Sachs madass

Hier kun je praten over je honda.
Tony
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 jul 2020 09:04

Re: Sachs madass

Bericht door Tony »

Vandaag is het gelukt om een stukje op de madass te rijden.
Zoals al eerder verwacht werd is de automaat 2 bak idd waardeloos. Veel toeren en schakelt vrij laat naar 2de, maar dat is niet echt duidelijk voelbaar.
Misschien kan ik nog proberen de tandwiel verhouding flink aan te passen. Maar ik heb er weinig vertrouwen in. Eindconclusie, het zal dus uiteindelijk een 4 bak met handkoppeling gaan worden.
Verder moet ik zeggen dat het frame wel goed stijf is. De voorvork heeft flinke dikke voorpoten, en dat merk je heel goed en daardoor stuurt het wel erg strak. De madass ombouwen naar motorfiets met 125 cc zou nog helemaal zo gek niet zijn.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Sachs madass

Bericht door nielspbr »

er was ook een 125cc versie. Gezien er een europese typegoedkeurig als brommer opzit zal ombouw naar motorfiets niet meevallen.

Tony
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 jul 2020 09:04

Re: Sachs madass

Bericht door Tony »

Ik hoor en lees op andere forums dat zoiets juist heel gemakkelijk gaat.
De belangrijkste eisen zijn oa
Constructie snelheid moet hoger dan 54 km/u zijn
Goede remmen, verlichting en spiegels.

En gek genoeg heb je het dan wel zo’n beetje gehad.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Sachs madass

Bericht door wim V8 »

Tony schreef: 18 jan 2021 16:52 Vandaag is het gelukt om een stukje op de madass te rijden.
De madass ombouwen naar motorfiets met 125 cc zou nog helemaal zo gek niet zijn.

Deze gewoon rijdend maken en verkopen en dan een kant en klare 125 met kenteken kopen lijkt mij slimmer.

Maar goed, ik ben je vader niet hè.(er vanuit gaande dat je naar hem luistert) Haha. ;)

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Tony
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 jul 2020 09:04

Re: Sachs madass

Bericht door Tony »

Vandaag maar eens begonnen om het 2 speed automaat blokje uit elkaar te halen.
Naar mijn verbazing zit dit blok anders in elkaar dan veel eerder in dit forum is beschreven.

Bij dit blok zit er 1 centrifugaal koppeling op de krukas. Deze koppeling is te vergelijken met bv een Puch maxi koppeling.
Een 2de koppeling zit op de ingaande as tezamen met een vrijloop voor de 1de koppeling. Deze koppeling werkt door middel van 4 grote 15 mm kogels die door centrifugaalkracht 4 koppelingsplaten op elkaar drukken.

Nu merkte ik al dat de tweede versnelling erg laat werd ingeschakeld, en wat blijkt? In de koppeling zitten 4 stuks 15mm kogels terwijl er plek is voor 6 kogels.

Aan de slijtsporen te zien hebben er altijd 4 ingezeten. Maar waarom is er dan plek voor 6 kogels?

Heeft dit misschien te maken met de Nederlandse wet ivm de constructiesnelheid?

Wellicht dat ik met het aantal kogels het schakel moment zelf kan bepalen.
Dit opent dus weer het perspectief om dit te gaan uitproberen.

Plaats reactie