig om dan dingen te voelen, zien en plannen te maken. Deze zomer rijden en genieten is het motto!
Wat als eerst gedaan moet worden is het kenteken want dit is verlopen sinds 2007, moet geen probleem worden. Alles werkt, spiegeltje erop (ook erbij gekregen), dempertje erin (moet ik nog ff regelen) en alles gewoon nog technisch nalopen. Alles werkt, verlichting, knipperts… claxon is niet aangesloten :cry: dat item zal ik moeten opzoeken maar voor de keuring volstaat een bel ook.

Meer foto's en in zijn huidige omgeving zal ik in een ander, nieuw, draadje plaatsen. Enjoy

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot

Afbeelding

Grr sommige pic's staan verdraaid... krijg dit ff niet lekker recht op e.o.a. manier. Gewoon koppie scheef of monitor kwartslag op je desk zetten.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

ceedee
4T-MSB addict
Berichten: 602
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: zeist

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door ceedee »

mooi!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Technisch-/aankoopadvies Honda C50 gevraagd

Bericht door nielspbr »

Mooie huiskamerfind.

Plaats reactie