Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Hier kun je praten over je honda.
Gebruikersavatar
PiwiKiwi
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2011 08:07
Bezit: C320S

Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door PiwiKiwi »

Hallo, ik heb de keurings FAQ al even bekeken 8-) .

Ik wil proberen om mijn C320S op brommerkenteken te krijgen. De brommer is door mij gekocht in 1985/1986 en ik heb m destijds verzekerd gehad en mee rondgereden. Ik heb nu alleen nog het verzekeringsplaatje, verder helemaal geen papieren. De periode waarin brommers werden ge-kentekend heb ik gewoon niet meegekregen omdat ik met andere dingen bezig was, mijn Honda’tje stond lekker in mijn moeders schuurtje te rotten :oops: .

Ik heb dus nog een paar vragen:

1) bij de RDW wil men “een bewijs van bouwjaar”, ik heb alleen het framenummer en een vermoeden.

2) de RDW wil een “rekening”, een of ander bewijs dat ik m überhaupt ooit gekocht heb, ik heb de verkoopverklaring gezien die hier op het forum staat....kan ik daar iets mee? Ik heb het ding al 35 jaar, wat verwachten ze eigenlijk?

Ik zou alle hulp erg op prijs stellen, mijn zoon is geobsedeerd door retro-spullen en wil dolgraag ermee gaan rijden (zie foto hiernaast, kinderen zijn inmiddels 10 jaar ouder :lol: )

Heel erg bedankt,

Paul.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door lil »

ze hebben een datum van invoering nodig. moment van aankoop door eerste eigenaar word dan getracht te achterhalen. en anders word het bouwjaar genomen. één van de twee moet je aannemelijk maken. van de c320 hebben ze bij de rdw wel een standaard (onjuist)bouwjaar gehanteerd voor dat model van ergens begin jaren 70, terwijl ze van daarvoor zijn. ik geloof dat ik dat elders op het forum ergens gelezen heb, ik weet niet zeker.

anyway, als je brommer ergens een NL nummer heeft dan krijg je je kenteken makkelijker, want dan is het een al eerder in nederland toegelaten brommer.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
PiwiKiwi
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2011 08:07
Bezit: C320S

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door PiwiKiwi »

Volgens mij zit er een sticker met een NL nummer op het balhoofd....maaaaaarrr...die is inmiddels onleesbaar geworden.

De dame van de RDW had een blik van: “haal ERGENS een rekening vandaan, maakt niet uit hoe, we moeten iets hebben”, waaruit ik begreep dat ze het idee had dat er wel iets te verzinnen moest zijn...maar wat?

Toch bedankt.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5165
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door stoterstangen90 »

Die rekening is gebakken lucht.
Gewoon maken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
PiwiKiwi
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2011 08:07
Bezit: C320S

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door PiwiKiwi »

Kan ik het bouwjaar officieel achterhalen?

Het frame nummer begint met C321- ....die zie ik niet in het framenummer/bouwjaar thread?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door lil »

PiwiKiwi schreef: 06 feb 2020 20:44 Volgens mij zit er een sticker met een NL nummer op het balhoofd....maaaaaarrr...die is inmiddels onleesbaar geworden.

De dame van de RDW had een blik van: “haal ERGENS een rekening vandaan, maakt niet uit hoe, we moeten iets hebben”, waaruit ik begreep dat ze het idee had dat er wel iets te verzinnen moest zijn...maar wat?
ze maakt duidelijk dat ze iets moet hebben. het is een instantie, de cijfertjes moeten kloppen, net als bij belasting. ze moeten kunnen vaststellen dat die brommer officieel bestaat in nederland. wat betekend dat ie ooit is ingevoerd, en vanaf dat moment istie bekend bij de belasting en word het eigenaarschap bijgehouden tot aan de huidige eigenaar, dat maakt hem officieel. en anders bouwjaar.(aantoonbaar!)

als je nl sticker nog wel herkenbaar is als zodanig, dan kan je opperen dat de brommer al in nederland is toegelaten. er waren zoveel brommers die toen op kenteken moesten, daar werd niet moeilijk over gedaan, ik weet niet of dat maar voor tijdelijk was?

het framenr wat je opgeeft is het type nr. je hebt een c321, dat valt onder c320. het echte framenummer zijn de cijfers achter het type nr. (1969 word er iig gezegd. ik denk ouder, uit aalst.)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door wim V8 »

NL-nummer is onbelangrijk geworden. Tenminste, het hoeft er niet meer in te staan.
De gegevens die daar aan vast hangen kunnen wel gebruikt worden voor wat gegevens door de rdw.
Geeft alleen aan in welk jaar de NL typegoedkeuring is verkregen voor dit model plus een hele lijst technische gegevens waar het betreffende type aan moet voldoen.
Dus "stel", de typegoedkeuring(die werden overigens door TNO gedaan)is van '66 en dat model is tien jaar gemaakt, dan dragen zij allemaal het typegoedkeur '66. Zegt niets over het bouwjaar.
Het zegt ieder geval dat de brommer niet ouder is dan dat jaar.

De jouwe zou BL-B6004 kunnen hebben als typegoedkeur. Verkregen in '66.
type C320S. Ook de TT50 (is een optisch iets andere uitvoering van de 320S) rijd met dit typegoedkeuringsnummer rond.

De C320 zou ook kunnen rondrijden met NL-B9106. Dat typegoedkeur is verkregen in '69.
Als een fabrikant technisch een wijziging doorvoorde aan onderdelen die van belang waren voor de typegoedkeur moest het hele voertuig opnieuw komen voor een nieuwe typegoedkeur.
Ik denk dat deze laatste typekeuring te maken had met de wielmaat die volgens mij van 19" naar 17" ging.
De C320 met dit typegoedkeur is ook uitgebracht als TS50 en TS50DX.

Als je zelf wat vooronderzoek doet aan de hand van internet of folders wat betreft het bouwjaar en dat meeneemt gaan zij daar mee akkoord.
Zelf hebben zij natuurlijk ook al veel gegevens van het betreffende type.
Samen met jouw gegevens kom je daar ter plaatse met de keurmeester gewoon wel uit.
Ze zijn er uiteraard op uit om jouw brommer goed te keuren en niet af te keuren.
Alles moet wel kloppen.

Dus maak alvast de afspraak, het duurt nog wel 2 maanden eer je terecht kan, heb je mooi de tijd om alles bij elkaar te zoeken.
Het mooie weer begint dan ook al, en kan je meteen toeren.

Aankoopbon hoeft niet, als jij vermeld dat je het voertuig al 40 jaar in bezit hebt. Je kunt dat natuurlijk niet aantonen.
Als je een foto hebt van jouw met de brommer in bijv. '86 neem je die natuurlijk mee.

Honda C320A bouwjaar 1964-'65 ( komt weinig voor ) NL B 3023
Honda C320 A bouwjaar 1965 ( kleur blauw, zwart ) NL B 5004
Honda C320S (ook TT50) vanaf eind 1967 (kleur zwart, rood, blauw) NL B 6004
Honda C320S (ook TS 50) 1964 en 1968 NL B 9106
(geleend van www.oudebromfiets.nl)

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
PiwiKiwi
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2011 08:07
Bezit: C320S

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door PiwiKiwi »

Bedankt Wim,

Maar bij de RDW stelden ze dat toch echt een “rekening” oid wilde hebben, ondanks dat ik m al 35 jaar heb.

Groet,
Paul.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door wim V8 »

Tuurlijk, aan mij vragen ze ook een aankoopbewijs.
Die heb je toch niet meer na 40-50 jaar, dat kan niet.
Ik ben daar vele malen geweest voor keuren met een brommer uit mn schuur, welke daar al sinds de '70s staat, waar ik uiteraard geen factuur van heb. Geloof me, niemand heeft dat, dat kan toch ook niet. En als ik weer zin heb trek ik weer een leuk modelletje uit de schuur voor keuren, opknappen.
Mn voorraad lijkt onuitputtelijk.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door Lacsap »

Rekening door de buurman laten maken, is niet interessant.
Vwb bouwjaar; hoewel er in het verleden natuurlijk wat aangepast kan zijn...kun je adhv gebruikte handvatten en stuurarmaturen globaal achterhalen welk bouwjaar.
Dit is niet waterdicht uiteraard.
Zoals Wim ook al aangeeft; de meeste S-jes komen uit '67-'69.

Kun je een foto maken van je linker en rechter stuurhelft met armatuur?

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door NIX »

Je hebt niet eens een verkoopverklaring nodig. Dat de mevrouw aan de lijn niets anders aangeeft is omdat ze tekst van een schermpje opleest dat alleen over rekeningen en verkoopverklaringen spreekt en geen rekening houdt met brommertjes die je vanaf je jeugd bewaard hebt. Een verklaring waarin je zelf aangeeft het ding al 30 jaar te hebben staan is ook al vaak gewoon geaccepteerd. En anders laat je gewoon een verklaring opstellen zoals hierboven al vaker is aangegeven. Neem specs mee van het ding, neem wat internet- en foruminfo mee waarin het bouwjaar enigszins wordt aangegeven en zorg dat hij in orde is, dit ding wordt ook goedgekeurd als je helemaal geen enkel papier meeneemt (behalve dan iets dat wat over het eigendom verklaart).
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
PiwiKiwi
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2011 08:07
Bezit: C320S

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door PiwiKiwi »

Bedankt Nix,

Ik was er live heengegaan en heb de baliemedewerker en een techneut erover gesproken. Ze waren tamelijk onverbiddelijk, ook toen ik vroeg hoe iemand dat na 35 jaar zou moeten doen.

Maar goed, er moet een manier zijn, misschien zwichten ze als het zover is, zou wel jammer zijn als het daarop vastloopt.

Bedankt en als jullie eventueel zeer specifieke oplossingen voor me hebben zou ik daar dankbaar voor zijn, ik ben behoorlijk uit de bromfiets markt.

Groeten, Paul.

4-takter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:00
Bezit: C50-h, SS50m-K1, C50-e, cb77, CT70h-K1, CBX1000a, S90
Locatie: velsen

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door 4-takter »

voor het bouwjaar kan de fehac misschien uitkomst bieden
stuur ze een mail met frame en motornummer en vraag of ze voor je een bouwjaar verklaring hebben.

voor een dax die ik in elkaar heb geknutseld van losse onderdelen die ik in de loop van de tijd verzameld had, had ik ook geen aankoop verklaring, van het frame, toen heeft de keurmeester tijdens de keuring een verklaring opgesteld die ik moest ondertekenen dat het frame niet gestolen was.
dat as bij de keuring in Amsterdam, die verklaring ging mee het archief in.
ik vraag me af

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door john »

je haalt een oud boek van de kringloop. scheurt er een lege bladzijde uit. en je heb je papier voor een mooi oud bonnetje. Dan even met de hand schrijven dat piet uit oeteldonk hem heeft verkocht aan je voor 50 gulden, framenummertje er op en niemand die je meer wat kan maken.
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Honda C320S op brommerkenteken zetten?

Bericht door Novio Jorg »

:)

Plaats reactie