klepzetels inslijpen

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
Tobias2018
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2020 11:16
Bezit: SS50
PC 50
CD 50

klepzetels inslijpen

Bericht door Tobias2018 »

Goedendag

Kan iemand mij op weg helpen vwb het inslijpen van klepzetels.

Zijn er huis tuin en keuken mogelijkheden of anderzijds....

met vriendelijke groet

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: klepzetels inslijpen

Bericht door wim V8 »

Ik denk dat het ook mooier en misschien duidelijker is om het eerst op YouTube te zoeken/zien ipv dat iemand dat in woorden probeert uit te leggen.
En dat je daarna waarschijnlijk misschien nog vragen hebt.
Dan is dat duidelijker.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Online
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1815
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: klepzetels inslijpen

Bericht door hypercub »

Het lastigste deel is het vrij maken van de kleppen. Sommigen gebruiken er speciaal gereedschap voor. Koop bij een goede automaterialen zaak een potje grove en fijne slijppasta, slijp rustig en voorzichtig. Eerst grof dan fijn, een paar minuten per klep. Gebruik geen boormachine of anderszins, dat gaat ten koste van je klepgeleider. Let goed op dat je alle resten van de slijppasta verwijderd na het slijpen.
Controleer of de klep goed afsluit (klep gemonteerd met veren etc.) door benzine/spiritus in de verbrandingskamer te gieten.
Life is too short for lousy coffee.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: klepzetels inslijpen

Bericht door Ben C50 »

In het kanaal gooien is makkelijker, dan zie je direct of er iets doorzweet.

Online
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1815
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: klepzetels inslijpen

Bericht door hypercub »

om nou de hele boel gelijk maar in het kanaal te gooien is ook zo wat.
:mrgreen:
Life is too short for lousy coffee.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: klepzetels inslijpen

Bericht door Ben C50 »

:lol:

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: klepzetels inslijpen

Bericht door Dennis »

Ik gebruik al jaren een trucje voor het los halen van de klepveren. Ik ga het verklappen, maar zonder foto's kan het lastig blijven.

Je hebt de losse kop. Die leg je op de grond, met iets van een dikke moer of iets anders, zelfs een doekje oid kan, om de verbrandingsruimte in de kop wat op te vullen, zodat de klep niet verder naar beneden kan zakken als je de vanaf de punt van de klepsteel de druk van de klepveer haalt.
Dus kop ligt op de grond, iets in verbrandingsruimte.
Ringsleutel 10/11, met klein verzetje erin, dus een knikje. Niet een helemaal rechte, ook neit met een enorme knik van 2cm net voor de ring. Klein knikje dus.

Je gaat met beide voeten net op de randen van je kop staan. Dus 1 voet op het randje waar je normaal dat kruis m6 boutje hebt bij je distributie, en aan de andere kant zoek je het maar uit.

Dan steek je de ring 11 via waar normaal het hoekige dekseltje zit, aan de voorkant van de kop, naar 1 van de klephoedjes, ongeveer via waar normaal de tuimelaar as zit. Die heb je er uit gehaald, de kop is verder leeg. Dan heb je de perfecte hefboom gemaakt om de kleppen de demonteren, danwel te monderen. Ik heb vaak wel voor het gemak een magnetisch pennetje ofzo, om de halve maantjes er makkelijk uit te hebben. Ik kan in 10 seconden 2 kleppen demonteren, en in hooguit een paar minuten friemelen, weer monteren. En nee er gaat niets stuk!

Succes,
Dennis
''UNOX MAN''

Ronnie80
4T-MSB beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2020 11:54
Bezit: RS1

Re: klepzetels inslijpen

Bericht door Ronnie80 »

Dennis schreef: 18 mei 2020 08:35 Ik gebruik al jaren een trucje voor het los halen van de klepveren. Ik ga het verklappen, maar zonder foto's kan het lastig blijven.

Je hebt de losse kop. Die leg je op de grond, met iets van een dikke moer of iets anders, zelfs een doekje oid kan, om de verbrandingsruimte in de kop wat op te vullen, zodat de klep niet verder naar beneden kan zakken als je de vanaf de punt van de klepsteel de druk van de klepveer haalt.
Dus kop ligt op de grond, iets in verbrandingsruimte.
Ringsleutel 10/11, met klein verzetje erin, dus een knikje. Niet een helemaal rechte, ook neit met een enorme knik van 2cm net voor de ring. Klein knikje dus.

Je gaat met beide voeten net op de randen van je kop staan. Dus 1 voet op het randje waar je normaal dat kruis m6 boutje hebt bij je distributie, en aan de andere kant zoek je het maar uit.

Dan steek je de ring 11 via waar normaal het hoekige dekseltje zit, aan de voorkant van de kop, naar 1 van de klephoedjes, ongeveer via waar normaal de tuimelaar as zit. Die heb je er uit gehaald, de kop is verder leeg. Dan heb je de perfecte hefboom gemaakt om de kleppen de demonteren, danwel te monderen. Ik heb vaak wel voor het gemak een magnetisch pennetje ofzo, om de halve maantjes er makkelijk uit te hebben. Ik kan in 10 seconden 2 kleppen demonteren, en in hooguit een paar minuten friemelen, weer monteren. En nee er gaat niets stuk!

Succes,
Dennis
Je hebt dit fantastisch uitgelegd Dennis! Ik zat met hetzelfde vraagstuk en ben er met behulp van jouw beschrijving helemaal in geslaagd!
Bedankt!

Plaats reactie